Візуально-комунікативний аспект використання шрифтових гарнітур у друкованих ЗМІ

Автор(и)

  • Вікторія Галудзіна-Горобець Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0757-6665

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257167

Ключові слова:

візуально-комунікативний аспект, шрифтові гарнітури, друковані ЗМІ, шрифт, текст, типографіка, масмедіа, газета «День»

Анотація

У статті автором досліджено візуально-комунікативний аспект використання шрифтових гарнітур у друкованих ЗМІ, з’ясовано вплив конкретних шрифтів на сприйняття інформації, їх особливості та відмінні ознаки. З’ясовано, що мистецтво вибору шрифтів полягає у вмінні диференціювати текстовий матеріал згідно із метою друку: для кращого сприймання тексту необхідно розташовувати символи, урівноважувати їх пробілами та загалом займатися підбором шрифтів. Ґрунтовне дослідження усіх етапів розвитку типографіки все частіше стає об’єктами наукових досліджень, але науковці, зазвичай, використовують дані про латиничні шрифти, тоді як кирилиця залишається поза увагою їх досліджень. Наголошено, що типографіка застосовується не лише в друкованій продукції, а також у мультимедійних виданнях, у рекламі, масмедіа тощо. До основних характеристик правильного використання типографіки у друкованих ЗМІ належить легкість, швидкість, відповідність гарнітури до змісту, зручність читання, естетична складова.

З’ясовано, що у друкованих ЗМІ шрифти використовують задля виділення частини або всього матеріалу, оформлення заголовків. Усі шрифти можна поділити на групи: текстові, видільні та заголовкові. Але є випадки, коли один шрифт виконує всі ці завдання. Для газетних текстів використовують, зазвичай, пряме світле накреслення. Охарактеризовано, що важливим елементом друкованих ЗМІ для привернення уваги реципієнтів є оформлення заголовків. Зазвичай більшість газетних заголовків мають один рядок, але зустрічаються і багаторядкові заголовки. Багаторядковий заголовок, надрукований великим шрифтом, займає на сторінці чималу площу і утворює темну пляму. Використання багаторядкових заголовків ускладнює доповнення тексту підзаголовками, рубриками тощо. Розглянуто типографіку українських газетних видань на прикладі щоденної газети «День», зокрема проаналізовано шрифтове наповнення: це видання малогарнітурне, оскільки використовує дві гарнітури – Schoolbook і Pragmatica. Зроблено висновок про те, що шрифти є складним і високоякісним продуктом роботи дизайнера. На кожному етапі створення продукції, необхідно збалансувати пропорції, масштаб, форму, врахувати єдність елементів, ритміки, стильових характеристик.

Біографія автора

Вікторія Галудзіна-Горобець, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Kovalyshyn, H. M. (2002). Vplyv osnovnykh pryntsypiv typohrafiky na yakist oformlennia suchasnykh vydan [Influence of the Basic Principles of Typography on the Quality of Design of Modern Publications]. Printing and publishing, 39, 180–182 [in Ukrainian].

Shevchenko, V. E. (2012). Vizualizatsiia informatsii v ZMI [Visualization of Information in the Media]. Svit sotsialnykh komunikatsii, 7, 78–81 [in Ukrainian].

Shevchenko, V. E. (2013). Formy vizualizatsii v suchasnomu zhurnali [Forms of Visualization in a Modern Journal] [Monograph]. Publisher Palyvoda A.V. [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. S. (2010). Knyha dlia avtora, redaktora, vydavtsia [A Book for the Author, Editor, Publisher]. Nasha kultura [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Галудзіна-Горобець, В. (2022). Візуально-комунікативний аспект використання шрифтових гарнітур у друкованих ЗМІ. Український інформаційний простір, (1(9), 119–125. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257167

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ