Медіаграмотність як чинник захисту інформаційного простору від ворожої дезінфомації в час війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(13).2024.300896

Ключові слова:

війна та конфлікти, політична культура, дезінформація, інформаційна безпека, інформаційна культура, медіаграмотність, медіаосвіта, критичне мислення, соціальні мережі

Анотація

У сучасному інформаційному суспільстві медіаграмотність відіграє важливу роль у забезпеченні правильного сприйняття медійного контенту та відповідального користування інформацією, особливо в умовах війни, коли дезінформація та маніпуляції можуть впливати на рішення та поведінку громадян. У статті досліджено суть і значення медіаграмотності в українському суспільстві під час війни. Обґрунтовано, що в процесі комунікативного розвитку людства, який розпочався із запровадженням класичної писемності та поширився на розвиток електронних засобів масової інформації, формуються навички й компетенцї, необхідні в новому комунікативному середовищі – цифровому, глобальному та мультимедійному. У результатах дослідження встановлено, що медіаграмотність постає як інформаційна зброя в боротьбі з дезінформацією та впливає на формування полікультурної картини світу, розвиток критичного мислення та навичок аналізу інформації. Розглянуто спеціальні програми й тренінги для журналістів і широкої громадськості, які сприяють підвищенню знань про медійну діяльність та виявлення дезінформації. Проаналізовано спеціальні проєкти в соціальних мережах для розвитку критичного мислення серед користувачів і виявлення маніпуляційної інформації. Закцентовано увагу на тому, як можна оновити зміст медіаосвіти, щоб він відповідав сучасним тенденціям і медійній епосі. У дослідженні доведено необхідність підвищувати рівень медіаграмотності серед населення, враховуючи особливості інформаційного простору під час війни, а також наголошено на важливості розвитку навичок критичного мислення та вмінь аналізувати медійний контент в умовах інформаційної нестабільності.

Біографії авторів

Юрій Горбань, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології, професор

Оксана Олійник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології, доцент

Посилання

Baker, T., & Welter, F. (2020). Contextualizing entrepreneurship theory. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351110631 [in English].

Bilobrovets, O., & Venherska, V. (2022). Mizhnarodna naukova konferentsiia "Viiny v Ukraini u XX i XXI st.: Zasoby masovoi informatsii, eksperty, dezinformatsiia" [International Scientific Conference "Wars in Ukraine in the Twentieth – Twenty First Centuries: Mass Media, Experts, Disinformation"]. Ukrainian Historical Journal, 6, 219–224. http://uhj.history.org.ua/doc/UIJ_2022_6_21 [in Ukrainian].

Carpentier, N. (2011). New configurations of the audience? The Challenges of User-Generated content for audience theory and media participation. In V. Nightingale (Ed.), The handbook of media audiences (pp. 190–212). Blackwell-Wiley. https://doi.org/10.1002/9781444340525.ch9 [in English].

Diachenko, M. D., & Diachenko, I. M. (2023). Osoblyvosti mediaosvity studentiv v umovakh suchasnykh vyklykiv [Peculiarities of media education of students in the conditions of modern challenges]. In Higher education in Ukraine (1991–2023): Traditions, transformations, challenges, and prospects (pp. 66–94). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-368-2-5 [in Ukrainian].

Jaster, R., & Lanius, D. (2021). Speaking of fake news: Definitions and dimensions. In S. Bernecker, A. K. Flowerree, & T. Grundmann (Eds.), The epistemology of fake news (pp. 19–45). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198863977.003.0002 [in English].

Jolls, T. (2022). Building resiliency: Media literacy as a strategic defense strategy for the transatlantic. Center for Media Literacy. https://is.gd/T68ey4 [in English].

Kholokh, O. I. (2016). Filosofsko-antropolohichne osmyslennia suchasnoi propahandy [Philosophical-anthropological understanding of modern propaganda]. Hileya, 114, 241–246 [in Ukrainian].

Korta, S. (2018). Fake news, conspiracy theories, and lies: An information laundering model for homeland security [Master’s Thesis, Naval Postgraduate School] [in English].

Kuzina, Ye. I. (2023). Psykholohichni mekhanizmy informatsiinoho vplyvu na osobystist dorosloi liudyny [Psychological mechanisms of information influence on the personality of an adult] [Doctoral Dissertation, Kryvyi Rih State Pedagogical University]. https://doi.org/10.31812/123456789/7441 [in Ukrainian].

Litostanskyi, V. V., Ivanov, V. F., Ivanova, T. V., Volosheniuk, O. V., Danylenko, V. I., & Melezhyk, V. P. (2014). Mediahramotnist u zapytanniakh ta vidpovidiakh: Navchalna prohrama [Media literacy in questions and answers: Curriculum]. Instytut innovatsiinykh tekhnolohii I zmistu osvity. https://aup.com.ua/uploads/prall.pdf [in Ukrainian].

Martens, B., Aguiar, L., Gomez-Herrera, E., & Mueller-Langer, F. (2018). The digital transformation of news media and the rise of disinformation and fake news. European Commission, Joint Research Centre. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3164170 [in English].

Moon, J. (2007). Critical thinking: An exploration of theory and practice. Routledge [in English].

Oleksiyuk, T. (2023). Access to official information for countering disinformation: Key findings and steps for Ukrainian policy makers. UA:Ukraine Analytica, 1(30), 88–96. https://ukraine-analytica.org/wp-content/uploads/UA_Analytica_1_30_2023.pdf#page=90 %22 [in English].

Savenko, O. (2023). Zakon Ukrainy "Pro media": Istoriia ukhvalennia, pozytyvy, nedoliky, perestorohy [The law of Ukraine "On Media": The history of its adoption, positives, shortcomings, warnings]. Ukrainian Information Space, 2(12), 55–70. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291165 [in Ukrainian].

Simion, M. (2023). Knowledge and disinformation. Episteme, 20(1–4), 1–12. https://doi.org/10.1017/epi.2023.25 [in English].

Tiutiunnyk, L. L. (2023). Propahanda yak zasib manipuliatsii v umovakh viiny [Propaganda as a means of manipulation in the conditions of war]. Bulletin of National Defense University of Ukraine, 76(6), 184–192. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-76-6-184-192 [in Ukrainian].

Yahodzinskyi, S. M. (2015). Hlobalni informatsiini merezhi u sotsiokulturnii perspektyvi [Global information networks in a sociocultural perspective] [Monograph]. Ahrar Media Hrup [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Горбань, Ю., & Олійник, О. (2024). Медіаграмотність як чинник захисту інформаційного простору від ворожої дезінфомації в час війни. Український інформаційний простір, (1(13), 194–205. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(13).2024.300896

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНА, БІБЛІОТЕЧНА І АРХІВНА СПРАВА