Феномен соціальних мереж у контексті сучасного інформаційного простору

Автор(и)

  • Вікторія Галудзіна-Горобець Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0757-6665

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233971

Ключові слова:

соціальні мережі, соціальні медіа, масмедіа, інтернет-середовище, комунікативний простір, медіаплатформи, сайти, діджиталізація

Анотація

Стаття присвячена осмисленню феномена соціальних мереж у контексті сучасного інформаційного простору.

Обґрунтовано тезу про те, що найголовнішою особливістю інтернет-середовища як комунікативного простору є використання цифрових технологій, а однією з визначальних рис сучасного суспільства є його інформаційно-комунікативний складник, що передбачає безперешкодний доступ до інформації і обмін нею, відсутність обмежень, будь-яких рамок комунікації (політичних, географічних, тимчасових), взаємопроникнення ідей і культур, зворотний комунікативний зв’язок. У той же час інформаційно-комунікативне суспільство при всіх позитивних аспектах його організації є також і середовищем для здійснення будь-якого роду маніпулювань і сугестивних впливів на окремих учасників мережевої спільноти та їх об’єднань.

Розглядаються сучасні підходи щодо вивчення соціальних мереж та їхніх форм «народної» участі в журналістиці, ролі масмедіа в вираженні громадської думки, впливу масових комунікацій на смаки і організацію соціальної дії. Наголошено, що цікавим для вивчення залишається і феномен реакції суспільства на інформацію, котра поширюється у мережі. Особливо це стосується суспільно важливих процесів, таких як економіка, політика, здоров’я та освіта. Окреслено унікальні можливості соціальних мереж: як особливе соціальне явище вони з’явилися раптово і почали бурхливо розвиватися, все більше проникаючи в життя суспільства. В цьому і полягає суть будь-якого феномена, коли нове відразу стає звичним.

У статті підкреслюється, що досліджуване явище є ширшим – йдеться не лише про зміни в медіаспоживанні, а і про трансформацію інформаційного простору як площини найрізноманітніших соціокультурних практик.

Зроблено висновок, що соціальні мережі є новим, але дуже динамічним феноменом інформаційного простору (становлення та розвиток якого відбувається як в Україні, так і в інших країнах світу), проблематика якого потребує подальших досліджень.

Біографія автора

Вікторія Галудзіна-Горобець, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, викладач

Посилання

Danko, Yu. A. (2012). Fenomen sotsialnykh merezh u konteksti stanovlennia i rozvytku merezhevoho suspilstva [The Phenomenon of Social Networks in the Context of the Formation and Development of a Network Society]. Bulletin of the International Slavic University. Sociological Sciences, 15(1–2), 53–59 [in Ukrainian].

Lobovikova, O. O., & Melnikov, A. S. (2011). Sotsialni merezhi yak fenomen informatsiinoho suspilstva [Social Networks as a Phenomenon of the Information Society]. Visnyk of the Lviv University. Series Sociology, 5, 154–160 [in Ukrainian].

Petryk, V. M., Prysiazhniuk, M. M., Kompantseva, L. F., Skulysh, Ye. D., Boiko, O. D., & Ostroukhov, V. V. (2011). Suhestyvni tekhnolohii manipuliatyvnoho vplyvu [Suggestive Technologies of Manipulative Influence] (pp. 186–192). VIPOL [in Ukrainian].

Romanenko, O. V. (2012). Pohliady suchasnykh zarubizhnykh doslidnykiv na rol sotsialnykh media v politychnii komunikatsii [Views of Modern Foreign Researchers on the Role of Social Media in Political Communication]. Hileya: scientific bulletin, 62 [in Ukrainian].

Vikova audytoriia sotsialnykh merezh [Age Audience of Social Networks]. (n.d.). Polarize. Retrieved March 13, 2021 from https://polarize.ru/uk/kompyuter/vozrastnaya-auditoriya-socialnyh-setei-osobennosti-auditorii/ [in Ukrainian].

Web 2.0. (2020, December 11). In Wikipediia. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B5%D0%B1_2.0 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

Галудзіна-Горобець, В. (2021). Феномен соціальних мереж у контексті сучасного інформаційного простору. Український інформаційний простір, (1(7), 198–205. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233971

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ