Просвітницька місія реклами західноукраїнських газетно-журнальних видань (1919–1939 рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245889

Ключові слова:

преса, реклама, комунікація, кооперативний рух, свідомість, національна гідність

Анотація

У статті розглянуто стратегічні і тактичні функції реклами, проаналізовано особливості рекламування у західноукраїнських газетно-журнальних виданнях, які виходили в умовах жорстокого поневолення українців шовіністичною владою Польщі (1919–1939 рр.). Держави Антанти 15 березня 1923 р. визнали право Польщі на Східну Галичину – Львівське, Станіславське і Тернопільське воєводства, які сформувалися ще у підавстрійський період, мали свою регіональну специфіку. Вона виражалася в активному українському національному русі, діяльності національних партій і товариств, розвитку національних пресових органів.

У міжвоєнний період у Галичині виходило майже 700 різних газет і журналів. У багатьох із них, зокрема, у «Ділі», «Центрореклямі», «Громадському Вістнику», «Свободі», «Громадському Голосі», «Ниві», «Вперед» та інших виданнях друкували рекламні повідомлення, які відображали суспільно-політичне, соціально-економічне, культурно-мистецьке життя західноукраїнського краю. Рекламодавці та працівники газет і журналів поглиблювати просвітницько-національну, концептуально-тематичну сутність реклами.

Наголошено, що рекламні повідомлення відповідали на три важливі запитання: що рекламуємо, для кого рекламуємо і як рекламуємо? Потужна просвітницько-національна реклама кооперативного руху під гаслом «Свій до свого по своє!» викликала протидію і негативну реакцію як польських, так і єврейських промисловців. Адже економічне зростання української кооперації сприяло підвищенню ролі українців у політичному житті Польщі, формуванню національної свідомості, незалежницьких державницьких переконань.

На основі аналізу різного виду газетних і рекламних повідомлень зроблено висновок, що реклама – активний політико-ідеологічний, соціально-економічний, мовно-культурний комунікатор. В сучасних умовах російсько-української війни, антиукраїнської інформаційно-психологічної агресії потрібно цілеспрямовано вивчати досвід рекламної комунікації західноукраїнських газетно-журнальних видань. Спираючись на цей досвід, поглиблювати емоційну та раціональну сутність рекламування, щоби формувати в українців національну гідність та соборну ідентичність, сприяти розвитку економіки, соціальних послуг, утвердженню морально-духовних цінностей.

Біографія автора

Ірина Ніронович, Львівський національний університет імені Івана Франка

Асистент

Посилання

Carter, H. (1998). Effektivnaya reklama: Putevoditel’ dlya malogo biznesa [Effective Advertising: a Guide for Small Business] (E. M. Pen’kova, Ed.). Biznes-Inform [in Russian].

Dayan, A., Troadec, A., & Troadec, L. (2003). Stimulirovanie sbyta [Sales Promotion] (S. G. Bozhuk, Trans.; 9th ed.). Neva [in Russian].

Demchenko, M. (2010). Reklama yak chynnyk formuvannia motyvatsii spozhyvannia [Advertising as a Factor in Shaping the Motivation of Consumption]. Dialog: media studios, 11, 37–45. https://doi.org/10.18524/2308-3255.2010.11.171408 [in Ukrainian].

Durniak, B. V., & Batiuk, A. Ye. (2006). Rozrobka i dyzain reklamnykh vydan [Development and Design of Advertising Publications]. Ukrainian Academy of Printing [in Ukrainian].

Fedorenko, O. (2010). Emotsiina efektyvnist reklamnoho povidomlennia [Advertisement emotional effectiveness]. TV and Radio Journalism, 9(1), 351–355 [in Ukrainian].

Heorhiievska, V., & Sydorenko, N. (2010). Istoriia ukrainskoi zhurnalistyky: ctanovlennia ta rozvytok reklamno-dovidkovoi presy na terytorii Skhidnoi Ukrainy (XIX – pochatok XX stolittia) [History of Ukrainian Journalism: Formation and Development of Advertising and Reference Press in the Territory of Eastern Ukraine (XIX – Early XX Century)]. ADEF-Ukraina [in Ukrainian].

Hrushevska, Yu. A., Barabanova, N. R., Nazarenko, O. M., & Pysarenko, L. M. (Comps.). (2019). Teoriia ta istoriia reklamy [Theory and History of Advertising]. Feniks [in Ukrainian].

Hrytsiuta, N. M. (2012). Etyka reklamy yak estymatsiinyi oriientyr suchasnoho suspilstva [Ethics of Advertising as an Estimation Landmark of Modern Society] [Monograph]. A. V. Palyvoda [in Ukrainian].

Hupalovska, V. A. (2010). Psykholohiia reklamy [Psychology of Advertising]. Vydavnychyi tsentr Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni I. Franka [in Ukrainian].

Ivanova, I. B. (2016). Istoriia ukrainskoi reklamy: movnostylistychnyi aspekt [History of Ukrainian Advertising: Linguistic and Stylistic Aspect] [Monograph]. Yurait [in Ukrainian].

Kappeler, A. (2007). Mala istoriia Ukrainy [Small History of Ukraine] (O. Blashchuk, Trans.). K. I. S [in Ukrainian].

Khavkina, L. (2010). Suchasnyi ukrainskyi reklamnyi mif yak sfera vidobrazhennia y formuvannia hendernykh stereotypiv [Modern Ukrainian Advertising Myth as a Sphere of Reflection and Formation of Gender Stereotypes]. TV and Radio Journalism, 9(1), 346–350 [in Ukrainian].

Kitsa, M. (2014). Kryterii ta oznaky patohennoi reklamy v ukrainskykh ZMI [The Criteria and Characteristics of Pathogenic Advertising in the Ukrainian Media]. TV and Radio Journalism, 13, 241–246 [in Ukrainian].

Lysytsia, N. M. (1999). Reklama v suchasnomu suspilstvi [Advertising in Modern Society]. Osnova [in Ukrainian].

Miasniankina, L. (2016). Kryterii efektyvnosti reklamnoho tekstu [Criteria of Efficiency of the Advertising Text]. TV and Radio Journalism, 15, 189–194 [in Ukrainian].

Mykhailyn, I. L. (Comp.). (2013). Zhurnalistyka: slovnyk-dovidnyk [Journalism: a Dictionary-Reference Book]. Akademvydav [in Ukrainian].

Obrytko, B. A. (2002). Reklama i reklamna diialnist [Advertising and Promotional Activities]. Academy of Personnel Management [in Ukrainian].

Pochapska-Krasutska, O. (2013). Vybir bez vyboru: reklama yak hra z masovoiu svidomistiu u velykyi biznes [The Choice Without the Choice: the Advertising as the Playing with Mass Consciousness Under the Business Purpose]. TV and Radio Journalism, 12, 370–377 [in Ukrainian].

Podoliaka, N. S. (Comp.). (2015). Istoriia reklamy [History of Advertising]. Sumy State University [in Ukrainian].

Snitsarchuk, L. V. (2009). Ukrainska presa Halychyny (1919–1939 rr.) i zhurnalistykoznavchyi dyskurs [Ukrainian Press of Galicia (1919–1939) and Journalistic Discourse] [Monograph]. Vasyl Stefanyk National Scientific Library of Ukraine in Lviv [in Ukrainian].

Tsentrorekliama [Centroreklama]. (1937, January). Zhurnal ukrainskoi rekliamy, 1 [in Ukrainian].

Vaskivskyi, Yu. (2003). Osoblyvosti firmovoho styliu v oformlenni y reklamuvanni ukrainskykh periodychnykh vydan [Features of Corporate Style in the Design and Advertising of Ukrainian Periodicals]. Visnyk of the Lviv University. Series: Journalism, 23, 252–256 [in Ukrainian].

Vaskivskyi, Yu., & Tykholaz, I. (2010). Kryza reklamy v mediakh: sotsiokulturni naslidky [Advertising Crisis in the Media: Social and Cultural Consequences]. TV and Radio Journalism, 9(1), 294–298 [in Ukrainian].

Voitovych, N. (2021). Pravovi, etychni ta sotsialno-psykholohichni aspekty politychnoi reklamy yak skladovoi sotsialnykh komunikatsii [Legal, Ethical and Socio-Psychological Aspects of Political Advertising as a Component of Social Communications] [Abstract of PhD Dissertation]. Oles Honchar Dnipro National University [in Ukrainian].

Vovkanych, S. Y. (2021). Ukrainska natsionalna ideia ta osnovy derzhavotvorennia: publitsystyka [Ukrainian National Idea and Foundations of State Formation: Journalism] (Z. A. Vovkanych, Comp.; Vol. 1). Spolom [in Ukrainian].

Zashkilniak, L., & Krykun, M. (2002). Istoriia Polshchi: Vid naidavnishykh chasiv do nashykh dniv [History of Poland: From Ancient Times to the Present Day]. Lviv National University I. Franko [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-15

Як цитувати

Ніронович, І. (2021). Просвітницька місія реклами західноукраїнських газетно-журнальних видань (1919–1939 рр.). Український інформаційний простір, (2(8), 234–244. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245889

Номер

Розділ

ЗВ'ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ ТА РЕКЛАМА