Особливості Telegram як інтернет-платформи поширення соціально значущої інформації

Автор(и)

  • Анна Данько-Сліпцова Київський університет інтелектуальної власності та права, Національний університет «Одеська юридична академія», Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2263-2917

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291193

Ключові слова:

Нові медіа, телеграм, телеграм-канали, інтернет, соціальні мережі, інтернет-платформи

Анотація

Війна змінила інформаційні звички українців. Ще до 24 лютого більшість із нас, попри значну цифровізацію, доступність інтернету та наявність смартфонів, надавали перевагу перегляду телевізійних каналів. І хоча телебачення постійно втрачало частину своїх глядачів, однак це було не так критично й воно все ж домінувало серед ЗМІ як таке, інформацію з якого найбільше споживають українці. Однак після 24.02.2022 дослідження, проведені Київським міжнародним інститутом соціології, засвідчили, що умови, в яких опинилися українці, стали причиною зміни звичок у споживанні інформації. Навіть попри те, що найбільші телеканали об’єдналися в телемарафон і намагалися висвітлювати новини найоперативніше, все ж інформації не вистачало, адже вона змінювалася не лише щогодини, а й щохвилини й була життєво необхідною для українців та й усього світу. І саме в цей час увага українців переключилася на Telegram-канали. Для цього було декілька причин.

Наявність у населення гаджетів і доступність інтернету сприяла тому, що смартфон, який завжди був під рукою, замінив екран телевізора, який не завжди можна було ввімкнути і якого не було у сховищах під час обстрілів. Серед інших переваг телеграм-каналів – легкість отримання та поширення інформації, її незначний обсяг та доступність; велика кількість абонентів, яку можна приєднувати до телеграм-каналів, та відсутність цензури, яка існує, наприклад, у фейсбуці. До того, телеграм легше завантажується навіть при мінімальному інтернеті, і це важливо під час зникнення інтернет-мережі в умовах вимкнення світла. Свої телеграм-канали створили багато традиційних ЗМІ, протее водночас на цій платформі почали виникати й інші канали, які не є журналістським творінням, однак які активно перепощували інформацію з різних джерел. Саме такий перехід українців у цю соціальну мережу зафіксували й дослідники КМІС. Однак, поряд з перевагами, телеграм має і численні небезпеки. Зокрема, через легкість поширення контенту він є одним із провідних майданчиків для поширення недостовірної інформації. Через неможливість прослідкувати засновників каналів, їхню анонімність, а також через складність у юридичному впорядкуванні є труднощі щодо відстеження та припинення діяльності відверто антиукраїнських телеграм- каналів. Через недостатню медіаграмотність багато користувачів сприймали ці канал як медіа, вважаючи інформацію в них такою ж достовірною й перевіреною, як і в традиційних ЗМІ. Проте маємо одразу зауважити, що телеграм-канали не є медіа, а лише платформами для поширення різноманітної інформації. Відповідно, жодної відповідальності за її достовірність, дотримання журналістських стандартів чи бодай чогось іншого, що стосується журналістики, тут не відстежено.

Біографія автора

Анна Данько-Сліпцова, Київський університет інтелектуальної власності та права, Національний університет «Одеська юридична академія»

Кандидат політичних наук, доцент

Посилання

Balachuk, I. (2022, November 9). SBU vid pochatku viiny prosyla Telegram zablokuvaty ponad 1,5 tysiachi anonimnykh kanaliv [Since the beginning of the war, the SBU has asked Telegram to block more than 1,500 anonymous channels]. Ukrainska pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2022/11/9/7375618/ [in Ukrainian].

Cheromukhina, O. (2022, June 1). Korystuvannia internetom sered ukraintsiv: Rezultaty telefonnoho opytuvannia, provedenoho 13–18 travnia 2022 roku [Internet use among Ukrainians: Results of a telephone survey conducted on May 13–18, 2022]. Kyiv International Institute of Sociology. https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1115&page=1&y=2022&m=6 [in Ukrainian].

Danko-Sliptsova, A. (2014). Novi media: Istoriia, typolohiia [New media: History, typology]. Osvita rehionu: Politolohiia psykholohiia komunikatsii, 1–2, 80–82. https://social-science.uu.edu.ua/article/1242 [in Ukrainian].

Kolomiiets, D. (2022, October 27). "Radio vriatuvalo nam zhyttia". Yak pryimachi dopomahaly liudiam pid chas okupatsii ["Radio saved our lives". How receivers helped people during the occupation]. Suspilne. https://suspilne.media/303930-radio-vratuvalo-nam-zitta-ak-prijmaci-dopomagali-ludam-pid-cas-okupacii/ [in Ukrainian].

Kyiv International Institute of Sociology. (2022, August 17). Demokratiia, prava i svobody hromadian ta mediaspozhyvannia v umovakh viiny: Rezultaty opytuvannia KMIS dlia OPORY [Democracy, rights and freedoms of citizens and media consumption in the conditions of war: Results of the KIIS survey for OPORA]. https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1132&page=1&y=2022&m=8 [in Ukrainian].

Polityka konfidentsiinosti Telegram [Telegram Privacy Policy]. (2023, July 8). Telegram. https://telegram.org/privacy#3-what-personal-data-we-use [in Ukrainian].

Romaniuk, A. (2022, July 29). Iliuziia bezpeky: Telegram [The illusion of security: Telegram]. Ukrainska pravda. https://www.pravda.com.ua/columns/2022/07/29/7360729/ [in Ukrainian].

Shevchenko, L. (2022, November 9). Persha u sviti kiberviina. Yak SBU vidbyvaie rosiiski kiberataky na enerhetyku ta blokuie feiky [The world’s first cyber war. How the SBU repels Russian cyberattacks on the energy industry and blocks fakes]. Liha. Tech. https://tech.liga.net/ua/ukraine/interview/gorit-kiberbavovna-glavnyy-kiberkontrrazvedchik-sbu-o-gryaznoy-bombe-i-hakerah-iz-rf [in Ukrainian].

Smyrnov, Yu. (2020, February 3). Iz Rosii z liuboviu – anonimna imperiia Pavla Durova [From Russia with love – Pavlo Durov’s anonymous empire]. Liha.net. https://project.liga.net/projects/durov_telegram_ua/ [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021a). Zhurnalist yak profesiia: Retrospektyvnyi ohliad pobutuvannia poniattia v informatsiinomu prostori [Journalist as a profession: A retrospective review of the concept existence in the information space]. Ukrainian Information Space, 2(8), 39–73. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245811 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021b). Yak zvilnyty zhurnalistsku osvitu z put teorii masovoi komunikatsii: Do problemy vykladannia fakhovykh dystsyplin na fakultetakh zhurnalistyky ukrainskykh universytetiv [How to release journalist education from the hobble of mass communication theory: To the problem of teaching professional disciplines at the faculties of journalism of Ukrainian universities]. Ukrainian Information Space, 1(7), 31–68. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233877 [in Ukrainian].

Ukrainska audytoriia pislia pochatku velykoi viiny: Zminy u mediaspozhyvanni, spryiniattia informatsiinoho prostoru, chutlyvist do spotvorenoho kontentu [Ukrainian audience after the beginning of the great war: Changes in media consumption, perception of information space, sensitivity to distorted content]. (2022, November 16). Detektor media. https://is.gd/tsjXfc [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2011, January 13). Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy "Pro informatsiiu" [On Amendments to the Law of Ukraine "On Information"] (Law No. 2938–VI). https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/en/2938-17?lang=uk [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2022, December 13). Pro media [About media] (Law No. 2849 IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text [in Ukrainian].

Zasoby masovoi informatsii [Mass media]. (2023, July 2). In Wikipedia. https://is.gd/QmLwPI [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

Данько-Сліпцова, А. (2023). Особливості Telegram як інтернет-платформи поширення соціально значущої інформації. Український інформаційний простір, (2(12), 275–286. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291193

Номер

Розділ

НОВІТНІ МЕДІА