Візуальна репрезентація міста Запоріжжя у кіновиробництві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(8).2021.245887Ключові слова:
візуальне мистецтво, кінематографія, журналістика, код міста, екранні засобиАнотація
У статті здійснено спробу історичного аналізу кінематографічних робіт, які знімалися на локаціях індустріального міста Запоріжжя та презентації думок істориків і кінокритиків, які аналізували обрані фільми. Візуальна репрезентація міста може проявлятися в постановочних та документальних сценах різножанрового матеріалу та мати різні форматні прояви залежно від сюжету та поставлених завдань перед режисерською групою. У часи гібридної війни із Росією грамотна інформаційна політика має включати представлення урбаністичних образів різних регіонів, у тому числі, для формування проукраїнської позиції серед численної аудиторії та підвищення інвестиційної привабливості регіону.
У процесі дослідження встановлено, що образ міста, репрезентований в екранних роботах, часто залежить від історичної епохи та актуального стану розвитку міста. Було з’ясовано, які саме об’єкти найчастіше демонструвалися в документальних, рідше в постановочних фільмах; описані нетипові та конфліктні ситуації під час зйомок та виходу екранних робіт у прокат. Завдяки історичному методу вдалося прослідкувати та описати конкретні фільми, вказати роки їх виходу, режисерську групу, описати візуальні засоби, що використовувались. Застосовуючи метод синтезу, описали типові історичні події, які можна презентувати в будь-який час завдяки постановочній ретроспективній зйомці, а за допомогою методу прогнозування окреслили, якими в подальшому можуть бути ключові візуальні об’єкти, що демонструватимуться у фільмах, відзнятих в індустріальному місті недалеко від зони ООС із багатовіковою історією. Розвідка охоплює питання, що цікаві дослідникам сучасної журналістики та соціальних комунікацій, іміджології, мистецтва, кінематографії, архітектурного та історичного коду міста.
Посилання
Afisha kinoteatru «Lira» z 30 lystopada do 22 hrudnia 2015 roku [Playbill of the «Lira» Cinema from November 30 to December 22, 2015]. (2015, November 27). Departament kultury vykonavchoho orhanu Kyivskoi miskoi rady. https://dk.kyivcity.gov.ua/news/1152.html [in Ukrainian].
Boiko, P. (2016, June 15). Tovarishchi pod znakom Edel’veisa. Zaporozh’e, Dneproges [Comrades Under the Sign of Edelweiss. Zaporozhye, Dneproges] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=esnepIZI-q8 [in Russian].
Cubitt, S. (2005). The Cinema Effect. MIT Press [in English].
Danylenko, V. (2020). Rosiisko-ukrainska viina na Donbasi v ukrainskomu kinematohrafi [Russian-Ukrainian War in the Donbass in Ukrainian Cinema]. Ukrainian Information Space, 1(5), 208–218. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206129 [in Ukrainian].
Dziga Vertov – «Odinnadtsatyi» (1928) [Dziga Vertov – «The Eleventh»]. (2016, March 6). Donetsk: istoriya, sobytiya, fakty. https://infodon.org.ua/video/dzigavertov-odinnadcatyj-1928 [in Russian].
Film «Odynadtsiatyi» [The Film «Eleventh»]. (n.d.). Kino-teatr.ua. Retrieved May 9, 2021 from https://kino-teatr.ua/uk/film/eleventh-year-46725.phtml [in Ukrainian].
Ivan. (2017, July 31). Dovzhenko-Tsentr. https://web.archive.org/web/20190428203640/http://www.dovzhenkocentre.org/film/183/ [in Ukrainian].
Ivanenko, V. (2020). Ukrainizatsiia informatsiinoho prostoru yak factor zabezpechennia suverenitetu y posylennia informatsiinoi bezpeky Ukrainy [Ukrainization of the Information Space As a Factor in Ensuring the Sovereignty and Strengthening of Information Security of Ukraine]. Ukrainian Information Space, 2(6). 240–246. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(4).2019.187861 [in Ukrainian].
Kak tebya ne lyubit’, Khmel’nitskii moi. Reiting samykh komfortnykh gorodov Ukrainy [Rating of the Most Comfortable Cities in Ukraine]. (2020, September 30). Fokus. https://focus.ua/rating/kak_tebia_ne_liubit_khmelnitskii_moi?fbclid=IwAR1o3Bqv8xibSyXsnZflYSVDGI4NrHV5fNUV342zPOC69l8ILwjjmlPUTqk [in Russian].
Ministr kul’tury Ukrainy nazval fil’m Taras Bul’ba «zakaznym» [The Minister of Culture of Ukraine Called the Film Taras Bulba «Ordered»]. (2009, May 8). Korrespondent.net. https://korrespondent.net/showbiz/cinema/830089-ministrkultury-ukrainy-nazval-film-taras-bulba-zakaznym [in Russian].
Mishchenko, M. M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary Cinema of Ukraine: Between Historical Reconstruction and Philosophical Comprehension]. Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series «Philosophy. Philosophical Peripeteias», 1116 (50), 47–51 [in Ukrainian].
Oberhausen International Short Film Festival. (n.d.). Festagent. Retrieved May 13, 2020, from https://festagent.com/ru/festivals/oberhausen [in English].
Odynadtsiatyi. Film Dzygy Vertova [The Eleventh. Dzyga Vertov’s Film]. (n.d.). Docudays UA. Retrieved May 9, 2021 from https://docudays.ua/2013/movies/filmzakrittya/odinadcyatiy/ [in Ukrainian].
Pervaya sektsiya vantovogo mosta cherez Dnepr ustanovlena v Zaporozh’e – glava «Ukravtodora» [The First Section of the Cable-Stayed Bridge Across the Dnieper was Installed in Zaporozhye – the Head of Ukravtodor]. (2021, April 26). Interfaks-Ukraina. https://interfax.com.ua/news/general/740045.html [in Russian].
Pivstolittia tryvaie «Vesna na Zarichnii vulytsi» [«Spring on Zarichna Street«Has Been Going on for Half a Century]. (2007, February 14). Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/211334 [in Ukrainian].
Rutkovskyi, O. (2002, December 6). Ivany na hlobusi [Ivan on the Globe]. Dzerkalo tyzhnia. https://dt.ua/CULTURE/ivani_na_globusi.html [in Ukrainian].
Scherbina, M. (2012, March 20). Zaporozh’e v sovetskom kino: fil’m Bez godu nedelya [Zaporozhye in Soviet Cinema: Film Without a Year a Week] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fgq6–IhgGB8 [in Russian].
Skorkyn, K. (2009, April 23). Nash Bulba [Our Bulba]. Detektor media. https://detector.media/withoutsection/article/45206/2009–04–23-nash-bulba/ [in Ukrainian].
Sloboda, V. (2017, January 14). 105 rokiv z dnia prem’iery pershoho ukrainskoho povnometrazhnoho filmu «Zaporizka Sich» [105 Years Since the Premiere of the First Ukrainian Feature Film «Zaporizhzhya Sich»]. Natsionalna spilka kinematohrafistiv Ukrainy. http://www.ukrkino.com.ua/about/spilkanews/?id=6956 [in Ukrainian].
Spring on Zarechnaya Street (Vesna na Zarechnoy ulitse). (2016, October 30). Harvard Film Archive. https://harvardfilmarchive.org/calendar/spring-on-zarechnayastreet-2016-10 [in English].
Superechky dovkola filmu Taras Bulba [Disputes Over the Film Taras Bulba]. (2009, April 11). BBC. https://www.bbc.com/ukrainian/entertainment/story/2009/04/090411_taras_bulba_film_is [in Ukrainian].
Tyagnibok otvetil na voprosy chitatelei Koresspondent.net [Tyagnibok Answered the Questions of Koresspondent.net Readers]. (2009, April 21). Korrespondent.net. https://korrespondent.net/ukraine/politics/812034-tyagnibok-otvetil-na-voprosychitatelej-korrespondent-net [in Russian].
V Ukraine zapretili fil’m «Taras Bul’ba» s Bogdanom Stupkoi [In Ukraine, the Film «Taras Bulba» with Bogdan Stupka was Banned]. (2014, December 22). TSN.ua. https://tsn.ua/ru/ukrayina/v-ukraine-zapretili-film-taras-bulba-s-bogdanomstupkoy-402415.html [in Russian].
V Zaporozh’e otkryli pamyatnik geroyam «Vesny na Zarechnoi ulitse» [A Monument to the Heroes of «Spring on Zarechnaya Street» was Unveiled in Zaporozhye]. (2014, 13 October). Telekanal Z. https://ztv.zp.ua/v-zaporozhe-otkryili-pamyatnikgeroyam-vesnyi-na-zarechnoy-ulitse/ [in Russian].
Zubavina, I. B. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: tendentsii, filmy, postati [Cinema of Independent Ukraine: Trends, Films, Figures]. IPSM AMU; FENIKS [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Тетяна Рогова, Микита Гапонов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.