Соціальні мережі як інструмент промоційної роботи видавництв
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279718Ключові слова:
інформаційно-промоційна робота видавництва, PR-діяльність, соціальні мережі, фейсбук, інстаграм, ютуб, твіттер, тікток, телеграм, пінтерестАнотація
У статті проаналізовано особливості соціальних мереж як потужного інструмента в інформаційно-промоційній роботі видавництв, які з кожним роком усе більше приділяють увагу PR-діяльності, насамперед в інтернеті. Досліджено сторінки провідних українських видавництв («Видавництво Старого Лева», «А-ба-ба-га-ла-ма-га», «Наш Формат», «Клуб сімейного дозвілля», «Ранок», «Основи», «Кальварія», «Фоліо», «Віват», «Віхола», «Книголав», «ArtBooks», «Абук») у фейсбуці, інстаграмі, ютубі, твіттері, тіктоці, телеграмі та пінтересті.
Акцентовано на перевагах соцмереж, їх можливостях для промоційної діяльності видавництва: підвищувати впізнаваність бренду, створювати й підтримувати позитивний імідж і репутацію; презентувати читачам книжкову продукцію, знайомити їх з авторами й командою видавництва (редакторами, перекладачами, дизайнерами, верстальниками, ілюстраторами); належним чином інформувати свої цільові аудиторії (медіа, владу, партнерів-видавців, інтернет-книгарні, читачів), залучати потенційну аудиторію; безпосередньо комунікувати зі своїми читачами, швидко отримувати від них зворотний зв’язок (перегляди, вподобайки, коментарі, поширення), вивчати інтереси й читацькі вподобання підписників; застосовувати значну кількість рекламних інструментів на всіх етапах редакційно-видавничого процесу, знайомити читача з процесом творення книги тощо.
У статті на основі проведеного дослідження запропоновано класифікацію контенту на сторінках видавництв у соціальних мережах: 1. рекламний (комерційний), 2. корисний, 3. інформаційний, 4. інтерактивний, 5. розважальний (фановий), 6. репутаційний (брендинговий). Кожен тип контенту проілюстровано різними видами повідомлень.
Крім того, проаналізовано особливості продукування повідомлень для різних соцмереж, ураховуючи формат інформацій (можливість публікувати різні за розміром тексти, відео, фотографії, інфографіку тощо) та читацьку аудиторію (віковий критерій).
Стаття репрезентує правила модерування сторінок, ураховуючи досвід провідних видавництв України.
Посилання
Bronwen, T. (2021). The #bookstagram: Distributed reading in the social media age. Language Sciences, 84, Article 101358. https://doi.org/10.1016/j.langsci.2021.101358 [in English].
Danyliuk, D. (2023, January 17). Yak odyn tvit "A-ba-ba-ha-la-ma-ha" zibrav ponad 300 knyzhok dlia knyharni z Nikopolia [As one tweet, "A-ba-ba-ha-la-ma-ha" collected more than 300 books for a bookstore from Nikopol]. Bazilik. https://bazilik.media/iak-odyn-tvit-a-ba-ba-ha-la-ma-ha-zibrav-ponad-300-knyzhok-dlia-knyharni-z-nikopolia/ [in Ukrainian].
Dollarhide, M. (2023, March 1). Social Media: Definition, effects, and list of top apps. Investopedia. https://www.investopedia.com/terms/s/social-media.asp [in English].
Fialko, D. (2013). Promotsiia knyzhky v interneti [Promotion of the book on the Internet]. Ukrainian Information Space, 1(2), 261–265 [in Ukrainian].
Gronek, K. (2020, May 5). New data reinforces social media’s role in driving bottom line growth as more consumers plan to increase spending on brands they follow on social. GlobeNewswire. https://bit.ly/3onYAV2 [in English].
Havryliuk, K., & Rudkivska, M. (2020). Reklama u vydavnytstvakh zalezhno vid obsiahiv yikh finansuvannia [Advertising in publishing houses depending on the amount of their funding]. Young Scientist, 11(87), 33–37. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-8 [in Ukrainian].
Hryhorova, Z. (2020). Zastosuvannia kontent marketynhu v knyhovydavnychomu biznesi [Application of content marketing in publishing business]. Economy and Society, 22. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-67 [in Ukrainian].
"Ia robliu knyzhky vydymymy". Piarnytsia VSL – pro svoiu robotu ["I make books visible". Public relations officer of VSL – about its work]. (2020, November 12). Happy Monday. https://happymonday.ua/ya-roblyu-knyzhky-vydymymy-piarnytsya-vsl [in Ukrainian].
Kalinin, O., Osetsymskyi, I., & Al-Vatar, O. (2019). Potik kliientiv z Facebook ta Instagram. Yak zarobliaty za dopomohoiu sotsialnykh merezh [Customer traffic from Facebook and Instagram. How to earn with the help of social networks]. Oldi-Plius [in Ukrainian].
Kanshyna, O. (2017). Promotsiia knyzhkovykh vydan u merezhi Internet [Book promotion on the Internet]. Young Scientist, 11(51), 746–750 [in Ukrainian].
Khemii, M. (2021, July 13). "Knyzhka – skladnyi produkt, vymohlyvyi u stvorenni". Yak komunikuiut vydavnytstva ["A book is a complex product, demanding in creation". How publishing houses communicate]. Bazilik. https://bit.ly/41vMfw0 [in Ukrainian].
Kindii, M., Hryniv, N. T., & Bilokonnyi, I. O. (2017). Problema masshtabuvannia ta personalizatsii PR-zakhodiv pidpryiemstva [Calibration and personalization problems of using PR-instrumens in modern market]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series of Logistics, 863, 77–81 [in Ukrainian].
Kliuchkovska, H. M. (2000). Knyzhkova promotsiia yak vzaiemodiia knyzhkovoi spravy ta ZMI (zasady formuvannia ukrainskoi modeli) [Book promotion as an interaction between the book business and mass media (fundamentals of the formation of the Ukrainian model] [PhD Dissertation, Ukrainian Academy of Printing] [in Ukrainian].
Kopystynska, I. (2004). Tendentsii suchasnoho vitchyznianoho knyhovydannia: Orhanizatsiinyi, tematychnyi ta reklamno-promotsiinyi aspekty (1991–2003 rr.) [Trends of modern domestic book publishing: Organizational, thematic and advertising and promotional aspects (1991–2003)] [PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].
Kopystynska, I. (2018). Reklamno-informatsiina polityka vydavnytstv u pershe desiatylittia nezalezhnosti Ukrainy [Advertising-information policy of publishing houses in the first decades of Ukrainian independence]. Ukrainian Information Space, 1, 242–252. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1.2018.141227 [in Ukrainian].
Kopystynska, I., & Hrynivskyi, T. (2015). Zasoby promotsii knyzhkovykh vydan: Dosvid nezalezhnoi Ukrainy [Book’s publishing promotion ways: The experience of independent Ukraine]. Scientific Papers of the Ukrainian Academy of Printing. Series: Social Communications, 1(50), 37–46 [in Ukrainian].
Kosheliuk, O., Blahovirna, N., & Rozhylo, M. (2021). Sotsialni merezhi dlia chytachiv: Vyklyky, rekonstruktsii, svitovyi vydavnychyi dosvid [Social networks for readers: Challenges, reconstructions, world publishers’ experience]. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 32(71), 4, 3, 262–267. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-3/43 [in Ukrainian].
Kovpak, V. (2020). Efektyvnist kontentu na storinkakh vydavnytstv u sotsialnii merezhi Facebook: Analiz zasobamy funktsionalu internet-servisu [The effectiveness of content on the pages of publishers in the social network Facebook: An analysis of the functionality of the Internet service]. Social Communications: Theory and Practice, 10(1), 124–138 [in Ukrainian].
Kruhlov, V. (2018, August 20). Era sotsialnykh merezh, shvydkoho reahuvannia i vlady spozhyvacha [The era of social networks, rapid response and consumer power]. LBUA. https://lb.ua/blog/victor_kruglov/405531_era_sotsialnih_merezh_shvidkogo.html [in Ukrainian].
Melnyk, Yu., & Drachuk, O. (2010). Analiz kompleksu marketynhu knyhovydavnychoi spravy [Analysis of the book publishing marketing complex]. Marketing and Management of Innovations, 1, 90–101 [in Ukrainian].
Naichastishe novyny pid chas viiny ukraintsi otrymuiut iz sotsmerezh – opytuvannia "Opory" [Most often, during the war, Ukrainians receive news from social networks – Opora survey]. (2022, June 1). Detektor media. https://detector.media/infospace/article/199761/2022-06-01-naychastishe-novyny-pid-chas-viyny-ukraintsi-otrymuyut-iz-sotsmerezh-opytuvannya-opory/ [in Ukrainian].
Neborak, B. (2016, April 4). Vydavnytstvo Staroho Leva. #Knyhotvortsi: Mykola Sheiko ta Mariana Savka pro istoriiu rozvytku "Vydavnytstva Staroho Leva" [Stary Lev Publishing House. #Bookmakers: Mykola Sheyko and Maryana Savka about the history of the development of "Stary Lev Publishing House"]. The Ukrainians. https://theukrainians.org/vsl/ [in Ukrainian].
Olefir, D. (2014, March 28–29). Novitni sposoby promotsii knyhy v interneti [The latest ways of book promotion on the Internet]. In Vitchyzniana nauka na zlami epokh: Problemy ta perspektyvy rozvytku [Domestic science at the turn of the century: Problems and prospects for development] [Proceedings of the Conference] (pp. 4–12). Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda [in Ukrainian].
Orlova, Yu. (2021, August 19). Za mezhamy knyzhkovykh bulbashok: Yak dostukatys do chytacha? [Beyond book bubbles: How to reach the reader?]. NV.UA. https://biz.nv.ua/ukr/experts/knigi-i-novi-chitachi-yak-populyarizuvati-vidannya-ostanni-novini-50178284.html [in Ukrainian].
Shpak, V. (2015). Vydavnychyi biznes v umovakh ukrainskoi derzhavnosti [Publishing business in the conditions of Ukrainian statehood] [Monograph]. Ekspres-obiava [in Ukrainian].
Skiban, O. (2014). Vydavnycha komunikatsiia v systemi sotsialnykh komunikatsii internet-prostoru Ukrainy [Communication publishing in the social communications internet space Ukraine]. Scientific Papers of the Ukrainian Academy of Printing. Series: Social Communications, 4(49), 145–151 [in Ukrainian].
Skiban, O. (2016). Suchasni tekhnolohii knyzhkovoi promotsii v aspekti mas-mediinoi vzaiemodii [Modern technologies of book promotion in terms of mass media interaction]. Printing and Publishing, 2(72), 199–207 [in Ukrainian].
Skiban, O. (2017). Subiekty vydavnychoi promotsii: Rol avtora, redaktora, vydavtsia yak osnovnykh uchasnykiv protsesu [Subjects of publishing promotion: The role of the author, editor, publisher as the main processor]. Scientific Papers of the Ukrainian Academy of Printing. Series: Social Communications, 1(54), 221–227 [in Ukrainian].
Skiban, O. (2019). Konverhentni media yak platforma dlia promotsii ta prosuvannia knyh na suchasnomu ukrainskomu rynku [Convergent media as a platform for books promotion and advancement on the modern Ukrainian market]. Printing and Publishing, 1(77), 111–124. https://doi.org/10.32403/0554-4866-2019-1-77-111-124 [in Ukrainian].
Skochynets, O. (2010). Rol elektronnykh media u zdiisnenni aktsii knyzhkovoi promotsii [The role of electronic media in carrying out book promotion actions]. TV and Radio Journalism, 9(1), 253–257 [in Ukrainian].
Skochynets, O. (2011). Elektronni media v konteksti yikh zaluchennia do realizatsii aktsii knyzhkovoi promotsii: Sproba typolohichnoho analizu [Electronic media in the context of their participation in the book promotion actions realization: The attempt of typological analysis]. Scientific Papers of the Ukrainian Academy of Printing. Series: Social Communications, 4(37), 152–160 [in Ukrainian].
Slavinska, I. (2012, December 11). Yak pryvernuty uvahu do knyzhky [How to draw attention to a book]. Ukrainska pravda. http://life.pravda.com.ua/columns/2012/12/11/117451/ [in Ukrainian].
Sudyn, A. (2008). Neoplachuvani pryiomy reklamy u knyzhkovii spravi [Unpaid methods of advertising in the book business]. Printing and Publishing, 1(47), 102–108 [in Ukrainian].
Tanchyn, L. (2008). Osoblyvosti PR-diialnosti u protsesi populiaryzatsii knyhy ta prosuvannia yii na rynok [Peculiarities of PR activity in the process of popularizing the book and promoting it to the market]. Printing and Publishing, 1(47), 97–102 [in Ukrainian].
Tkachenko, V., Chebotarova, I., Kyrychok, P., & Hryhorova, Z. (2008). Entsyklopediia vydavnychoi spravy [Encyclopedia of publishing]. Prapor [in Ukrainian].
Tymoshyk, M. S. (2005). Vydavnychyi biznes: Pohliad zhurnalista, vydavtsia, vchenoho [Publishing business: The view of a journalist, publisher, scientist]. Nasha kultura i nauka [in Ukrainian].
Tymoshyk, M. S. (2010). Knyha dlia avtora, redaktora, vydavtsia [A book for the author, editor, publisher] (3rd ed.). Nasha kultura i nauka [in Ukrainian].
Vodolazka, S. (2013). Sotsialni merezhi yak diievyi riznovyd komunikatsiinoi innovatsii u vydavnychii haluzi [Social networks as an effective form of communication innovation in the publishing industry]. Osvita rehionu. Politolohiia. Psykholohiia. Komunikatsii, 2(32), 124–127. https://social-science.uu.edu.ua/article/1047 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2016, May 19–20). Informatsiino-komunikatsiina diialnist suchasnykh vydavnytstv [Information and communication activities of modern publishing houses]. In Informatsiino-dokumentatsiine zabezpechennia suchasnoho suspilstva [Information and documentation support of modern society] [Proceedings of the Conference] (pp. 34–37). State University of Telecommunications [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2017a). Osoblyvosti y umovy diialnosti knyzhkovykh vydavnytstv Ukrainy u suchasnomu mediaprostori [Peculiarities and conditions of activity of book publishing houses of Ukraine in the modern media space]. Integrated Communications, 4, 20–26 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2017b). Rol PR-komunikatsii dlia stratehichnoho rozvytku vydavnytstva [The role of PR communication for strategic development of the publisher]. Social Communications: Theory and Practice, 5(5), 87–92 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2017c). PR-komunikatsii vydavnytstv yak obiekt naukovoi retseptsii [PR communications of publishing houses as a scientific object]. Integrated Communications, 3, 35–43 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2018a). Komunikatsiia vydavnytstv ochyma chytachiv: Otsinka vidviduvachiv naibilshykh knyzhkovykh zakhodiv Ukrainy [Communication of publishing houses through the eyes of readers: Assessment of visitors to the largest book events in Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 5–12 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2018b). Pidhotovka PR-menedzheriv dlia ukrainskykh knyzhkovykh vydavnytstv za spetsializatsiieiu "Reklama ta PR u vydavnychii spravi" na kafedri vydavnychoi spravy Universytetu Hrinchenka [Training of PR managers for Ukrainian book editions in the specialization "Advertising and PR in publishingbusiness" at the department of publishing of Borys Grinchenko Kyiv University]. Integrated Communications, 1(5), 14–22 [in Ukrainian].
Yezhyzhanska, T. (2018c). Chytachi yak subiekty komunikatsii knyzhkovykh vydavnytstv Ukrainy u suchasnomu mediaprostori [Readers as subjects of communication of book publishers of Ukraine in the modern media space]. Current Issues of Mass Communication, 3, 35–46. https://doi.org/10.17721/2312-5160.2018.23.35-46 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олена Погрібна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.