Просвітницька місія реклами західноукраїнських газетно-журнальних видань (1919–1939 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245889Ключові слова:
преса, реклама, комунікація, кооперативний рух, свідомість, національна гідністьАнотація
У статті розглянуто стратегічні і тактичні функції реклами, проаналізовано особливості рекламування у західноукраїнських газетно-журнальних виданнях, які виходили в умовах жорстокого поневолення українців шовіністичною владою Польщі (1919–1939 рр.). Держави Антанти 15 березня 1923 р. визнали право Польщі на Східну Галичину – Львівське, Станіславське і Тернопільське воєводства, які сформувалися ще у підавстрійський період, мали свою регіональну специфіку. Вона виражалася в активному українському національному русі, діяльності національних партій і товариств, розвитку національних пресових органів.
У міжвоєнний період у Галичині виходило майже 700 різних газет і журналів. У багатьох із них, зокрема, у «Ділі», «Центрореклямі», «Громадському Вістнику», «Свободі», «Громадському Голосі», «Ниві», «Вперед» та інших виданнях друкували рекламні повідомлення, які відображали суспільно-політичне, соціально-економічне, культурно-мистецьке життя західноукраїнського краю. Рекламодавці та працівники газет і журналів поглиблювати просвітницько-національну, концептуально-тематичну сутність реклами.
Наголошено, що рекламні повідомлення відповідали на три важливі запитання: що рекламуємо, для кого рекламуємо і як рекламуємо? Потужна просвітницько-національна реклама кооперативного руху під гаслом «Свій до свого по своє!» викликала протидію і негативну реакцію як польських, так і єврейських промисловців. Адже економічне зростання української кооперації сприяло підвищенню ролі українців у політичному житті Польщі, формуванню національної свідомості, незалежницьких державницьких переконань.
На основі аналізу різного виду газетних і рекламних повідомлень зроблено висновок, що реклама – активний політико-ідеологічний, соціально-економічний, мовно-культурний комунікатор. В сучасних умовах російсько-української війни, антиукраїнської інформаційно-психологічної агресії потрібно цілеспрямовано вивчати досвід рекламної комунікації західноукраїнських газетно-журнальних видань. Спираючись на цей досвід, поглиблювати емоційну та раціональну сутність рекламування, щоби формувати в українців національну гідність та соборну ідентичність, сприяти розвитку економіки, соціальних послуг, утвердженню морально-духовних цінностей.
Посилання
Carter, H. (1998). Effektivnaya reklama: Putevoditel’ dlya malogo biznesa [Effective Advertising: a Guide for Small Business] (E. M. Pen’kova, Ed.). Biznes-Inform [in Russian].
Dayan, A., Troadec, A., & Troadec, L. (2003). Stimulirovanie sbyta [Sales Promotion] (S. G. Bozhuk, Trans.; 9th ed.). Neva [in Russian].
Demchenko, M. (2010). Reklama yak chynnyk formuvannia motyvatsii spozhyvannia [Advertising as a Factor in Shaping the Motivation of Consumption]. Dialog: media studios, 11, 37–45. https://doi.org/10.18524/2308-3255.2010.11.171408 [in Ukrainian].
Durniak, B. V., & Batiuk, A. Ye. (2006). Rozrobka i dyzain reklamnykh vydan [Development and Design of Advertising Publications]. Ukrainian Academy of Printing [in Ukrainian].
Fedorenko, O. (2010). Emotsiina efektyvnist reklamnoho povidomlennia [Advertisement emotional effectiveness]. TV and Radio Journalism, 9(1), 351–355 [in Ukrainian].
Heorhiievska, V., & Sydorenko, N. (2010). Istoriia ukrainskoi zhurnalistyky: ctanovlennia ta rozvytok reklamno-dovidkovoi presy na terytorii Skhidnoi Ukrainy (XIX – pochatok XX stolittia) [History of Ukrainian Journalism: Formation and Development of Advertising and Reference Press in the Territory of Eastern Ukraine (XIX – Early XX Century)]. ADEF-Ukraina [in Ukrainian].
Hrushevska, Yu. A., Barabanova, N. R., Nazarenko, O. M., & Pysarenko, L. M. (Comps.). (2019). Teoriia ta istoriia reklamy [Theory and History of Advertising]. Feniks [in Ukrainian].
Hrytsiuta, N. M. (2012). Etyka reklamy yak estymatsiinyi oriientyr suchasnoho suspilstva [Ethics of Advertising as an Estimation Landmark of Modern Society] [Monograph]. A. V. Palyvoda [in Ukrainian].
Hupalovska, V. A. (2010). Psykholohiia reklamy [Psychology of Advertising]. Vydavnychyi tsentr Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni I. Franka [in Ukrainian].
Ivanova, I. B. (2016). Istoriia ukrainskoi reklamy: movnostylistychnyi aspekt [History of Ukrainian Advertising: Linguistic and Stylistic Aspect] [Monograph]. Yurait [in Ukrainian].
Kappeler, A. (2007). Mala istoriia Ukrainy [Small History of Ukraine] (O. Blashchuk, Trans.). K. I. S [in Ukrainian].
Khavkina, L. (2010). Suchasnyi ukrainskyi reklamnyi mif yak sfera vidobrazhennia y formuvannia hendernykh stereotypiv [Modern Ukrainian Advertising Myth as a Sphere of Reflection and Formation of Gender Stereotypes]. TV and Radio Journalism, 9(1), 346–350 [in Ukrainian].
Kitsa, M. (2014). Kryterii ta oznaky patohennoi reklamy v ukrainskykh ZMI [The Criteria and Characteristics of Pathogenic Advertising in the Ukrainian Media]. TV and Radio Journalism, 13, 241–246 [in Ukrainian].
Lysytsia, N. M. (1999). Reklama v suchasnomu suspilstvi [Advertising in Modern Society]. Osnova [in Ukrainian].
Miasniankina, L. (2016). Kryterii efektyvnosti reklamnoho tekstu [Criteria of Efficiency of the Advertising Text]. TV and Radio Journalism, 15, 189–194 [in Ukrainian].
Mykhailyn, I. L. (Comp.). (2013). Zhurnalistyka: slovnyk-dovidnyk [Journalism: a Dictionary-Reference Book]. Akademvydav [in Ukrainian].
Obrytko, B. A. (2002). Reklama i reklamna diialnist [Advertising and Promotional Activities]. Academy of Personnel Management [in Ukrainian].
Pochapska-Krasutska, O. (2013). Vybir bez vyboru: reklama yak hra z masovoiu svidomistiu u velykyi biznes [The Choice Without the Choice: the Advertising as the Playing with Mass Consciousness Under the Business Purpose]. TV and Radio Journalism, 12, 370–377 [in Ukrainian].
Podoliaka, N. S. (Comp.). (2015). Istoriia reklamy [History of Advertising]. Sumy State University [in Ukrainian].
Snitsarchuk, L. V. (2009). Ukrainska presa Halychyny (1919–1939 rr.) i zhurnalistykoznavchyi dyskurs [Ukrainian Press of Galicia (1919–1939) and Journalistic Discourse] [Monograph]. Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv [in Ukrainian].
Tsentrorekliama [Centroreklama]. (1937, January). Zhurnal ukrainskoi rekliamy, 1 [in Ukrainian].
Vaskivskyi, Yu. (2003). Osoblyvosti firmovoho styliu v oformlenni y reklamuvanni ukrainskykh periodychnykh vydan [Features of Corporate Style in the Design and Advertising of Ukrainian Periodicals]. Visnyk of the Lviv University. Series: Journalism, 23, 252–256 [in Ukrainian].
Vaskivskyi, Yu., & Tykholaz, I. (2010). Kryza reklamy v mediakh: sotsiokulturni naslidky [Advertising Crisis in the Media: Social and Cultural Consequences]. TV and Radio Journalism, 9(1), 294–298 [in Ukrainian].
Voitovych, N. (2021). Pravovi, etychni ta sotsialno-psykholohichni aspekty politychnoi reklamy yak skladovoi sotsialnykh komunikatsii [Legal, Ethical and Socio-Psychological Aspects of Political Advertising as a Component of Social Communications] [Abstract of PhD Dissertation]. Oles Honchar Dnipro National University [in Ukrainian].
Vovkanych, S. Y. (2021). Ukrainska natsionalna ideia ta osnovy derzhavotvorennia: publitsystyka [Ukrainian National Idea and Foundations of State Formation: Journalism] (Z. A. Vovkanych, Comp.; Vol. 1). Spolom [in Ukrainian].
Zashkilniak, L., & Krykun, M. (2002). Istoriia Polshchi: Vid naidavnishykh chasiv do nashykh dniv [History of Poland: From Ancient Times to the Present Day]. Lviv National University I. Franko [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ірина Ніронович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.