Книжкова поличка як засіб промоції видань у 20-ті рр. ХХ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.270012

Ключові слова:

промоція видань, книжкова поличка, пропаганда, маркетинг, книжкова торгівля

Анотація

У статті досліджується використання такого засобу промоції книжкових видань у 20-ті роки ХХ ст., як книжкова поличка. Проведено реконструктивний аналіз характерних прийомів побудови роботи з книжковими поличками. Визначено плюси і мінуси такого способу впливу на аудиторію. Джерельною базою дослідження стали праці, присвячені історії радянських видавництв, розвитку книжкової торгівлі та промоції видань початку ХХ ст., а також періодичні видання споживчої кооперації та освіти, що друкували методичні поради від інструкторів Книгоспілки, хроніки кооперативного книгарства, кореспонденції з місць подій, огляди розвитку кооперативних організацій, репортажі. Це дало можливість скласти уявлення про механізм використання книжкових поличок у громадах того часу. Стверджується, що тема промоції книжкових видань таким засобом, як книжкова поличка, висвітлювалася лише фрагментарно, всебічного вивчення досвіду просування видань, що дозволило б скласти повне уявлення про проблему, не відбулося, а тому дослідники мають можливість розширення меж осмислення інструментів книжкового маркетингу та популяризації книги в різні часи. Доведено, що книжкові полички були і залишаються найзручнішим способом промоції книжкових видань, адже при невеликих зусиллях й незначних матеріальних витратах приносять вагомі результати, а саме збільшення зацікавленості у книзі, не пасивний, а активний зв’язок з аудиторією, інформування у простій формі про суспільне життя. Із проблемних питань виокремлено проблему кадрів, здатних сформувати потребу читати, впливати на рішення купити чи порадити комусь що додатково прочитати, а також примусові акції, нерентабельність продажів, внаслідок чого книжкові полички перетворювалися на полички з продажу винних товарів. Таким чином, книжкові полички виконували соціальну функцію, що полягає у залученні людини до духовних цінностей суспільства, були «третім фронтом» у наближенні книги до читача, особливо із сільської місцевості, але водночас слугували провідником пропагандистських ідей правлячої еліти того часу.

Біографія автора

Надія Подоляка, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Посилання

Ahuf, M. (1924). Knyzhku na selo. Pro kulturnu robotu kooperatsii na seli [Book for the Village. About the Cultural Work of the Cooperative in the Village] [Brochure]. Knyhospilka [in Ukrainian].

Ahuf, M. (1925). Knyhospilka – providnyk knyzhky na selo [Knygospilka is a Book Guide to the Village]. Nova Hromada, 22, 22 [in Ukrainian].

B. V. (1925). Knyzhkove kulturne ohnyshche na seli (Knyzhkova polychka v kooperatyvnomu tovarystvi s. Olshany, Sumskoi okruhy, na Kharkivshchyni) [Book Cultural Hearth in the Village (Book Shelf in the Cooperative Society of the Village of Olshany, Sumy District, Kharkiv Region)]. Nova Hromada, 13–14, 46 [in Ukrainian].

Do dvokhrichnoho yuvileiu «Novoi Hromady» [To the Two-Year Anniversary of «New Community»]. (1925, May 30). Nova Hromada, 10, 2 [in Ukrainian].

Kiziun, V. K. (2017). Vydavnycha sprava v Ukraini v 20-ti roky ХХ stolittia [Publishing Business in Ukraine in the 20s of the 20th Century] [Monograph]. Aleksandrova M. V. [in Ukrainian].

Knyzhkova polytsia na seli [A Bookshelf in the Village]. (1928). Kooperatsiia Sumshchyny, 2, 36–37 [in Ukrainian].

L. D. (1925). Umovy vidpusku knyzhok dlia knyzhkovoi polytsi Knyhospilkoiu [Terms of Sale of Books for the Bookshelf by the Book Society]. Nova Hromada, 7, 35 [in Ukrainian].

Levchuk, O. M. (2000). Knyhospilka: stanovlennia kooperatyvnoho knyhovydannia v Ukraini [Knygospilka: Formation of Cooperative Book Publishing in Ukraine]. Naukova dumka [in Ukrainian].

L-ko, D. (1925). Vitryna knyzhkovoi polychky [Showcase of a Bookshelf]. Nova Hromada, 10, 38 [in Ukrainian].

L-skyi. (1925). Knyzhkova polytsia v seli Yastrebennomu, na Sumshchyni [A Bookshelf in the Village of Yastrebenny, Sumy Oblast]. Nova Hromada, 16, 39 [in Ukrainian].

Nechaiev, M. (1929). Hodi knyzhkam stoiaty na polytsiakh [It’s Time for the Books to Stand on the Shelves]. Nova Hromada, 9, 203 [in Ukrainian].

Podoliaka, N. S. (2011). Biuleteni kooperatyvnykh orhanizatsii Sumskoi okruhy 20-kh rokiv ХХ stolittia [Bulletins of Cooperative Organizations of the Sumy District in the 20s of the 20th Century]. Sivershchyna v istorii Ukrainy, 4, 371–374 [in Ukrainian].

Radlov, V. (1930). Za kulturu [For Culture]. Nova Hromada, 3, 19 [in Ukrainian].

Tezh kulturnyky [Cultural Workers Too]. (1928). Nova Hromada, 13, 26 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021). Ukrainska zhurnalistyka v diaspori: Velyka Brytaniia [Ukrainian Journalism in the Diaspora: Great Britain] [Monograph]. Nasha kultura i nauka [in Ukrainian].

Vynohradiv. (1925, September). Knyzhku na selo! [A Book for the Village!]. Nasha osvita, 1–2, 18–19 [in Ukrainian].

Vynohradov. (1928). Kooperatyvna robota z knyzhkoiu na seli v Sumokruzi [Cooperative Work With a Book in a Village in Sumokruz]. Kooperatsiia Sumshchyny, 4, 23–24 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Подоляка, Н. (2022). Книжкова поличка як засіб промоції видань у 20-ті рр. ХХ ст. Український інформаційний простір, (2(10), 268–278. https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.270012

Номер

Розділ

РЕКЛАМА ТА ПРОМОЦІЯ