Етичні виклики політичної реклами

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291197

Ключові слова:

прихована політична реклама, чорний піар, мас-медіа, передвиборча кампанія, етичні норми політичної реклами, журналістські стандарти

Анотація

У статті досліджено порушення етичних стандартів як негативного аспекту в передвиборчій кампанії. Актуальність розвідки зумовлена важливістю дотримання етичних норм у політичній рекламі для забезпечення чесного виборчого процесу. Потреба в дослідженні також викликана недостатнім вивченням проблем етичних порушень у політичній рекламі та їхніх наслідків. Основною метою статті є виокремлення різновидів етичних порушень у політичній рекламі та визначенні їхніх ознак.

Методологія дослідження базується на поєднанні загальнонаукових підходів до аналізу соціально-комунікаційних явищ. Для аналізу політичної реклами як соціально-комунікаційного феномена було використано аналітико-синтетичний метод, що дозволив визначити принципи та підходи до відбору, аналізу та узагальнення теоретичного матеріалу дослідження. Застосування методу контент-аналізу дозволило виділити головні характеристики змістового наповнення політичної реклами в медіа.

Дослідниця робить наголос на законодавчій та етичній базі контролю поширення політичної реклами. Відсутність юридичного визнання етичних норм у журналістиці призводить до різноманітних порушень.

Стаття розглядає різновиди порушення етичних норм під час створення та поширення політичної реклами в Україні, зокрема прихованої політичної реклами. Досліджено використання інформаційних матеріалів, що позитивно відображають діяльність держслужбовців, та листів до редакцій на підтримку політиків. Проаналізовано використання з рекламною метою літературних творів із політичною конотацією. Розглянуто випадки фальстарту, коли передвиборчі ролики з позитивним відтінком стають політичною рекламою. Описано приклади антиреклами як методу дискредитації опонентів. Детально проаналізовано порушення етичних норм під час виборчих кампаній, зокрема недоброякісну агітацію та «чорний піар».

Біографія автора

Наталія Войтович, Львівський національний університет імені Івана Франка

Кандидат наук із соціальних комунікацій

Посилання

Belovolchenko, H. (2019, January 15). Sadovyi: Shcho treba znaty pro mera, yakyi bazhaie staty prezydentom [Sadovy: What you need to know about the mayor who wants to become president]. BBC News Ukraine. https://www.bbc.com/ukrainian/features-46874069 [in Ukrainian].

Cwalina, W., & Falkowski, A. (2006). Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna [Political marketing. A psychological perspective]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne [in Polish].

Kuznetsova, O. D. (1998). Zhurnalistska etyka ta etyket: Osnovy teorii, metodyky, doslidzhennia transformatsii nezalezhnykh vydan Ukrainy, rehuliuvannia moralnykh porushen [Journalistic ethics and etiquette: Foundations of theory, methods, research on the transformation of independent publications of Ukraine, regulation of moral violations] [Monograph]. Svit [in Ukrainian].

Kuznetsova, O. D. (2007). Profesiina etyka zhurnalistiv [Professional ethics of journalists] (2nd ed.). PAIS [in Ukrainian].

Kyrychenko, K. V. (2010). "Chornyi piar" yak sotsialno-komunikatyvna tekhnolohiia (na materiali vyborchykh kampanii u ZMI) ["Black PR" as a socio-communicative technology (based on the material of election campaigns in the mass media)] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Lyapina, T. V. (2001). Politicheskie kommunikatsii: PR i reklama [Political communications: PR and advertising]. Ukrreklama [in Russian].

Lysty pidtrymky V. Yanukovycha [Letters of support for V. Yanukovych]. (2004, July 6). Moloda Halychyna [in Ukrainian].

Modzelewski, E. (2006). Etyka a polityka [Ethics and politics]. Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie [in Polish].

Pietrzyk-Zieniewicz, E. (Ed.). (2004). Scena polityczna i media: Miraże sukcesu, ryzyko autoprezentacji [The political scene and the media: Mirages of success, risk of self-presentation]. Elipsa [in Polish].

Pleszczyński, J. (2015). Etyka dziennikarska i dziennikarstwa [Journalism and journalism ethics]. Difin [in Polish].

[Politychna reklama "Partii rehioniv" [Party of Regions political advertisement]] [Video recording]. (2010). In the personal archive of the author [in Ukrainian].

[Politychna reklama politychnoho aliansu "Blok Yulii Tymoshenko" [Political advertisement of the Yulia Tymoshenko Bloc political alliance]] [Video recording]. (2010). In the personal archive of the author [in Ukrainian].

Riadky z lystiv do redaktsii [Lines from letters to the editor]. (1999, October 19). Silski visti [in Ukrainian].

Tymoshenko, Yu. (2009, October 5). Vona – tse Ukraina! [She is Ukraine!] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=okfplheer84 [in Ukrainian].

Viktor Yanukovych zoboviazav vladu diity do kozhnoho poterpiloho [Viktor Yanukovych obliged the authorities to reach out to every victim]. (2004, August 12). Moloda Halychyna [in Ukrainian].

Viktor Yanukovych: "Kozhna liudyna vidpovidalna pered zakonom i Konstytutsiieiu" [Viktor Yanukovych: "Every person is responsible before the law and the Constitution"]. (2004, September 2). Moloda Halychyna [in Ukrainian].

Wiszniowski, R., & Kasińska-Metryka, A. (Eds.). (2012). Marketing polityczny. Doświadczenia polskie [Political marketing. Polish experiences]. Adam Marszalek [in Polish].

Yankovska, O. (2016, June 7). Chomu Sadovyi vidpovidalnyi za Hrybovytsku trahediiu: 10 faktiv [Why Sadovy is responsible for the Hrybovitsa tragedy: 10 facts]. Antykor. https://antikor.com.ua/articles/107399-chomu_sadovij_vidpovidaljnij_za_gribovitsjku_tragediju_10_faktiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Войтович, Н. (2023). Етичні виклики політичної реклами. Український інформаційний простір, (2(12), 288–298. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291197

Номер

Розділ

ЗВ'ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ