Культура пам’яті: феномен Революції гідності в сучасній науковій рефлексії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279552

Ключові слова:

Євромайдан, Революція гідності, «trauma studies», культурна пам’ять людства

Анотація

Розглянуто колективний досвід Майдану кінця 2013 – початку 2014 років, а також породжені цими подіями культурні, соціально-психологічні зміни в суспільстві. Вони сприймаються невіддільно від процесів глобального масштабу, що відбуваються протягом останніх трьох десятиліть, актуалізуючи культурну пам’ять людства. Досвід Майдану вписується в контекст посткомуністичної травми, «trauma studies», що для більшості дослідників взагалі становить парадигмальну характеристику культури кінця ХХ – початку ХХІ століть. Теоретичне осмислення минулих і теперішніх трагічних подій, культурних травм постійно привертає увагу соціуму до них, адже відсутність чи недостатність відповідної аналітики надає їм хронічного характеру, транслюючи пам’ять про них наступним поколінням. Наголошено, що для долання колективних та індивідуальних травм, їх негативних наслідків необхідні специфічні технології впливу на суспільну й індивідуальну свідомість. Тривалий вплив національної травми на індивіда і на колективну свідомість викликає відчуття страху не лише в окремої особистості, яка усвідомлює своє життя як «до» і «після» трагічних подій. Майдан об’єднав усе суспільство навколо ідеї утвердження власної ідентичності або усвідомлення нової. Сучасне українське мистецтво зосереджене на відтворенні соціокультурної рефлексії, на осмисленні «свого» і «чужого», центру й периферії, головного та другорядного, індивідуального й соціального, моно- й полікультурного, автентичного й глобалізованого в нинішньому світі. Саме ці моменти характеризують стан культури третього тисячоліття – входження у світ нових моральних і технологічних викликів. Отже, співвіднесення досвіду українського народу зі світовими історичними та культурними процессами універсалізує його як такий, що має суттєве значення для того, щоб бути почутим у світі.

Біографія автора

Тетяна Гуменюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор, професор кафедри івент-менеджменту та індустрії дозвілля

Посилання

Augustine, St. (2008). Spovid [Confession] (Iu. Mushak, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Caruth, C. (1995). Introduction. In C. Caruth (Ed.), Trauma: Explorations in memory (pp. 3–12). Johns Hopkins University Press [in English].

Coomaraswamy, A. K. (2011). Christian and Oriental Philosophy of Art. Dover Publications [in English].

Dorosh, M. (2014, November 18). Taras Liutyi: Yakshcho my ne osmyslymo radiansku epokhu, istoriia dali ne rukhatymetsia [Taras Liutyi: If we do not understand the Soviet era, history will not move forward]. Detektor media. https://ms.detector.media/tip-intervyu/post/11848/2014-11-18-taras-lyutyy-yakshcho-my-neosmyslymo-radyansku-epokhu-istoriya-dali-ne-rukhatymetsya/ [in Ukrainian].

Felman, S. (1997). Forms of Judicial Blindness, or the evidence of what cannot be seen: Traumatic narratives and legal repetitions in the O. J. Simpson Case and in Tolstoy's "The Kreutzer Sonata". Critical Inquiry, 23(4), 738–788. https://doi.org/10.1086/448853 [in English].

Hundorova, T. (2013). Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoi travmy: Statti ta esei [Transit culture. Symptoms of postcolonial trauma: Papers and essays]. Hrani-T [in Ukrainian].

Leys, R. (2000). Trauma: a genealogy. University of Chicago Press [in English].

Neal, A. G. (2005). National Trauma and Collective Memory: Extraordinary events in the American Experience. M. E. Sharpe [in English].

Nora, P. (2002, April 019). L'avènement mondial de la mémoire [Reasons for the current upsurge in memory]. Eurozine. https://www.eurozine.com › lavene...L'avènement mondial de la mémoire – Eurozine/ [in French].

Olick, J. (2012). Figurations of memory: A process-relational methodology illustrated on the German case. Russian Sociological Review, 11(1), 40–74 [in English].

Plakhonin, A. (2019, June 27–28). Khto z vas bez hrikha [Which of you is without sin]. Den, 112–113, 26 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2022, October 13–31). Heroi ne vmyraiut – yakshcho yikh pamiataiut! [Heroes do not die – if they are remembered!]. Slovo Prosvity, 36–38, 21–23 [in Ukrainian].

Vozniak, T. (2014). Sens Maidanu [The meaning of the Maidan]. In A. Mukharskyi, Maidan. (R)evoliutsiia dukhu: Mystetsko-kulturolohichnyi proekt [Maidan. (R)evolution of the spirit: An artistic and cultural project]. Nash format [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-17

Як цитувати

Гуменюк, Т. (2023). Культура пам’яті: феномен Революції гідності в сучасній науковій рефлексії. Український інформаційний простір, (1(11), 41–54. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279552

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ