Типові гендерні образи літніх людей в українських серіалах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257102

Ключові слова:

репрезентація літніх людей, гендерні образи, трансформація гендерних образів, українські серіали

Анотація

Зазвичай, чоловіки та жінки поважного віку не показані активними учасниками різних соціальних подій, а є пасивними персонажами. Водночас, слід розуміти, що літні люди колись були молодими, а, отже, – могли бути більш включеними у медійний простір. Особливості змін у медійній репрезентації гендерних образів молодих і дорослих людей у літніх людей досі ґрунтовно не вивчені, що зумовлює актуальність дослідження.

Метою дослідження є визначення особливостей типових гендерних образів літніх людей в українських серіалах.

Методи дослідження: теоретичне обґрунтування вікових змін у типових гендерно-стереотипних образах; дискурс-аналіз жіночих та чоловічих образів літніх людей-персонажів серіалів. Також були використані методи синтезу, індукції та дедукції.

Результати дослідження показали, що вагомим фактором у тому, як літні люди сприймають старість, можуть бути медійні образи, із якими вони себе порівнюють. Засновані на стереотипах, медійні образи літніх людей або не мають нічого спільного із справжнім життям, або вказують на ті особливості, про які люди похилого віку не хотіли б згадувати (погіршення здоров’я, негативні зміни у способі життя, вимушена відмова від певних занять тощо).

Медійні образи, що ґрунтуються на стереотипах, зазвичай звертаються до емоцій, а не до раціонального. Разом з тим, типові образи літніх людей, як правило, з’являються у медіа для того, щоб служити контрастом для молодих людей і у той чи той спосіб допомагати розкриватися їм перед реципієнтом. За невеликим винятком, вони є не самостійними, а невіддільними від медійної ситуації. Іншим сценарієм у медіа є ігнорування або заперечення старості як соціально-економічного і тілесного стану. Соціокультурні стандарти диктують аудиторії, за яких умов бути літньою людиною допустимо, а за яких – ні. За великим рахунком, серед типових гендерних образів літніх людей складно знайти позитивний образ літньої людини, яка не відповідала б цим вимогам.

Біографія автора

Анастасія Коваль, Запорізький національний університет

Аспірантка факультету журналістики

Посилання

Bernhold, Q. S. (2021). The Role of Media in Predicting Older Adults’ Own Age-Related Communication and Successful Aging. Mass Communication and Society, 24(1), 1–30. https://doi.org/10.1080/15205436.2020.1743862 [in English].

Bradley, D., & Longino, C. (2001). How Older People Think About Images of Aging in Advertising and the Media. Generations, 3, 17–21 [in English].

Hunsaker, A., & Hargittai, E. (2018). A Review of Internet Use Among Older Adults. New Media & Society, 20(10), 3937–3954. https://doi.org/10.1177/1461444818787348 [in English].

Jerslev, A. (2017). The Look of Ageing: Agelessness as Post-Feminist Cool? – The Aging Female CEO in Contemporary US TV Series. MedieKultur Journal of Media and Communication Research, 33(63), 67–84. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v33i63.24908 [in English].

Loos, E., & Ivan, L. (2018). Visual Ageism in the Media. In L. Ayalon & C. Tesch-Römer (Eds.), Contemporary Perspectives on Ageism (Vol. 19, pp. 163–176). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73820-8_11 [in English].

Makita, M., Mas-Bleda, A., Stuart, E., & Thelwall, M. (2019). Ageing, Old Age and Older Adults: A Social Media Analysis of Dominant Topics and Discourses. Ageing & Society, 41(2), 247–272. https://doi.org/10.1017/S0144686X19001016 [in English].

Miller, M., & Martindale, A. (2018, October 5). #AdvancedStyle: How Sharing Fashion on Social Media Creates an Opportunity for Positive Social Engagement for Aging Adults. In The Social Gerontology, 3rd Annual Conference, Nessmith-Lane Center, Statesboro. College of Behavioral and Social Sciences.

Mondé, G. (2018). #BlackDontCrack: A Content Analysis of the Aging Black Woman in Social Media. Feminist Media Studies, 18(1), 47–60. https://doi.org/10.1080/14680777.2018.1409972 [in English].

Osmanoğlu, D. E. (2018). Examining the Aging Phenomenon in Terms of Gender Variable and the Effect of the Media. European Journal of Education Studies, 5(4), 170–185. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1469547 [in English].

Rudakova, N. (2014). Topos kozaka v ukrainskomu heroichnomu eposi [Topos of a Cossack in the Ukrainian Heroic Epoch]. Linguistic and Conceptual Worldviews, 47(2), 264–270 [in Ukrainian].

Ylänne, V. (2015). Representations of Ageing in the Media. In J. Twigg & W. Martin (Eds.), Routledge Handbook of Cultural Gerontology (pp. 369–376). Routledge [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Коваль, А. (2022). Типові гендерні образи літніх людей в українських серіалах. Український інформаційний простір, (1(9), 88–98. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257102

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ