Проблематика впровадження штучного інтелекту в сучасних ЗМІ та медіатехнологіях

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291187

Ключові слова:

штучний інтелект, медіа, ЗМІ, ШІ, медіатехнології, етика медіа, новітні медіа, медіаіндустрія, академічна доброчесність

Анотація

Актуальність. Спрощення роботи, зменшення її обсягів і збалансованість ресурсів, що уможливлюється технологіями штучного інтелекту (ШІ), зумовлюють упровадження його в різних сферах медіагалузі. З’являються можливості, зокрема для генерації контенту, розроблення концепцій (інформаційних, візуальних, структурних), для виробництва мультимедійного контенту, титрів, трейлерів до фільмів, сюжетів, які значно ефективніше будуть взаємодіяти та привертати увагу аудиторії. Активне використання алгоритмів та платформ штучного інтелекту дає змогу використовувати їх для підвищення ефективності низки часозатратних завдань – пошук та збір контенту, опрацювання пулів даних, створення та розповсюдження інформаційного продукту різними каналами, а також для рекомендацій мультимедійного контенту на основі релевантності, користувацького досвіду та попередніх принципів залученості аудиторії. Перед сучасними журналістами технології ШІ відкривають можливість миттєвої фільтрації фейкових новин, перевірки фактажу, джерел тощо, використовується для швидкого створення ілюстрацій, інфографіки, інтерактивних візуалізацій даних. Штучний інтелект має великий потенціал у формуванні відбору контенту для споживачів інформаційного продукту, підбору релевантного контенту в ході комунікацій і уточнень, які аналізує ШІ в процесі взаємодії з користувачем. Водночас практичні аспекти впровадження ШІ в медіа (напрями, можливості, переваги, недоліки, правила, принципи, технології, методи) потребують теоретичного обґрунтування та систематизації методологічних питань. Науковий аналіз технологій та потенціалу штучного інтелекту (ШІ) дасть змогу розробити методологію продуктивного використання його для підвищення ефективності виробничих та видавничих процесів сучасних медіа та функціонування медіасфери загалом, зокрема обґрунтувати принципи застосування в різних сферах медіагалузі, окреслити регламент та правові аспекти його роботи.

Мета наукової розвідки – виявити й обґрунтувати виробничі сфери впровадження та базові принципи застосування штучного інтелекту в новітньому медіасередовищі, визначити та окреслити етичні моменти цього явища в сучасному журналістикознавстві та в системі соціальних комунікацій.

Біографія автора

Олексій Ситник, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Посилання

Berezovskyi, D. (2023, January 24). Microsoft planuie investuvaty $10 mlrd v OpenAI [Microsoft plans to invest $10 billion in OpenAI]. ChatGPT. https://chatgpt.com.ua/post/microsoft-invest-more-openai [in Ukrainian].

Bessarab, A., Hyrina, T., Sytnyk, O., Kodatska, N., Yatchuk, O., & Ponomarenko, L. (2022). The modern transformation of Internet communications. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 100(15), 4710–4722 [in English].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020, December 2). Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [On the approval of the Concept of the development of artificial intelligence in Ukraine] (Order No. 1556-r). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556–2020-%D1 %80#Text [in Ukrainian].

Dosenko, A., & Sytnyk, O. (2022). Communication platforms as a tool for managing social opinion. Innovations in the Scientific, Technical and Social Ecosystems, 1(2), 14–21 [in English].

European Parliament. (2006, December 12). Directive 2015/2103 on the term of protection of copyright and certain related rights (codified version). Council of the European Union. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32006L0116 [in English].

Hlybovets, M. M., & Oletskyi, O. V. (2002). Shtuchnyi intelekt [Artificial Intelligence]. Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska akademiia" [in Ukrainian].

Horodenko, L., Tsymbalenko, Ye., & Hashchenko, I. (2018). Sotsialno-komunikatsiini tekhnolohii rozbalansuvannia u sotsialnykh merezhakh [Disbalancing Communication Technologies in Social Networks]. European Political and Law Discourse, 5(1), 210–216 [in Ukrainian].

Hrozna, O. (2022). Definitsiina polemika v sferi internet-zhurnalistyky shchodo poniat "zhanr" I "format" u suchasnomu informatsiinomu prostori [Definition Polemic in the Sphere of Internet Journalism Regarding the Concepts of "Genre" and "Format" in the Modern Information Space]. Ukrainian Information Space, 2(10), 119–130. https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.269834 [in Ukrainian].

Sytnyk, O. V. (2020). Adyktsii ta deviatsii merezhnoi komunikatsii u suchasnykh Digital media [Addictions and deviations of network communication in modern Digital media]. In M. M. Poplavskyi & L. O. Kochubei (Ed.), Digital media: Stanovlennia novitnoi komunikatsii [Digital media: The emergence of modern communication] (pp. 210–223). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

USAID-Internews 2021 Media Consumption Survey. (2021, November). Internews. https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2021/11/USAID_Internews-Media-Consumption-Survey-2021_ENG.pdf [in English].

Vakarchuk, S. [@s_vakarchuk]. (2021, February 16). Teper, koly vsi vzhe pochuly pisniu #BezTebeMeneNema rozkryiu vam taiemnytsiu. Pisnia napysana shtuchnym intelektom. Prohrama poslukhala vsi pisni OE [Now that everyone has already heard the song #BezTebeMeneNema, I will reveal a secret to you. The song was written by artificial intelligence. The program listened to all songs by OE] [Tweet]. Twitter. https://twitter.com/s_vakarchuk/status/1361644625593856002 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2022a, December 1). Pro avtorske pravo i sumizhni prava [On copyright and related rights] (Law No. 2811–IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2022b, December 13). Pro media [About media] (Law No. 2849–IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Ситник, О. (2023). Проблематика впровадження штучного інтелекту в сучасних ЗМІ та медіатехнологіях. Український інформаційний простір, (2(12), 252–265. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291187

Номер

Розділ

НОВІТНІ МЕДІА