Жанрові особливості інтерв’ю в сучасному інформаційному просторі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233879Ключові слова:
інтерв’ю, жанрові особливості інтерв’ю, ЗМІ, журналістські матеріали, сучасний інформаційний простір, масмедіа, комунікативний простірАнотація
Стаття присвячена осмисленню жанрових особливостей інтерв’ю в сучасному інформаційному просторі.
Теоретико-методологічною базою дослідження стали праці сучасних журналістикознавців. Зокрема, специфіку жанроутворення в масмедіа досліджувала І. Артамонова. Прояв мультимедійності при адаптації інформаційних жанрів в інтернеті вивчає Н. Виговська. Вивченню телевізійного інтерв’ю з позицій семантичного і прагматичного аспектів присвятила своє дослідження Т. Попова тощо.
З’ясовано, що сьогодні в ЗМІ все голосніше заявляють про себе інформаційні тексти, автори яких не ховаються за образом оповідача, як у класичній художній літературі, а розмовляють із адресатом. Окреслено, що інтерв’ю вважається одним із основних інформаційних жанрів у журналістській діяльності. Воно активно використовується в практиці масмедіа, зокрема, у структурі інформаційно-аналітичних і художньо-публіцистичних програм.
У статті підкреслюється, що важливою жанровою рисою будь-якого інтерв’ю є його діалогічний характер. Тематична різноманітність такого популярного нині жанру як інтерв’ю в друкованих та електронних ЗМІ визначається двома основними типами: 1) інтерв’ю у зв’язку з чимось; 2) інтерв’ю ні про що.
На основі проведеного дослідження зроблено висновок про те, що журналістські матеріали мають переважно діалогічний характер, незалежно від того, притаманна їм діалогічна форма викладу (як в інтерв’ю, або, скажімо, у бесіді) чи ні. Автор журналістського матеріалу в багатьох випадках безпосередньо звертається до читача, або ж аргументує для нього щось важливе у своїй свідомості як для співрозмовника. Сааме тому в журналістських текстах багатьох жанрів порушуються конкретні питання, пропонуються на них відповіді, наводяться докази на користь того чи іншого кута зору і висуваються контрдокази тощо, що створює ілюзію взаємообміну думками з читачем. Формування уявлень про жанрові особливості журналістики має вагому практичну значущість, оскільки дає можливість свідомо орієнтуватися в тій чи іншій пізнавальній ситуації на створення цілком конкретного типу тексту, максимально наближеного для адекватного висвітлення фактів, що зацікавили аудиторію та ЗМІ.
Посилання
Artamonova, I. (2008). Zhanry onlainovoi zhurnalistyky [Genres of Online Journalism]. Uchenye zapiski Tavricheskogo natsional’nogo universiteta imeni V. I. Vernadskogo. Seriya: Filologiya. Sotsial’naya kommunikatsiya, 21(60), 302–309 [in Ukrainian].
Bobryshchev, K. (2018, April 12). Oles Honchar. Interviu, yakoho ne bulo [Oles Gonchar. An interview that Was Not]. Literaturna Ukraina, 14, p. 8 [in Ukrainian].
Demydenko, A. P. (2018, April 26). «Borshch na dachi v Andriia Malyshka my yily derevianymy, rozpysanymy narodnymy umiltsiamy lozhkamy» [«We Ate Borsch at Andriy Malyshko’s dacha with wooden spoons painted by Folk Craftsmen»] (Interviewer O. Smetanska). Literaturna Ukraina, 16, p. 2, 7 [in Ukrainian].
Harachkovska, O. O. (2019). Zhanry zhurnalistyky v systemi drukovanykh ZMI [Genres of Journalism in the System of Print Media]. KNUKiM Publishing [in Ukrainian].
Hrytsenko, O., Kryvosheia, H., & Shkliar, V. (2000). Osnovy teorii zhurnalistskoi diialnosti [Fundamentals of the Theory of Journalistic Activity]. International Institute of Linguistics and Law [in Ukrainian].
Kryvosheia, H. P. (2003). Zhurnalistyka: metodolohichni aspekty literaturnoi pratsi [Journalism: Methodological Aspects of Literary Work]. Kyiv International University [in Ukrainian].
Popova, T. I. (2004). Televizionnoe interv’yu: semanticheskii i pragmaticheskii aspekty [Television Interview: Semantic and Pragmatic Aspects] [Abstract of DSc Dissertation]. Saint Petersburg University, St. Petersburg [in Russian].
Salamatina, O. O. (2011). Prahmatychnyi aspekt suchasnoho publitsystychnoho interv’iu [The Pragmatic Aspect of Modern Journalism Interviews]. New Philology, 47, 122–126 [in Ukrainian].
Selivanova, O. (2008). Suchasna linhvistyka: napriamy ta problemy [Modern Linguistics: Directions and Problems]. Dovkillia-K [in Ukrainian].
Shebelist, S. (2010). Transformatsiini protsesy v systemi zhurnalistskykh zhanriv [Transformational Processes in the System of Journalistic Genres]. Visnyk of the Lviv University. Series Journalism, 9(1), 274–280 [in Ukrainian].
Tymoshyk, M. (2015, June 9). «Ukraina v borhu pered istoriieiu svoiei knyhy» [«Ukraine is Indebted to the History of Its Book»] (Interviewer O. Khmelovska). Chytomo. https://archive.chytomo.com/interview/mikola-timoshik-ukraiina-vborgu-pered-istoriyeyu-svoyeii-knigi [in Ukrainian].
Vyhovska, N. A. (2013). Zhurnalistski zhanry v multymediinomu sviti (na prykladi zaporizkykh ZMI) [Journalistic Genres in the Multimedia World (on the Example of Zaporozhye Media)]. Svit sotsialnykh komunikatsii, 10, 60–62 [in Ukrainian].
Zdoroveha, V. Y. (2004). Teoriia i metodyka zhurnalistskoi tvorchosti [Theory and Methods of Journalistic Creativity] (2nd ed.). PAIS [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Оксана Гарачковська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.