Меми як чинник маніпуляцій: трансформація образу через масову культуру
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(15).2025.335355Ключові слова:
мем, політичний мем, політичний дискурс, інформаційний простір, соціальні мережі, громадська думка, комунікація, візуальний гуморАнотація
У статті досліджується феномен політичного мему як потужного інструмента впливу на громадську думку та рейтинги політиків. Автори аналізують роль мемів у формуванні образів політичних лідерів, зокрема на прикладах українського та американського політичних контекстів. Розглянуто, як меми можуть впливати на сприйняття політиків, змінюючи їхнє сприйняття суспільством. В Україні Петро Порошенко став об’єктом численних мемів, які здебільшого були спрямовані на критику його політичної діяльності та неефективності, що, своєю чергою, знижувало його рейтинг серед виборців. Водночас меми навколо Юлії Тимошенко стали механізмом для популяризації її образу серед молоді, підсилюючи імідж лідера, здатного до змін.
Особливу увагу автори приділяють ситуації у США, де під час президентської кампанії 2024 року команда Камали Гарріс свідомо використовувала меми для залучення молодіжної аудиторії. Це дозволило створити неформальний та емоційно близький образ політика, який став більш доступним для молоді. Такий підхід допоміг Камалі Гарріс здобути підтримку серед цього сегмента виборців, створивши враження, що вона розуміє їхні потреби та прагнення.
Аналізуючи меми про Меланію Трамп, автори акцентують на їхній ролі в суспільній критиці її діяльності як першої леді. Меми, що висміювали її публічний імідж, стали способом вираження незадоволення та незгоди з її політичними поглядами та публічною поведінкою. Мем в цьому контексті виявився інструментом для вираження критики, яка не мала інших форм відображення в традиційних медіа.
У статті також порушується питання ризиків використання мемів у політичній стратегії, оскільки меми здатні і підсилювати політичну підтримку, і завдавати шкоди репутації, спотворюючи образ політика. Окремо аналізується, як меми можуть стати ефективним інструментом мобілізації електоральної підтримки, особливо серед молодіжної аудиторії, однак також підкреслюється потреба в обережності використанні мемів як частини передвиборчих кампаній.
Отже, автори підкреслюють, що політичні меми стали потужним інструментом не лише для маніпуляції громадською думкою, а й формування політичних наративів, що здатні впливати на соціальну та політичну атмосферу.
Посилання
Bulakh, M. B. (2019). Aspektolohiia doslidzhen memiv [Aspectology of meme studies]. International Humanitarian University Herald. Series: Philology, 3(39), 104–107. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.39.3.23 [in Ukrainian].
Chaplak, Ya. V., & Chuiko, H. V. (2022). Spetsyfika memiv u internet-prostori suchasnoho suspilstva [The specificity of memes in the Internet space of modern society]. Scientific Goals and Purposes in XXI Century, 18(95), 337–350. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.01.2022.035 [in Ukrainian].
Dawkins, R. (2017). Ehoistychnyi hen [The selfish gene] (Ia. Lebedenko, Trans.). Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].
Deshpande, T., & Mani, N. (2021, October 18–22). An interpretable approach to hateful meme detection. In ICMI '21: International conference on multimodal interaction [Conference proceedings] (pp. 723–727). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3462244.3479949 [in English].
Dziubina, O. I. (2016). Klasyfikatsiia, struktura ta funktsionuvannia internet-memiv v sotsialnykh merezhakh Facebook ta Twitter [The classification, structure and functioning of internet memes on Twitter and Facebook social networking sites]. Young Scientist, 2(29), 375–379 [in Ukrainian].
Fiadotava, A., & Chlopicki, W. (2023, April 24–25). Communicating humour in public during local, regional and global crises. In Communication in Times of Permacrisis [Conference proceedings] (pp. 723–727). Jagiellonian University. https://tertium.edu.pl/wp-content/uploads/2023/04/ICS5-abstracts.pdf#page=13 [in English].
Kravtsov, V. (2024, November 3). "Kokosova palma", Teilor Svift i tiktokery: Yak Kamala Harris zakokhuie v sebe pokolinnia Gen Z ["Coconut Palm", Taylor Swift and TikTokers: How Kamala Harris makes Gen Z fall in love with her]. 24 Kanal. https://24tv.ua/vibori-ssha-2024-yak-kamala-garris-vikoristovuye-memi-tiktok_n2673685 [in Ukrainian].
Mudra, I. (2023). Memy yak vazhlyva skladova kontentu ZMI pid chas viiny: meta, funktsii ta temy [Memes as an important component of media content in times of war: Purpose, functions and topics]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University: Journalism, 2(6), 81–88. https://doi.org/10.23939/sjs2023.02.081 [in Ukrainian].
Naikrashchi tsytaty Ivana Pliushcha, yaki staly uliublenymy v narodi [The best quotes by Ivan Plyushch that became beloved by the people]. (2014, June 30). Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/history/_najkraschi-citati-ivana-plyuscha-yaki-stali-ulyublenimi-v-narodi/566702 [in Ukrainian].
Poda, T. A. (2017). Internet-memy yak fenomen informatsiinoho suspilstva [Internet- memes as a phenomenon of information society]. Proceedings of the National Aviation University. Philosophy. Cultural Studies, 1(25), 117–120. https://doi.org/10.18372/2412-2157.25.12640 [in Ukrainian].
Reime, T. (n.d.). Memes as visual tools for precise message conveying: A potential in the future of Online Communication development. Retrieved January 3, 2025, from https://www.ntnu.no/documents/10401/1264435841/Design+Theory+Article+-+Final+Article+-+Thov+Reime.pdf [in English].
Riazanov, A. S. (2018). Memy v ukrainskii internet-zhurnalistytsi [Memes in Ukrainian online journalism]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 13, 76–81 [in Ukrainian].
Rusinko, B. (2024, March 5). U druhomu turi Zelenskyi bez shansiv prohrav by Zaluzhnomu: 67 na 32% holosiv, — opytuvannia [In second round, Zelenskyi would lose to Zaluzhnyi without chance: 67 to 32% of vote – poll]. Cenzor.NET. https://censor.net/ua/news/3476952/u_drugomu_turi_zelenskyyi_bez_shansiv_prograv_by_zalujnomu_67_na_32_golosiv_opytuvannya_infografika [in Ukrainian].
Safire, W. (2004, December 6). Putin's 'Chicken Kiev'. The New York Times. http://www.nytimes.com/2004/12/06/opinion/06safire.html?_r=0 [in English].
Yusif, N. (2024, November 11). Taiemnycha persha ledi. Chomu Melaniia Tramp taka zahadkova i choho vid nei chekaty teper [The mysterious first lady. Why Melania Trump is so mysterious and what to expect from her now]. BBC News Ukraina. https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c154pn752gqo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.