Тенденційне підвищення рівня медіаграмотності як результат збільшення запитів на якісну інформацію

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257210

Ключові слова:

медіаграмотність, медіаграмотність та журналістика, реакція аудиторії на неякісний контент, інформаційна гігієна, професійні стандарти ЗМІ

Анотація

У статті характеризуються явище тенденційності щодо підвищення рівня медіаграмотності громадськості. Це питання розглядається крізь призму збільшення запитів на якісну інформацію, як відображення суспільних реакцій на її антипода – недостовірну. У рамках проблематики належного сповідування журналістами професійних норм проводяться паралелі між журналістським обов’язком відтворювати об’єктивну дійсність та мас-медійними тенденціями до заповнення цифрового простору брехнею, фейками, маніпуляціями, та іншого роду недостовірною інформацією. Обґрунтування елементів, що взаємодіють у межах окресленої проблематики і є вихідним орієнтиром дослідження. У цьому контексті характеризуються аспекти медіаграмотності як всесвітньо-актуального явища, особливості його розповсюдження в Україні, ролі та місця журналістики в цьому спрямуванні, запити та реакції самої аудиторії, а також сумлінне, з боку журналістів, забезпечення достовірною інформацією. У роботі подано результати аналізу зрізу практичної діяльності в напрямі розвиненості суспільної медіаграмотності в Україні в період із 2014 до 2021 рр. Такий розгляд є необхідним у контексті вивчення позитивної динаміки до підвищення рівня медіаграмотності в населення, як результату збільшення запитів на якісну інформацію. Актуальна характеристика явища розвиненості медіаграмотності в Україні дозволить предметніше оцінювати ситуацію із загальною суспільною притомністю щодо необхідності інформаційної гігієни.

Біографія автора

Богдан Синчак, Київський університет культури

Аспірант

Посилання

Chernenko, T. V. (2019, May 14). Mizhnarodnyi dosvid vprovadzhennia mediahramotnosti dlia okremykh tsilovykh hrup: mozhlyvosti dlia Ukrainy [International Experience in Introducing Media Literacy for Certain Target Groups: Opportunities for Ukraine]. National Institute for Strategic Studies. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/informaciyni-strategii/mizhnarodniy-dosvid-vprovadzhennya-mediagramotnosti-dlya [in Ukrainian].

Damarad, V., & Yelisieiev, A. (2018). Indeks stiikosti do rosiiskoi dezinformatsii [Index of Resistance to russian Misinformation]. Ukrainska pryzma. http://prismua.org/dri/ [in Ukrainian].

Dobirka materialiv pro mediahramotnist [Selection of Materials on Media Literacy]. (n. d.). Mukachivskyi derzhavnyi universytet. Naukova biblioteka. Retrieved September 20, 2021, from https://msu.edu.ua/library/mediahramotnist-korysni-materialy/ [in Ukrainian].

Dorosh, M. (2018, April 23). Yak rozvyvaietsia mediahramotnist v Ukraini: visim vysnovkiv zi shchorichnoi konferentsii [How Media Literacy is Developing in Ukraine: Eight Conclusions from the Annual Conference]. Internews. https://internews.in.ua/uk/news/yak-rozvyvajetsya-mediahramotnist-v-ukrajini-visim-vysnovkivzi-schorichnoji-konferentsiji/ [in Ukrainian].

Dudko, V. (n. d.). Informatsiina viina proty Ukrainy ta metody yii vedennia [Information War Against Ukraine and Methods of Its Conduct]. Portal Polsko-Ukrainski. Retrieved September 20, 2021, from http://www.polukr.net/uk/blog/2021/04/informacijna-vijna-proti-ukraini/ [in Ukrainian].

Jankowicz, N. (2017, March 31). Opinion: Our Biggest Mistake in the Fight Against Fake News. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/news/democracy-post/wp/2017/03/31/our-biggest-mistake-in-the-fight-against-fakenews/ [in English].

McLuhan, M. (2014). Understanding Media. The Extensions of Man. https://designopendata.files.wordpress.com/2014/05/understanding-media-mcluhan.pdf [in English].

Media IQ. (n. d.). Holovna [Home]. Retrieved September 20, 2021, from http://media-iq.tilda.ws/ [in Ukrainian].

Mediadraiver. (n. d.). Holovna [Home]. Retrieved September 20, 2021, from http://mediadriver.online/ [in Ukrainian].

Mediahramotnist dlia hromadian. Dystantsiinyi navchalnyi kurs [Media Literacy for Citizens. Distance Learning Course]. (n. d.). IREX, AUP, StopFake, DFATD. Retrieved September 20, 2021, from http://irex.mocotms.com/ml_web/story_html5.html [in Ukrainian].

MediaSapiens. (2016, March 19). Chy krytychno hromadiany stavliatsia do media? Sotsdoslidzhennia [Are Citizens Critical of the Media? Social Research]. Detektor media. https://ms.detector.media/mediadoslidzhennya/post/16281/2016–03–19-chy-krytychno-gromadyany-stavlyatsya-do-media-sotsdoslidzhennya/ [in Ukrainian].

Moroz, V., & Skoryk, M. (2016, November 21). Veryfikatsiia v interneti [Verification on the Internet] [Video]. VUM online. https://vumonline.ua/course/verificationin-the-internet/ [in Ukrainian].

Moroz, V., & Skoryk, M. (2017, February 3). Yak rozumity sotsialni merezhi. Kurs dlia zhurnalistiv [How to Understand Social Networks. Course for Journalists] [Video]. VUM online. https://vumonline.ua/course/how-to-understand-social-networks/ [in Ukrainian].

Pictoric. (2018, February 6). Doviriai, ale pereviriai. Mediahramotnist v ukrainskomu suspilstvi [Trust, But Check. Media Literacy in Ukrainian Society] [Video]. https://issuu.com/pictoric.ua/docs/book_media [in Ukrainian].

Serbin, O. (2009). Klasyfikatsiia nauk Platona (u paradyhmi strukturnoho tsiloho) [Plato’s Classification of Sciences (in the Paradigm of the Structural Whole)]. Bulletin of the Book Chamber, 1, 31–34. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/vkp%5F2009%5F1%5F17%2Epdf [in Ukrainian].

Skliarevska, H. (2021, March 29). Maizhe polovyna ukraintsiv maiut nyzhchyi za serednii indeks mediahramotnosti – doslidzhennia «Detektor media» [Almost Half of Ukrainians Have a Lower-Than-Average Media Literacy Index, the Media Detector Survey]. Detektor media. https://ms.detector.media/trendi/post/26947/2021–03–29-mayzhe-polovyna-ukraintsiv-mayut-nyzhchyy-za-seredniy-indeksmediagramotnosti-doslidzhennya-detektor-media/ [in Ukrainian].

Smit, A. (1997). Teoriya nravstvennykh chuvstv [The Theory of Moral Feelings]. Respublika. https://dahluniversitymanagementinstitute.files.wordpress.com/2016/08/s-1997.pdf [in russian].

Tangen, J., Thompson, M., & MacKenzie, E. (2020). Nauka povsiakdennoho myslennia [The Science of Everyday Thinking]. Prometheus. https://courses.prometheus.org.ua/courses/UQx/THINK101/2016_T2/about [in Ukrainian].

Very Verified: onlain-kurs z mediahramotnosti [Very Verified: Online Course on Media Literacy]. (n. d.). Retrieved September 20, 2021, from https://verified.ed-era.com/ua#rec129945142 [in Ukrainian].

Vyhovska, N., Vyrtosu, I., Dutsyk, D., Krasovska, Z., Nazaruk, T., Steblyna, N., Chornokondratenko, M., & Fedoryna, A. (2017). Onlain-kurs «Novynna hramotnist» [Online Course «News Literacy»]. Detektor media. https://video.detector.media/special-projects/novynna-gramotnist-i22 [in Ukrainian].

Zolotukhin, D. (2018, May 6). 15 krashchykh ukrainskykh proektiv z mediahramotnosti [15 Best Ukrainian Media Literacy Projects]. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2455061-15-krasih-ukrainskih-proektiv-z-mediagramotnosti.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Синчак, Б. (2022). Тенденційне підвищення рівня медіаграмотності як результат збільшення запитів на якісну інформацію. Український інформаційний простір, (1(9), 133–146. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257210

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ