Автопередмови Оксани Забужко в парадигмі публіцистики
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.269968Ключові слова:
літературна критика, публіцистика, передмова, інтертекстуальність, автобіографічність, інформаційна війнаАнотація
Мета статті – розкрити жанрово-стильові особливості автопередмов Оксани Забужко в парадигмі письменницької публіцистики.
Звернення до таких методів, як біографічний, історичний, порівняльний, аксіологічний, дискурсологічний дало можливість багатоаспектно розкрити предмет дослідження, зокрема довести приналежність літературної критики до публіцистики, вказати на процеси модифікації в сучасному жанрі автопередмови та його причетність до літератури non-fiction, прокоментувати соціальнокомунікативний і духовний потенціал творів письменниці цього жанру, осмислити їхній громадянський пафос у співмірності із суспільними подіями в Україні поч. ХХІ ст., висвітлити прояв особливостей індивідуального стилю авторки з урахуванням її новаторства.
Автопередмови Оксани Забужко яскраво репрезентують публіцистику доби глобалізації, спрямованої на інтелектуалізацію масової свідомості. Вони реалізуюють публіцистичні мотиви історичної пам’яті, ставлення жінки до війни, функції митця в карколомний період національної історії. Жанрово-стильові особливості автопередмов (мотивація написання твору, до якого написана передмова, що включає аналіз суспільно-політичних факторів зародження його задуму в причетності до фактів біографії письменниці; громадянський пафос та лірична сповідальність наративу; літературно-критичний коментар власного твору, позначений постмодерним письмом; філософська наснаженість суб’єктивних оцінок актуальних проблем кін. ХХ–поч. ХХІ ст.; пріоритетність образу автора-публіциста – інтелектуала, політика, жінки, патріота) дозволяють нам стверджувати приналежність їх саме до публіцистики, а не до аналітичного жанру журналістики чи науки про літературу.
Явища інтертекстуальності та фрагменти біографії Оксани Забужко, потрапляючи в образне лексичне поле наративу її передмов, виконують сюжетотворчу функцію: матеріалізують переплетення часопросторових пластів, стають фактообразом, будівничим матеріалом оригінальної композиції, що скріплює всі її елементи, уособленням долі жінки в кризовому суспільстві, символом громадянської стійкості письменниці в питаннях престижу українського народу та його культури.
Посилання
Antonova, O. V. (2014). «Zazyraiuchy za horyzont». Natsionalno-svitohliadna publitsystyka Mykoly Zhulynskoho [«Looking Beyond the Horizon». Mykola Zhulynskyi’s National Worldview Journalism] (V. M. Halych, Ed.). Drukarskyi dvir [in Ukrainian].
Bairachna, Yu. (2021, May 24). Mizh dvoma rezhymamy. Yak u Kharkovi povertaiut pamiat pro Shevelova [Between Two Modes. How the Memory of Shevelyov is Being Brought Back in Kharkov]. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3251671-miz-dvoma-rezimami-ak-u-harkovi-povertaut-pamat-prosevelova.html [in Ukrainian].
Danylina, O. V. (2013). Avtobiohrafiia yak metazhanr u tvorchosti Oksany Zabuzhko [Autobiography as a Metagenre in the Work of Oksana Zabuzhko]. Bulletin of Zaporizhzhіa National University, 3, 52–59 [in Ukrainian].
Dub, K. (2001). Avtobiohrafichnyi synerhen [Autobiographical Synergen]. Word and Time, 4, 15–23 [in Ukrainian].
Halych, V. M. (2004). Oles Honchar – zhurnalist, publitsyst, redaktor: evoliutsiia tvorchoi maisternosti [Oles Honchar – Journalist, Publicist, Editor: Evolution of Creative Skill] [Monograph]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Halych, V. M., & Kutsevska, O. S. (2013). Dyskurs avtorskoho redahuvannia publitsystychnoho tekstu: tvorcha laboratoriia Olesia Honchara [The Discourse of the Author’s Editing of a Journalistic Text: The Creative Laboratory of Oles Honchar] [Monograph]. Publishing House of Luhansk Taras Shevchenko National University [in Ukrainian].
Mykhailyn, I. (2012, April 13). Piatyi Kharkiv u zhurnalistytsi Yuriia Shevelova: fenomenolohichna ta imperatyvna reprezentatsii [The Fifth Kharkiv in the Journalism of Yury Shevelyov: Phenomenological and Imperative Representations]. Department of Journalism of the Faculty of Philology of V. N. Karazin Kharkiv National University. http://www.kafedrajourn.org.ua/media/227 [in Ukrainian].
Steblyna, N. (2011). Sposoby predstavlennia pozytsii komunikanta v pysmennytskii publitsystytsi (na materiali publitsystychnykh vystupiv O. Zabuzhko) [Ways of Presenting the Position of the Communicator in Literary Journalism (Based on the Journalistic Speeches of O. Zabuzhko)]. Dialog: Media Studios, 12, 184–191. https://www.academia.edu/34735513 [in Ukrainian].
Tebeshevska-Kachak, T. (2004). Avtobiohrafizm yak pryntsyp naratsii ta kharakterotvorennia u prozi Oksany Zabuzhko [Autobiography as a Principle of Narration and Characterization in Oksana Zabuzhko’s Prose]. Word and Time, 2, 39–47 [in Ukrainian].
U Kharkovi sokyroiu znyshchyly doshku Shevelovu [In Kharkiv, They Destroyed Shevelov’s Board with an Ax]. (2013, September 25). Istorychna pravda. https://www.istpravda.com.ua/short/2013/09/25/136684/ [in Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2013). Peredmova do druhoho vydannia [Preface to the Second Edition]. In O. Zabuzhko & Yu. Shevelov, Vybrane lystuvannia na tli doby: 1992–2002 [Selected Correspondence Against the Background of the Day: 1992–2002] (pp. 3–5). Komora [in Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2016). I znovu ya vlizaiu v tank… Vybrani teksty 2012–2016: Statti, ese, interviu, spohady [And Again I Get Into the Tank… Selected Texts 2012–2016: Articles, Essays, Interviews, Memoirs]. Komora [in Ukrainian].
Zabużko, Oksana. (2013). Ukraiński palimsest: Oksana Zabużko w rozmowie z Izą Chruslińską. Kolegium Eurohy Wschodniej.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Валентина Галич
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.