Поняття «новини» у сприйнятті українців під час війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291170

Ключові слова:

аудиторія медіа, вплив медіа, інформаційні повідомлення, якість новин, асоціативні реакції, професійна журналістика, соціальні мережі

Анотація

У статті розглянуто особливості сприйняття поняття «новини» в період війни. З метою з’ясування ймовірнісних характеристик ставлення аудиторії до новин були визначені такі дослідницькі завдання: 1) зібрати емпіричний матеріал через отримання асоціативних реакцій на слово-стимул «новини»; 2) визначити структуру асоціативного поля; 3) проаналізувати осередки значень, утворені відповідно до смислових акцентів; 4) здійснити спробу інтерпретації результатів. Основні методи: керований асоціативний експеримент, метод стихійної вибірки. В результаті проведеного дослідження виявилося, що більше половини асоціативних реакцій відображали загальне уявлення про новин; значна частка відповідей мала нейтральні або збалансовані оцінки, реакції-«визначення», формальні ознаки новин, паралелі з журналістською професією, системою ЗМІ та засобами зв’язку. Менше ніж половина реакцій, зокрема щодо змісту новин, стосувалися суб’єктивних індивідуальних вражень, свідчили про небайдуже ставлення й часто були емоційно забарвленими. В другій частині було виділено три великі групи реакцій – позитивного та негативного спрямування, а також рефлексії, безпосередньо пов’язаніз війною. Таким чином, підтверджено припущення про те, що домінування воєнної тематики в медіа позначилось на сприйнятті новин українцями. Це доводять насамперед болісні враження від новин, розхитані емоції та почуття, викликані інформацією ЗМІ. Незважаючи на це, на загал учасники експерименту продемонстрували здатність до спокійного й раціонального осмислення всього, що стосується новин. Позитивне ставлення навіть переважає, що може свідчити про певний оптимізм у суспільстві та довіру до ЗМІ. Змальована структура асоціативного поля може бути уточнена в процесі подальших наукових розвідок; зокрема потребує додаткового вивчення питання впливу на відповіді учасників подібних експериментів панівних стереотипів і суспільних настроїв.

Біографія автора

Мирослава Чабаненко, Запорізький національний університет

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Посилання

Bystrytskyi, Ye. (2018). Ekzystentsiina istyna i postpravda [Existential truth and posttruth]. Philosophical Thought, 5, 54–71 [in Ukrainian].

Chernysh, N. (2003). Sotsiolohiia. Kurs lektsii [Sociology. Course of lectures]. Kalvariia [in Ukrainian].

Dijk, T. A. van (2009). News as Discourse. Routledge [in English].

Karlsson, M., Clerwall, Ch., & Nord, L. (2017). Do not stand corrected: Transparency and users’ attitudes to inaccurate news and corrections in online journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(1), 148–167 [in English].

Kulias, I. (2023, January 12). Pidsumky monitorynhu telemarafonu "Iedyni novyny" za zhovten – hruden 2022 roku. Persha chastyna: Reziume [Monitoring results of the telethon "Edyni Novyni" for October – December 2022]. MediaSapiens. https://bit.ly/3Xb48ia [in Ukrainian].

Kulyk, V. (2010). Dyskurs ukrainskykh medii: Identychnosti, ideolohii, vladni stosunky [The Ukrainian media discourse: Identities, ideologies, power relations]. Krytyka [in Ukrainian].

Lyzanchuk, V. (2019). Zhurnalistska pravda i postpravda v konteksti hibrydnoi viiny Rosiiskoi Federatsii proty Ukrainy [Journalistic truth and post-truth in the context of the hybrid war of the Russian Federation against Ukraine]. Visnyk of the Lviv University. Series Journalism, 45, 323–334. http://dx.doi.org/10.30970/vjo.2019.45.10015 [in Ukrainian].

Perloff, R. M. (2020). The dynamics of news: Journalism in the 21st-century media milieu. Taylor & Francis [in English].

Razumkov Centre. (2023, March 15). Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini ta dii vlady, dovira do sotsialnykh instytutiv (liutyi–berezen 2023 r.) [Citizens’ assessment of the situation in the country and the actions of the authorities, trust in social institutions (February–March 2023)]. http://surl.li/ggmsh [in Ukrainian].

Sheiko, V. M., & Kushnarenko, N. M. (2006). Orhanizatsiia ta metodyka naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Organization and methodology of scientific research activity]. Znannia [in Ukrainian].

Suciu, P. (2022, March 1). Is Russia’s invasion of Ukraine the first social media war? Forbes. http://surl.li/jqvcm [in English].

Surmach, O. Ya. (2012). Asotsiatyvnyi eksperyment ta verbalni asotsiatsii u psykholinhvistychnykh doslidzhenniakh [Associative experiment and verbal associations in psycholinguistic research]. Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University. Series: Philological, 29, 22–24 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021). Zhurnalist yak profesiia: retrospektyvnyi ohliad pobutuvannia poniattia v informatsiinomu prostori [Journalist as a profession: Retrospective review of the concept existence in the information space]. Ukrainian Information Space, 2(8), 39–73. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245811 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2022). Standarty zhurnalistyky: poniattia, geneza, zmist, praktyka [Journalism standards: Concept, genesis, content, practice]. Ukrainian Information Space, 1(9), 30–56. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257058 [in Ukrainian].

Zubchenko, Ya. (2023, January 2). Rik Ukrainy. Yak my vyhravaly velyku mediinu viinu 2022 roku [Year of Ukraine. How we won the big media war of 2022]. Detektor media. https://bit.ly/3ZyPS4l [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Чабаненко, М. (2023). Поняття «новини» у сприйнятті українців під час війни. Український інформаційний простір, (2(12), 108–123. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(12).2023.291170

Номер

Розділ

ВІЙНА І ЖУРНАЛІСТИКА