DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206131

Соцмережа Фейсбук та захист українського інформаційного простору в умовах російсько‑українського конфлікту

Артем Онкович

Анотація


У представленому доробку — спроба проаналізувати значущість, місце і роль соціальних мереж як одного із інструментів проведення інформаційно-психологічних операцій гібридної війни.
Серед іншого, в статті розглянуто:
причини становлення та популярності соціальних мереж в ролі масовокомунікаційного інструменту, його переваги порівняно із класичними мас-медійними платформами;
деякі наукові розробки щодо методів та цілей проведення інформаційних операцій в умовах гібридної війни;
конкретні приклади використання такого інструментарію в проведенні інформаційно-психологічних операцій гібридної війни, зокрема, щодо формування негативного іміджу України, підриву її мобілізаційної готовності, поширення панічних настроїв, відчуття небезпеки, соціальної непевності серед її громадян засобами соціальних мереж;
а також деякі засоби протидії таким операціям в умовах «війни п’ятого виміру».
Перелічено інструменти спротиву в умовах інформаційної війни, в тому числі із міжнародної практики (юридичні, освітні, журналістські та громадські ініціативи).
Продемонстровано активність на державному, приватному, громадянському та споживацькому рівнях щодо ефективного убезпечення суспільства від потенційних шкідливих впливів на суспільство та державу з боку її недоброзичливців.
Подано практичні рекомендації на рівні користувача соціальних мереж щодо унеможливлення/зменшення небажаних ефектів від інформаційно-психологічних операцій, наголошено про важливість інформаційної гігієни та медіаграмотності, як для пересічних користувачів соціальних мереж, так і для тих, кому Фейсбук слугує професійним інструментом комунікації: громадським діячам, журналістам.
Стаття може стати в нагоді журналістам-практикам, студентам, науковцям, а також широкому колу користувачів соціальних мереж, що хотіли б підняти свій користувацький рівень, а також власне розуміння інформаційних процесів в умовах гібридної війни та їх утілення в соцмережах.


Ключові слова


Україна; інформаційна війна; гібридна війна; соціальні мережі; Фейсбук

Повний текст:

PDF (English) PDF

Посилання


Dobirka materialiv za poshukovym zapytom «reitynh saitiv» [Selection of materials for the search query «site ranking»]. (n.d.). Detektor media. https://ms.detector.media/theme/24463/ [in Ukrainian].

Fabryka troliv [Troll factory]. (n.d.). [Dobirka materialiv za poshukovym zapytom «botoferma»]. Detektor media. detector.media/tag/2745/ [in Ukrainian].

Facebook. Normy soobshchestva [Facebook. Community Standards]. (n.d.). goo.gl/i1JTnX [in Russian].

Gerasimov, V. V. (2013). Tcennost nauki v predvidenii [The value of science in prediction]. Voenno-promyshlennyi kurer, 8 (476). https://www.vpk-news.ru/articles/14632 [in Russian].

Grinjaev, S. (n.d.). Informacionnoe protivoborstvo v sovremennuju jepohu [Information confrontation in the modern era]. Psyfactor. psyfactor.org/infowar1.htm [in Russian].

Hammes, T. X. (2006). The Sling and the Stone: On War in the 21st Century. Zenith Press [in English].

Internetu 30: Tim Berners-Li zanepokoienyi [Internet 30: Tim Berners-Lee is concerned]. (2019, March 12). Telekrytyka. telekritika.ua/uk/internet/internetu-30-t-tim-berners-li-obespokoen [in Ukrainian].

Kuleba, D. (2019, February 13). Prorotstva spravdzhuiutsia. Uryvok iz knyhy «Viina za realnist: Yak peremahaty u sviti feikiv, pravd i spilnot» [The prophecies come true. Excerpt from the book «The War for Reality: How to Win in the World of Fakes, Truths and Communities»]. Detektor media. goo.gl/EYKXUA [in Ukrainian].

Lasica, D. T. (2012). Strategic Implications of Hybrid War: A Theory of Victory. BiblioScholar [in English].

Mattis, J. N., & Hoffman, F. G. (2005). Future Warfare: The Rise of Hybrid Wars. Proceedings, 132 (131), 18–19 [in English].

Nadkarni, A., & Hofmann, S. (2012). Why do people use Facebook? Personality and Individual Differences, 52, 243–249 [in English].

Pocheptsov, H. (2011, June 19). Novi vydy komunikatyvnykh stratehii u suspilstvi [New types of communication strategies in society]. Politiko. http.politiko.ua/blogpost63913 [in Ukrainian].

Slukhannia v Senati SShA shchodo Feisbuku: Tsukerberh kazhe pro «honku ozbroien» z Rosiieiu [US Senate hearing on Facebook: Zuckerberg talks about «arms race» with Russia]. (2018, April 11). Radio Svoboda. goo.gl/X4g8AU [in Ukrainian].

Stavlennia naselennia do ZMI ta spozhyvannia riznykh typiv ZMI v Ukraini (2018 r.) [Attitude of the population to the media and consumption of different types of media in Ukraine (2018)]. (n.d.). Proiekt U-Media. goo.gl/11CJRv [in Ukrainian].

Wellman, B. (2001). Computer Networks As Social Networks. Computers and Science, 293, 2031–2034 [in English].

Yurasov, S. (2019, February 13). V Facebook uzhe 13 mln ukraintsiv. Khto vony i de zhyvut [There are already 13 million Ukrainians on Facebook. Who they are and where they live]. Liha.net. goo.gl/CykzdR [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Герасимов, В. В. (2013). Ценность науки в предвидении. Военно-промышленный курьер, 8 (476). https://www.vpk-news.ru/articles/14632.
Гриняев, С. (б.г.). Информационное противоборство в современную эпоху. Psyfactor. psyfactor.org/infowar1.htm.
Добірка матеріалів за пошуковим запитом «рейтинг сайтів». (б.р.). Детектор медіа. https://ms.detector.media/theme/24463/.
Інтернету 30: Тім Бернерс-Лі занепокоєний. (2019, 12 марта). Телекритика. telekritika.ua/uk/internet/internetu-30-t-tim-berners-li-obespokoen.
Кулеба, Д. (2019, 13 лютого). Пророцтва справджуються. Уривок із книги «Війна за реальність: Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот». Детектор медіа. goo.gl/EYKXUA.
Почепцов, Г. (2011, 19 червня). Нові види комунікативних стратегій у суспільстві. Politiko. http.politiko.ua/blogpost63913.
Слухання в Сенаті США щодо Фейсбуку: Цукерберг каже про «гонку озброєнь» з Росією. (2018, 11 квітня). Радіо Cвобода. goo.gl/X4g8AU.
Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів ЗМІ в Україні (2018 р.). (б.р.). Проєкт У-Медіа. goo.gl/11CJRv.
Фабрика тролів. (б.р.). [Добірка матеріалів за пошуковим запитом «ботоферма»]. Детектор медіа. detector.media/tag/2745/.
Юрасов, С. (2019, 13 лютого). В Facebook уже 13 млн українців. Хто вони і де живуть. Ліга.net. goo.gl/CykzdR.
Facebook. Нормы сообщества. (б.г.). goo.gl/i1JTnX.
Hammes, T. X. (2006). The Sling and the Stone: On War in the 21st Century. Zenith Press.
Lasica, D. T. (2012). Strategic Implications of Hybrid War: A Theory of Victory. BiblioScholar.
Mattis, J. N., & Hoffman, F. G. (2005). Future Warfare: The Rise of Hybrid Wars. Proceedings, 132 (131), 18–19.
Nadkarni, A., & Hofmann, S. (2012). Why do people use Facebook? Personality and Individual Differences, 52, 243–249.
Wellman, B. (2001). Computer Networks As Social Networks. Computers and Science, 293, 2031–2034.





Copyright (c) 2020 Артем Онкович

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.