Вплив медіа на формування довіри громадян до влади в період війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279723

Ключові слова:

війна, влада, державні органи влади, суспільство, довіра, інформаційний простір, медіа, соціально-політичні інститути, формація, інформаційна війна, інформаційно-психологічні спеціальні операції, гібридна війна

Анотація

Стаття присвячена виявленню вирішальних змін в інформаційному просторі України після початку повномасштабної агресивної війни Росії проти України та визначенню впливу медіа на формування довіри суспільства до влади у вказаний період. Для досягнення поставленої мети використано міждисциплінарний підхід і поєднання дослідницьких інформаційних джерел та методів різних наукових напрямів, зокрема журналістики, соціальних комунікацій, соціології, політичної науки тощо. У статті розкрито основні форми обмеження інформаційного простору, які відбулися в телевізійному форматі та друкованих виданнях. Водночас значного зростання в поширенні суспільно важливих повідомлень отримали такі платформи, як Facebook, YouTube, Telegram, Tiktok, які не були цензуровані владою та поширювали інформацію від першоджерел про поточні події, особливо в зонах бойових дій.

Дослідження довело, що засоби масової інформації залишаються основним інструментом посилення вертикальної взаємодії між владою та суспільством, що дозволяє соціально-політичним інститутам легітимізувати власну діяльність та державні рішення. Складання порівняльної таблиці та висвітлення діаграм соціологічних досліджень рівня довіри громадян до влади виявило тенденцію значного зростання підтримки інституцій влади з боку суспільства в середньостатистичній динаміці 25 відсотків, що значно відрізняється від показників попередніх років незалежності України. Відповідно, владі вдалося сформувати суспільну підтримку не тільки своїх дій в період війни, а й укорінити усвідомлення суспільством важливості монопольного управління державою у визначальних сферах, зокрема безпековій.

Біографії авторів

Алла Міщенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат політичних наук, доцент

Віктор Теремко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Кандидат політичних наук

Посилання

Dovzhenko, O. (2022, March 13). Chomu v media nemaie i ne maie buty "vsiiei pravdy" pro viinu [Why there is not and should not be "the whole truth" about the war in the media]. Detektor media. https://detector.media/blogs/article/197451/2022-03-13-chomu-v-media-nemaie-i-ne-maie-buty-vsiiei-pravdy-pro-viynu/ [in Ukrainian].

Dutsyk, D., Orlova, D., & Budivska, H. (2022). Transformatsiia sfery mediahramotnosti v umovakh povnomasshtabnoi viiny v Ukraini: Analitychnyi zvit [Transformation of the sphere of media literacy in the conditions of full-scale war in Ukraine: Analytical report]. Ukrainskyi instytut media ta komunikatsii. https://www.jta.com.ua/wpcontent/uploads/2022/07/Transformation-medialiteracy_UA-1.pdf [in Ukrainian].

Hotsur, O. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannia mediarynku Ukrainy v umovakh viiny (liutyi-veresen 2022 roku) [Peculiarities of the functioning of the media market of Ukraine in conditions of war (February–September 2022)]. Communications and Communicative Technologies, 22, 47–53. https://doi.org/10.15421/292205 [in Ukrainian].

Hrushetskyi, A. (2023, January 13). Dynamika doviry sotsialnym instytutsiiam u 2021–2022 rokakh [Dynamics of trust in social institutions in 2021–2022]. Kyiv International Institute of Sociology. https://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1174&page=1 [in Ukrainian].

Kostrubitska, A. (2022). Svoboda slova ta okremi aspekty derzhavnoho rehuliuvannia diialnosti zasobiv masovoi informatsii pid chas viiny [Freedom of speech and certain aspects of the state regulation of mass media activity during the war]. Scientific Notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Public Management and Administration, 33(3), 93–97. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2022.3/16 [in Ukrainian].

Mishchenko, A. B. (2020). Formuvannia nevyznanykh terytorii yak proiav erozii doviry do inkliuzyvnykh instytutiv v Ukraini [Forming of the unrecognized territories as a display of a trust’s erosion to inclusive institutes in Ukraine]. Epistemological Studies in Philosophy, Social and Political Sciences, 3(1), 213–221. https://doi.org/10.15421/342022 [in Ukrainian].

Pavlenko, I. (2022, November 7). Politychna systema Ukrainy v umovakh viiny [The political system of Ukraine in the conditions of war]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/politychna-systema-ukrayiny-v-umovakh-viyny National Institute for Strategic Studies [in Ukrainian].

Pronoza, I. I. (2020). Zasoby masovoi informatsii i komunikatsii v informatsiinii viini yak suchasna politychna praktyka [Mass media and communication in the information war as a modern political practice]. Politicus, 3, 65–70. https://doi.org/10.24195/2414-9616.2020-3.10 [in Ukrainian].

Razumkov Centre. (2022, October 28). Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini, dovira do sotsialnykh instytutiv, polityko-ideolohichni oriientatsii hromadian Ukrainy v umovakh rosiiskoi ahresii (veresen–zhovten 2022 r.) [Citizens' assessment of the situation in the country, trust in social institutions, political and ideological orientations of Ukrainian citizens in the conditions of Russian aggression (September–October 2022)]. http://bitly.ws/B2Pb [in Ukrainian].

Zhuhai, V. (2022, June 17). Vysvitlennia rosiisko-ukrainskoi viiny 2022 roku u ZMI [Media coverage of the Russian-Ukrainian war in 2022]. In Yevropeiskyi vybir Ukrainy, rozvytok nauky ta natsionalna bezpeka v realiiakh masshtabnoi viiskovoi ahresii ta hlobalnykh vyklykiv XXI stolittia [The European choice of Ukraine, the development of science and national security in the realities of large-scale military aggression and global challenges of the 21st century] [Proceedings of the Conference] (Vol. 1, pp. 847–851). Helvetyka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-17

Як цитувати

Міщенко, А., & Теремко, В. (2023). Вплив медіа на формування довіри громадян до влади в період війни. Український інформаційний простір, (1(11), 301–312. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279723

Номер

Розділ

ЗВ’ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ, РЕКЛАМА ТА ПРОМОЦІЯ