Архівні аудіовізуальні документи як інформаційний потенціал творчої лабораторії журналіста та їхня роль у створенні медіапроєктів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(13).2024.300901Ключові слова:
архів, архівні аудіовізуальні документи, інформація, комунікація, медіапроєкт, медіапродукт, журналістАнотація
У статті проаналізовано значення архівних аудіовізуальних документів як інформаційного потенціалу у створенні медіапроєктів. Основні методи аналізу та синтезу уможливили розкриття особливостей створення, видового складу, інформаційного та джерельного потенціалу аудіовізуальних документів. Історико-хронологічний метод дозволив визначити проблеми архівування та використання аудіовізуальних фондів. Однією з форм історичного методу в наукознавстві називають актуалістичну, яка орієнтує на вивчення сучасного стану об’єкта (у нашому випадку – медіапроєктів із залученням аудіовізуальної документації) в ретроспекції, а також чинників впливу на його модифікацію та трансформацію.
У результаті проведеного дослідження доведено, що залучення аудіовізуальних архівних документів до створення медійного продукту вимагає від журналіста творчих підходів на всіх етапах його розробки й реалізації. Творча лабораторія журналіста включає низку важливих аспектів: уміння усвідомлювати та визначати актуальність медіапроєктів, суголосних із соціокультурними запитами; майстерність створювати новаторські проєкти, розробляти їх концепційні засади; володіння евристичними навичками пошуку архівної аудіовізуальної інформації для проєктної діяльності; використання теоретичних знань щодо техніко-технологічних прийомів створення медійних продуктів та вправне володіння технічними засобами; здатність розширювати дослідницьке поле проєкту, залучаючи не лише ретроспективну аудіовізуальну інформацію, але й створені кореспондентами, журналістами події, які фіксують наживо перебіг російсько-української війни; вміння тісно комунікувати з професіоналами різних сфер діяльності; володіння основами менеджменту та маркетингу; дотримання етичних норм, визначених Кодексом етики українського журналіста.
Посилання
Anakhov, S. P., Berkovskyi, V. H., Zakrynychna, I. M., Kasian, L. H., Liubarska, L. V., Makarova, T. O., & Tykhenko, O. V. (Comps.). (2019). Kinolitopys. Anotovanyi kataloh kinozhurnaliv, dokumentalnykh filmiv, kino- i telesiuzhetiv (1986–1995) [Cinematography. Annotated catalog of film magazines, documentaries, film and television stories (1986–1995)] (T. O. Yemelianova, Ed.). Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Bezdrabko, V. (2021). Sotsialni merezhi y arkhivni praktyky [Social networks and archival practices]. Archives of Ukraine, 3(328), 16–35. https://doi.org/10.47315/archives2021.328.016 [in Ukrainian].
Bozhuk, L. (2016). Informatsiini resursy i servisy Internet v roboti derzhavnykh arkhiviv Ukrainy [Information resources and Internet services in the activity of state archives of Ukraine]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. History, 3(130), 14–18 [in Ukrainian].
Commission on Journalistic Ethics. (n.d.). Kodeks etyky [Code of ethics]. Retrieved January 10, 2024, from https://cje.org.ua/ethics-codex/ [in Ukrainian].
Deineka, L. (Comp.). (2013). Kinofotodokumenty v systemi dokumentnoi informatsii [Cinematographic documents in the document information system]. Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky. http://194.44.187.2/eljourn/1/Kino.pdf [in Ukrainian].
Doroshenko, O., Zakrynychna, I., Yemelianova, T., Matiushchenko, S., Olefirenko, V., Pilkevych, L., Selifonov, O., Shtyvoloka, O., Shulha, V., & Yatchenko, L. (Comps.). (2010). Kinolitopys. Anotovanyi kataloh kinozhurnaliv, dokumentalnykh filmiv, kino- i telesiuzhetiv (1966–1975) [Cinematography. An annotated catalog of film magazines, documentaries, film and television scenes (1966–1975)]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Ivanenko, B., Bazhan, O., Kentii, A., Makovska, N., & Soloviova, A. (Comps.). (2001). Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh obiednan Ukrainy: Putivnyk [The Central State Archive of Public Associations of Ukraine: Guidebook] (N. Cherkaska, Ed.). Central State Archive of Public Organizations of Ukraine [in Ukrainian].
Ivanova, I. (2020, April 9). Mediaproekt "Nakypilo" yak uspishnyi dosvid rozbudovy nezalezhnykh ZMI [Media project "Nakipilo" as a successful experience in building independent mass media]. In Aktualni problemy mediaprostoru [Actual problems of the media space] [Conference proceedings] (pp. 207–210). Instytut zhurnalistyky [in Ukrainian].
Ivanova, S. (2019). Mediaproekty [Media projects]. Oles Honchar Dnipro National University [in Ukrainian].
Khrystova, N. M. (2010). Arkhivna evrystyka: Praktychni aspekty [Archival heuristics: Practical aspects]. Archives of Ukraine, 5(270), 281–286 [in Ukrainian].
Kontent-prodiusuvannia tsyfrovykh mediaproiektiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity: Osvitno-profesiina prohrama [Content production of digital media projects of the second (master’s) level of higher education: Educational and professional program]. (2020). Borys Grinchenko Kyiv University. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.kmn/osv_pr/OPP_061_SRMR.pdf [in Ukrainian].
Kulinich, Yu., Kushch, S., & Khodorovskyi, M. (2005). Tsentralnyi derzhavnyi arkhivmuzei literatury i mystetstva Ukrainy: Putivnyk [The Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine: Guidebook] (Iss. 2). State Committee of Archives of Ukraine [in Ukrainian].
Lavryk, O. V. (2008). Osnovy zhurnalistyky [Basics of journalism]. V. N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].
Marushchak, O. (Comp.). (2022). Metodychni rekomendatsii z opysuvannia videodokumentiv u opysakh ziomok [Methodical recommendations for describing video documents in shooting descriptions]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Metodychni vkazivky z pidhotovky do vydannia anotovanykh katalohiv kinodokumentiv [Methodical guidelines for preparation for the publication of annotated catalogs of film documents]. (2003). Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Paliienko, M. (2022). Ukrainski arkhivy, viina ta zberezhennia natsionalnoi identychnosti [Ukrainian archives, war and preservation of national identity]. Archives of Ukraine, 1(330), 12–38. https://doi.org/10.47315/archives2022.330.012 [in Ukrainian].
Slonchak, N. (Comp.). (2009). Kinolitopys. Anotovanyi kataloh kinozhurnaliv, dokumentalnykh filmiv i kinosiuzhetiv (1896–1939) [Cinematography. An annotated catalog of film magazines, documentaries and film plots (1896–1939)]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Slonchak, N., & Pilkevych, L. (Comps.). (2002). Metodychni rekomendatsii shchodo stvorennia imennoho katalohu na kino-, video-, foto-, fonodokumenty [Methodical recommendations for creating a named catalog for film, video, photo, phono documents]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Tymoshyk, M. (2021). Zhurnalist yak profesiia: Retrospektyvnyi ohliad pobutuvannia poniattia v informatsiinomu prostori [Journalist as a profession: Retrospective review of the concept existence in the information space]. Ukrainian Information Space, 2(8), 39–73. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245811 [in Ukrainian].
Tymoshyk, M., Datsiuk, H., & Taran, K. (2008). Istoriia odnoho zhurnalistskoho kursu v memuarakh, shchodennykakh, interviu, zamalovkakh, zapyskakh, eseiakh, dokumentakh, svitlynakh [The history of one journalism course in memoirs, diaries, interviews, sketches, notes, essays, documents, photographs]. Nasha kultura i nauka [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (1993, December 24). Pro Natsionalnyi arkhivnyi fond i arkhivni ustanovy [On the National archive fund and archives] (Law No. 3814–XII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3814-12#Text [in Ukrainian].
Yemelianova, T. (2010). Audiovizualni dokumenty v derzhavnykh arkhivakh Ukrainy: Orhanizatsiia dostupu ta vykorystannia informatsii, shcho mistytsia v nykh (1930–2007) [Audiovisual documents in the state archives of Ukraine: Organization of access and use of the information contained in them (1930–2007)] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainskyi naukovo-doslidnyi instytut arkhivnoi spravy ta dokumentoznavstva] [in Ukrainian].
Yemelianova, T. (2012). Problemy arkhivnoho zberihannia otsyfrovanykh audiovizualnykh dokumentiv [Problems of archival storage of digitized audiovisual documents]. Studii z arkhivnoi spravy ta dokumentoznavstva, 20, 161–165 [in Ukrainian].
Yemelianova, T. (2017). Notatky z istorii kinoarkhiviv [Notes on the history of film archives]. Archives of Ukraine, 5–6(310–311), 56–74 [in Ukrainian].
Yemelianova, T. (2019). Formuvannia audiovizualnykh kolektsii: Novitni tendentsii ta vyklyky rozvytku [Formation of audiovisual collections: Latest trends and development challenges]. Archives of Ukraine, 3(320), 100–112 [in Ukrainian].
Yemelianova, T., & Holenko, L. (Comps.). (2007). Metodychni rekomendatsii z pidhotovky do vydannia anotovanykh katalohiv kinodokumentiv [Methodical recommendations for preparing for the publication of annotated catalogs of film documents]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
Zakrynychna, I. M., Yemelianova, T. O., Kasian, L. H., Klymovych, N. M., Liubarska, L. V., Makarova, T. O., Matiushchenko, S. P., & Topishko, N. O. (Comps.). (2015). Kinolitopys. Anotovanyi kataloh kinozhurnaliv, dokumentalnykh filmiv, kino- i telesiuzhetiv (1976–1985) [Cinematography. Annotated catalog of film magazines, documentaries, film and television scenes (1976–1985)]. Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Анастасія Кузнєцова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.