Інформаційні настрої мешканців Боярської громади за умов формування нової системи місцевих ЗМІ (на матеріалах опитування)

Автор(и)

  • Оксана Білецька Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257164

Ключові слова:

соціальне дослідження, Боярська громада, інформаційні настрої, опитування суспільної думки

Анотація

Стаття присвячена вивченню поведінки мешканців громади, їх інформаційних настроїв, вподобань та інтересів, а також узагальненню результатів власного опитування, які відображують комунікаційне середовище однієї місцевості – Боярської міської територіальної громади. В умовах децентралізації дана тема вимагає більш пильної уваги в спробі осягнути особливості життєдіяльності нещодавно створеної нової спільноти. Роль місцевих ЗМІ у формуванні територіальних громад полягає у консолідації суспільства та залученні нових аудиторій – мешканців сіл, до інформаційного простору міста, аби ті не відчували себе покинутими на окраїнах громади. Саме преса як головний комунікатор до сільського населення має сприяти утворенню громади не лише адміністративно, а й ментально.

Незважаючи на те, що соціологія вже десятки років вивчає соціальну поведінку, намагається її витлумачити та зрозуміти, новизна конкретно цього дослідження полягає в тому, що це перша спроба осмислити інформаційну складову невеликого передмістя столиці України.

Методологія дослідження полягає в застосуванні таких загальнонаукових методів як: синтез, аналіз, узагальнення, порівняння, які дали змогу дослідити та виокремити особливості поведінкового аспекту інформаційного середовища громади. Одними із важливих емпіричних методів стали спостереження та опитування, які склали основну частину роботи, що сформована з практичного пізнання дійсності. В анкетуванні взяли участь мешканці з міста Боярка та семи старостинських округів громади – с. Тарасівка та с. Нове, с. Малютянка та с. Іванків, с. Забір’я, с. Новосілки, с. Княжичі, с. Жорнівка, с. Дзвінкове та с. Перевіз.

За результатом дослідження вирізнено критерії, залежно від яких формуються інформаційні потреби та вподобання людей – місце проживання, вік, рівень освіти та заробітку, вид діяльності та оточення.

Найпопулярнішим джерелом отримання новин для мешканців як найоперативнішого, дешевого та мобільного засобу є соціальні мережі. Офіційними сторінками громади та онлайновими медіа також послуговується значна частина опитаних, що свідчить про високий рівень залученості саме до інтернету. Виявлено, що єдиний місцевий ЗМІ, газета «Боярка-Інформ», не така популярна та використовувана громадянами. Головними причинами цього є неоднорідна періодичність видання, недостатній рівень оперативності та відсутність промоції. З’ясовано, що інтернет є найбільш поширеним способом споживання новин – як з соціальних мереж, так і з онлайн медіа.

Біографія автора

Оксана Білецька, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач ступеня вищої освіти магістр

Посилання

Androshchuk, I. (2020). Sotsialni merezhi yak systema media-instrumentariiu dlia roboty ukrainskykh ZMI [Social Networks as a System of Media Tools for the Work of Ukrainian Media]. Aktualni problemy vitchyznianoi ta vsesvitnoi istorii, 32, 211–221 [in Ukrainian].

Barkovska, Yu. (2019). Reformuvannia drukovanykh ZMI: pershi rezultaty ta perspektyvy [Print Media Reforming: First Results and Perspectives]. Ukrainian Information Space, 1(3), 232–246 [in Ukrainian].

Bekeshkina, I. (2020). Vydy i typy sotsiolohichnykh doslidzhen [Species and types of Sociological Research]. In I. Bekeshkina (Comp.), Opytuvannia hpomadskoi dumky. Yak pravylno rozumity ta interpretuvaty sotsiolohichni dani [Public Opinion Poll. How to Correctly Understand and Interpret Sociological Data] (pp. 7–12). Ilko Kucheriv «Democratic Initiatives» foundation [in Ukrainian].

Bilash, I., & Harmatii, O. (2020). Sotsiolohichna informatsiia yak skladova televiziinykh novyn (za materialamy zahalnoukrainskoho telekanalu «1+1») [Sociological Information as a Component of Television News (on Materials of the Nationwide Ukrainian Tv Channel «1+1»)]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Journalistic Sciences, 4, 3–10. https://doi.org/10.23939/sjs2020.01.003 [in Ukrainian].

Boiarka. Boiarske zemliatstvo. (n. d.). Holovna [Home]. Facebook. Retrieved November 2, 2021 from https://www.facebook.com/groups/234641033275679 [in Ukrainian].

Boiarskyi informatsiinyi tsentr. (2021, October 29). U Boiartsi vstanovleno natsionalnyi record [A National Record was Set in Boyarka]. Facebook. https://cutt.ly/2OM1N8I [in Ukrainian].

Dvornik, M. O. (2012). Vyznachennia informatsiinykh potreb naselennia ta rivnia yikh zadovolennia [Definition of Information Demands of the Population and Level of their Satisfaction]. Business Inform, 9, 338–341 [in Ukrainian].

Kondratenko, M. (2021, March 17). Za rik karantynu kilkist ukraintsiv u sotsmerezhakh zrosla na sim milioniv [During the Quarantine Year, the Number of Ukrainians on Social Networks Increased by Seven Million]. Deutsche Welle. https://cutt.ly/iOMofT2 [in Ukrainian].

Kostylieva, S. O. (2019). Rozderzhavlennia drukovanykh ZMI Ukrainy (2015–2019): osoblyvosti, rezultaty, znachennia reformy [Denationalization of Print Media of Ukraine (2015–2019): Features of Reform, Results, Importance]. History Pages, 49, 247–258. https://doi.org/10.20535/2307-5244.49.2019.189575 [in Ukrainian].

Oliinyk, M. (2010). Rol ZMI u zadovolenni informatsiinykh potreb hromadian (na rehionalnomu rivni) [The Role of the Media in Meeting the Information Needs of Citizens]. In Nova informatsiina sytuatsiia ta tendentsii alternatyvnoho rozvytku ZMK v Ukraini [New information situation and tendencies of alternative development of Mass Media in Ukraine], Proceedings of the I All-Ukrainian Scientific-Practical Conference of Students and Young Scientists (pp. 55–61). Publishing House of the National University of Ostroh Academy [in Ukrainian].

Onlain media ta sotsialni merezhi perekhopyly liderstvo u telebachennia za populiarnistiu v Ukraini, – nove opytuvannia USAID-Internews shchodo spozhyvannia ZMI [Online Media and Social Networks have Taken the Lead in Television in Popularity in Ukraine – a New USAID-Internews Poll on Media Consumption]. (2019, October 22). Internews. https://cutt.ly/7OMOkHz [in Ukrainian].

Panaieva, A. (2021). Vplyv zasobiv masovoi informatsii na protses detsentralizatsii ta stvorennia OTH (na prykladi Mykolaivskoi oblasti) [Influence of Mass Media on the Process of Decentralization and Creation of OTG (on the Example of Mykolayiv Region)] [Abstract of the Masters Dissertation, Petro Mohyla Black Sea National University] [in Ukrainian].

Paniotto, V. (2020). Sotsiolohichne opytuvannia: yak vono robytsia? [Sociological Survey: How is it Done?] (I. Bekeshkina, Interviewer). In I. Bekeshkina (Comp.), Opytuvannia hpomadskoi dumky. Yak pravylno rozumity ta interpretuvaty sotsiolohichni dani [Public Opinion Poll. How to Correctly Understand and Interpret Sociological Data] (pp. 32–39). Ilko Kucheriv «Democratic Initiatives» foundation [in Ukrainian].

Pavlenko, Ye. M. (2020, May 15). Formuvannia kontentu maibutnoho movlennia hromad v Ukraini: pryklad Nimechchyny [Forming the Content of Future Community Broadcasting in Ukraine: the Example of Germany]. In Sotsialni komunikatsii: stratehichni vzaiemodiia ta vzaiemovplyv [Social Communications: Strategic Interaction and Mutual Influence], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific-Practical Conference on the Occasion of the 15th Anniversary of the Faculty of Journalism (pp. 99–102). Zaporizhzhia National University [in Ukrainian].

Strelnykov, O. (2021, February 4). Maizhe 20 % ukraintsiv ne chytaiut knyh, a bilsh yak 50 % obyraiut literaturu rosiiskoiu – opytuvannia [Almost 20 % of Ukrainians do not Read Books, and More than 50 % Choose russian Literature – a Poll]. Novoe vremya. https://cutt.ly/5OMHGyI [in Ukrainian].

Synorub, H., & Yaroshenko, D. (2019). Zasoby masovoi informatsii u sotsialnykh merezhakh: audytornyi aspekt [Mass Media in Social Networks: Audience Aspect]. Mediaprostir, 11, 48–54 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021). Yak zvilnyty zhurnalistsku osvitu z put teorii masovoi komunikatsii: do problemy vykladannia fakhovykh dystsyplin na fakultetakh zhurnalistyky ukrainskykh universytetiv [How to Release Journalist Education From the Hobble of Mass Communication Theory: to the Problem of Teaching Professional Disciplines at the Faculties of Journalism of Ukrainian Universities]. Ukrainian Information Space, 1(7), 31–68. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233877 [in Ukrainian].

Verbets, V. V. (2006). Metodolohiia ta metodyka sotsiolohichnykh doslidzhen [Methodology and Methodology of Sociological Research] (2nd ed.). Instytut sotsialnykh doslidzhen [in Ukrainian].

Zarubin, O. (2021, February 18). Shanovna boiarska hromado! Bahatom vidomo pro sumnozvisnu trahediiu, shcho stalasia v Boiarskomu litsei «Harmoniia» [Dear Boyar Community! Many People Know About the Infamous Tragedy that Occurred at the Boyar Lyceum «Harmony»]. Facebook. https://cutt.ly/LOM37Ky [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Білецька, О. (2022). Інформаційні настрої мешканців Боярської громади за умов формування нової системи місцевих ЗМІ (на матеріалах опитування). Український інформаційний простір, (1(9), 100–118. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257164

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ