Сучасний менеджмент вищої освіти в умовах часу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.269652

Ключові слова:

війна в Україні, дорожня карта зміни, менеджмент освіти, пандемія COVID-19

Анотація

У сучасній теорії освітнього управління відбувається переосмислення сутності освітніх організацій, способів їх наукового уявлення. Якщо раніше такі організації розглядалися як об’єкт, яким керують, то сьогодні провідні концепції освітнього управління розглядають їх як своєрідний суб'єкт управління та самоврядування. Пандемія COVID-19 та війна в Україні назавжди змінили освіту: форми, методи, мислення. За даними Міністерства освіти і науки України на липень 2022 р. 2188 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, 221 з них зруйновано повністю. Війна – це не тільки фінансові та матеріальні збитки, а що найголовніше – це втрата людського ресурсу, у тому числі через воєнну міграцію. За даними Державної прикордонної служби України протягом 24 лютого – 3 червня 2022 року з України виїхали понад 5,2 млн осіб, переважна більшість яких є громадянками України. За даними Агентства ООН у справах біженців, станом на 9 червня 2022 року у країнах Європи перебувають понад 4,9 млн біженок, які покинули Україну через війну і, якщо війна триватиме досить тривалий час, в Україну можуть не повернутися близько 5 млн осіб: це люди молодого, працездатного віку та діти. Пандемія коронавірусної інфекції COVID-19 торкнулася системи освіти у всьому світі, що призвело до масового закриття шкіл та ЗВО. Переходу на онлайн форму навчання зазнали практично всі університети світу.

Метою статті є вивчення реалій сучасного менеджменту освіти та пошук шляхів її вдосконалення у викликах часу. Менеджмент в освіті – це комплекс принципів, методів, організаційних форм та технологічних прийомів управління освітнім процесом, спрямований на підвищення його ефективності. Менеджмент освіти має бути направлений, в першу чергу, на людські ресурси. Водночас у системі менеджменту освіти можна виділити такі підсистеми, які не менш важливі: стратегічний розвиток, науково-дослідна робота, інформатизація та комп'ютеризація ЗВО, економічна та виробнича діяльність, міжнародна діяльність, соціальна та виховна робота, адміністративно-господарська діяльність тощо. Кожна з цих підсистем виконує ряд специфічних функцій, що відображають її зміст і по-різному піддається впливу викликів часу. Всі вищенаведені аспекти враховані автором у розробленому Алгоритмі відповіді сучасного менеджменту освіти у викликах часу. Саме детально розроблена стратегія відповіді університету на виклики часу може забезпечити не просто виживання, а й розвиток та посилення конкурентоспроможності ЗВО. Після закінчення війни треба ще раз переглянути Дорожню карту змін задля її актуалізації, використовуючи запронований алгоритм.

Біографія автора

Тетяна Гуменюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Baibakova, O. (2011). Suchasni pohliady na pedahohichnyi menedzhment [Modern Views on Pedagogical Management]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 23, 13–16 [in Ukrainian].

Libanova, E. (2022, June 9). Cherez viinu z Ukrainy nazavzhdy mozhe emihruvaty do 5 milioniv liudei [As a Result of the War, up to 5 Million People May Emigrate from Ukraine Forever]. Espresso. https://espreso.tv/cherez-viynu-z-ukraini-nazavzhdimozhe-emigruvati-do-5-milyoniv-lyudey-ella-libanova [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, March 16). Pro orhanizatsiini zakhody dlia zapobihannia poshyrenniu koronavirusu COVID-19 [On Organizational Measures to Prevent the Spread of the COVID-19 Coronavirus] (Order № 406). https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5e6/fac [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Osvita pid zahrozoiu [Education in Emergency]. Retrieved July 26, 2022, from https://saveschools.in.ua/ [in Ukrainian].

Operational Data Portal. (2022). Ukraine Refugees Situation. https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine [in English].

State Border Guard Service of Ukraine. (2022, May 24). Z 24 liutoho prykordonnyky oformyly ponad 7,4 mln osib, yaki peretnuly kordon v obokh napriamkakh [Since February 24, Border Guards have Processed More than 7.4 Million People Who Crossed the Border in Both Directions]. Facebook. https://www.facebook.com/DPSUkraine/posts/pfbid038D1G5ie9WdN2ZCrgoCU85YRZhZh4TVNZNqasuRhWfa7gwHNerZ3VXi9e5qx1FFkRl [in Ukrainian].

Unified State Electronic Database on Education (EDEBO). (n.d.). Retrieved July 26, 2022, from https://info.edbo.gov.ua/ [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2014). Pro vyshchu osvitu [On Higher Education] (Law № 1556–VII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556–18#Text [in Ukrainian].

Working Groups. (n.d.). Government portal. https://www.kmu.gov.ua/en/nationalcouncil-recovery-ukraine-war/working-groups [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01

Як цитувати

Гуменюк, Т. (2022). Сучасний менеджмент вищої освіти в умовах часу. Український інформаційний простір, (2(10), 54–64. https://doi.org/10.31866/2616-7948.10.2022.269652

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ