Інфографіка як засіб візуалізації у регіональній друкованій пресі

(за матеріалами тернопільських видань)

Автор(и)

  • Тетяна Решетуха Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4515-3425
  • Оксана Кушнір Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3201-5285

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.270009

Ключові слова:

інфографіка, візуалізація, типи інфографіки, регіональні друковані ЗМІ, аудиторія, медіаконтент

Анотація

У статті на прикладі періодичних друкованих видань Тернополя досліджено інфографіку як засіб візуалізації інформації.

В умовах фрагментарного сприймання новин сучасною аудиторією, спричиненого шаленим темпом їх поширення і споживання, увиразнюється тенденція до візуальної подачі даних у медіа. Одним із дієвих способів візуалізації інформації є графіка, мета якої – унаочнити зміст повідомлення, допомогти реципієнтові краще його усвідомити. Якісна інфографіка має бути невід’ємною складовою сучасної журналістики. Проте реалізація такої практики у регіональних друкованих медіа залишається доволі пасивною.

Джерельною базою дослідження стали сім друкованих періодичних видань Тернополя: «Вільне життя +», «Нова тернопільська газета», «Ria+Тернопіль», «Свобода+–Тернопільщина», «Наш день», «Номер один», «Сільський господар+Тернопільщина» за липень-грудень 2021 року.

Контент-аналіз регіональної друкованої періодики засвідчив пасивність використання графічних технологій подачі інформації. Найактивніше засобами графіки послуговується газета «RIA +» – інфографіку використано у 73 відсотках від загального обсягу проаналізованих чисел. Натомість газета «Сільський господар+Тернопільщина» взагалі не візуалізувала графічно свої матеріали.

З-поміж виокремлених типів і різновидів інформаційної графіки усі шість видань послуговуються похідними від таблиць (власне таблиці, інфографічні таблиці, діаграми). Інфографічні розповіді практикують чотири з шести медіа (32 випадки). Рідше у матеріалах представлено похідні від мап (картограми, картосхеми) – вісім випадків. За частотою, різноманітністю та оригінальністю дизайну авторської інфографіки передує видання «RIA+».

Біографії авторів

Тетяна Решетуха, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Оксана Кушнір, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Посилання

Baranetska, A. D. (2019, March 19). Vizualizatsiia mediakontentu yak vazhlyvyi skladnyk realizatsii komunikatsii [Visualization of Media Content as an Important Component of Communication Implementation]. In Zhurnalistyka ta reklama: vektory vzaiemodii [Journalism and Advertising: Vectors of Interaction], Abstracts of Papers of the International Scientific and Practical Conference (pp. 54–57). Kyiv National University of Trade and Economics [in Ukrainian]. https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/e68a50b975d85a9c6f0a915782e114bc.pdf

Cherniakov, B. (2005). Fenomenolohichni vlastyvosti zobrazhennia yak katehorii kultury ta zhurnalistykoznavstva [Phenomenological Properties of the Image as a Category of Culture and Journalism]. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 20, 132–139 [in Ukrainian].

Friendly, M., & Denis, D. J. (2006). Milestones in the History of Thematic Cartography, Statistical Graphics and, Data Visualization. New York [in English].

Harris, Ch. R., & Lester, P. M. (2002). Visual Journalism: A Guide for New Media Professionals. Pearson [in English].

Hlushko, A. (2018). Porushennia prav liudyny zasobamy vizualizatsii v media [Violation of Human Rights by Means of Visualization in the Media]. In I. Vyrtosu & K. Shenderovskyi (Eds.), Prava liudyny ta mas-media v Ukraini [Human Rights and Mass Media in Ukraine] (pp. 87–98). Institute of Journalism of Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

InMind. (2021). Stavlennia naselennia do media ta spozhyvannia riznykh typiv media 2021 [Population Attitudes Towards Media and Consumption of Different Types of Media 2021]. Institute of Mass Information. https://cutt.ly/wKu01a7 [in Ukrainian].

Kairo, A. (2017). Funktsionalne mystetstvo: vstup do infohrafiky ta vizualizatsii [Functional Art: An Introduction to Infographics and Visualization]. Ukrainian Catholic University [in Ukrainian].

Kosara, R. (2010, August 10). The Difference Between Infographics and Visualization. Eagereyes. https://cutt.ly/2Ku4PXl [in English].

Labuz, R. (1991). Contemporary Graphic Designe. Van Nostrand Reinhold [in English].

Nash den: nezalezhnyi hromadsko-politychnyi tyzhnevyk Ternopillia [Our Day: Ternopil’s Independent Socio-Political Weekly]. (2021). 25–50 [in Ukrainian].

Nomer odyn: tyzhnevyk Ternopolia [Number One: Ternopil Weekly]. (2021). 27–52 [in Ukrainian].

Nova ternopilska hazeta: hromadsko-politychne vydannia [Nova Ternopil Newspaper: Social and Political Publication]. (2021). 26–48 [in Ukrainian].

Ria plius Ternopil: hazeta Media Korporatsii «RIA» [Ria Plus Ternopil: Newspaper of Media Corporation «RIA»]. (2021). 27–52 [in Ukrainian].

Shabanytsia, D. (2019, July 12). Styslist, zrozumilist, faktazh: sekrety yakisnoi infohrafiky [Conciseness, Comprehensibility, Facts: The Secrets of High-Quality Infographics]. Mediakrytyka. https://cutt.ly/IKu9PYI [in Ukrainian].

Shved, O. (2014). Infohrafika yak zasib vizualnoi komunikatsii v suchasnii zhurnalistytsi [Infographics as a Means of Visual Communication in Modern Journalism]. Humanitarian Education in Technical Universities, 30, 305–313 [in Ukrainian].

Silskyi hospodar plius Ternopilshchyna: vseukrainska hromadsko-politychna hazeta [Rural Householder Plus Ternopil Region: All-Ukrainian Social and Political Newspaper]. (2021). 27–52 [in Ukrainian].

Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audience. Que Publishing [in English].

Svoboda plius Ternopilshchyna: nezalezhna hromadsko-politychna hazeta [Svoboda Plus Ternopilshchyna: An Independent Socio-Political Newspaper]. (2021). 50–96 [in Ukrainian].

Tsukanova, H. O. (2013). Infohrafika yak efektyvnyi vizualnyi skladnyk reklamnoho povidomlennia [Infographics as an Effective Visual Component of Advertising Message]. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 50, 129–133 [in Ukrainian].

Vilne zhyttia plius: vseukrainska nezalezhna hromadsko-politychna hazeta [Free Life Plus: All-Ukrainian Independent Socio-Political Newspaper]. (2021). 51–102 [in Ukrainian].

Volynets, H. M. (2013). Suchasni tendentsii vykorystannia infohrafiky (na materiali chasopysu «Ukrainskyi tyzhden») [The Main Trends of the Evolution of Modern Infographics (On the Basis of Periodical «Ukrainskyi tyzhden»)]. State and Regions. Series: Social Communications, 3–4(15–16), 67–72 [in Ukrainian].

Vovk, O. V., & Cheremskyi, R. A. (2017). Infohrafika yak efektyvnyi zasib navchannia [Infographics as an Effective Teaching Tool]. Information Processing Systems, 4(150), 199–205 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Решетуха, Т., & Кушнір, О. (2022). Інфографіка як засіб візуалізації у регіональній друкованій пресі: (за матеріалами тернопільських видань). Український інформаційний простір, (2(10), 250–266. https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.270009

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА КНИГОВИДАННЯ