Національні рейтинги ЗВО як інструмент оцінювання якості вищої освіти в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(9).2022.257057Ключові слова:
українські рейтинги ЗВО, заклад вищої освіти, показники та індикатори рейтингування, якість вищої освітиАнотація
Мета статті полягає у комплексному аналізі методології рейтингування провідних національних рейтингів ЗВО України. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні методів абстрагування, аналізу і синтезу, що дало змогу теоретично осмислити явище рейтингування українських ЗВО. Наукова новизна одержаних результатів полягає у розробці пропозицій з удосконалення українських рейтингів ЗВО. Всупереч поширеній думці, що рейтинги ЗВО – це найбільш простий, доступний і наочний спосіб ухвалення певних рішень, що стосуються закладів вищої освіти, насправді рейтинги не є показником якості освіти – характеризувати ЗВО однією цифрою, що позначає його позицію у рейтингу, нелогічно. Позиція у рейтингу – це, безумовно, показник високої академічної репутації ЗВО, але вона не завжди об’єктивна. Рейтинги не можуть замінити оцінювання якості освіти у ЗВО, хоч і забезпечують прозорість тих чи інших показників його роботи. Намагання ЗВО потрапити у лідери рейтингу призводить до короткочасних заходів підвищення ефективності його діяльності, зокрема до стимулювання науковців збільшувати публікаційну активність та ін. Але в довгостроковій перспективі це не може вплинути на прогресивний його розвиток.
Оцінювати заклад вищої освіти необхідно з урахуванням його впливу на суспільство, оскільки він є найбільш інтеграційною системою, яку можна сьогодні уявити. Кожен ЗВО у своїй діяльності повинен бути орієнтований на конкретну цільову аудиторію, що відповідає одному з Берлінських принципів ранжирування ЗВО, згідно з яким ранжирування визначається чіткою орієнтованістю на певну групу споживачів рейтингу. Крім того, ранжувати ЗВО необхідно у групах, враховуючи різні місії, різні профілі наукової та освітньої діяльності, різну кількість студентів та професорів. Самі ж абітурієнти у своєму виборі закладу вищої освіти повинні враховувати не лише його позицію у рейтингу, а й рівень вимог, що висуваються до абітурієнтів, затребуваність випускників та ін.
Посилання
Aguillo, I. F. (Ed.). (2022, January). Methodology. Webometrics. https://www.webometrics.info/en/Methodology [in English].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018, March 14). Pro zatverdzhennia pereliku svitovykh reitynhiv universytetiv dlia vyznachennia osoblyvoi katehorii inozemtsiv ta osib bez hromadianstva, yaki pretenduiut na pratsevlashtuvannia v Ukraini [On Approval of the List of World Rankings of Universities to Determine a Special Category of Foreigners and Stateless Persons Applying for Employment in Ukraine] (Order № 154-r). https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/154–2018-%D1%80?lang=en [in Ukrainian].
Konsolidovanyi reitynh vyshiv Ukrainy 2021 roku [Consolidated Rating of Ukrainian Universities in 2021]. (2021, July 5). Osvita.ua. http://osvita.ua/vnz/rating/51741/ [in Ukrainian].
Merisotis, J., & Sadlak, J. (2006, May 30). International Partnership Issues Groundbreaking Principles on Ranking of Higher Education Institutions. In Berlin Principles, 2nd Meeting of the International Ranking Expert Group. http://200.6.99.248/~bru487cl/files/Berlin_Principles_Release.pdf [in English].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky [Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021–2031]. https://cutt.ly/KFTtXFL [in Ukrainian].
Parkhomenko, N. O. (2020). Vplyv mizhnarodnykh reitynhiv na konkurentospromozhnist zakladiv vyshchoi osvity [The Impact of International Rankings on the Competitiveness of Higher Education Institutions]. Efektyvna ekonomika, 3. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.3.76 [in Ukrainian].
Rankings Methodology. (n. d.). QS. Retrieved January 30, 2022, from https://www.qs.com/rankings/ [in English].
Reitynh Scopus [Scopus Rating]. (n. d.). EuroOsvita. Retrieved January 30, 2022, from http://www.euroosvita.net/index.php/?category=58 [in Ukrainian].
Reitynh universytetiv za pokaznykamy Scopus 2021 roku [Ranking of Universities According to Scopus Indicators in 2021]. (2021, April 26). Osvita.ua. http://osvita.ua/vnz/rating/82316/ [in Ukrainian].
Reitynhuvannia zakladiv vyshchoi osvity [Rating of Higher Education Institutions]. (2022, April 2). In Wikipedia. https://cutt.ly/XFTrV3k [in Ukrainian].
Tatarinov, I. Ye., & Herasymov, O. V. (2013). Svitova praktyka formuvannia reitynhiv universytetiv: vyznachennia naibilsh obiektyvnykh kryteriiv ta indykatoriv otsiniuvannia [International Experience in Universities Ratings Formation: Most Objective Criteria and Assessing Indicators Determination]. Ukrainian Society, 1(44), 100–116 [in Ukrainian].
Top-200 krashchykh universytetiv Ukrainy [Top 200 Best Universities in Ukraine]. (n. d.). EuroOsvita. Retrieved January 30, 2022, from http://www.euroosvita.net/index.php/?category=3 [in Ukrainian].
naikrashchykh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [200 Best Institutions of Higher Education in Ukraine]. (2021, 23 December). In Wikipedia. https://cutt.ly/IFRKb0R [in Ukrainian].
Universytetski reitynhy «TOP 200-Ukraina» 2010–2018 roky [University Rankings «TOP 200-Ukraine» 2010–2018]. (2018, June 4). EuroOsvita. http://www.euroosvita.net/index.php/?category=28&id=1095 [in Ukrainian].
Yak skladaietsia konsolidovanyi reitynh vyshiv [How is the Consolidated Ranking of Universities]. (2020, August 10). Osvita.ua. http://osvita.ua/vnz/rating/25752/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Михайло Поплавський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.