DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206121

Медіадидактика вищої школи у розвитку професійних компетентностей майбутніх фахівців

Ганна Онкович

Анотація


Новітня терміносистема медіаосвіти поповнюється новими термінами. Поняття «медіадидактика» стає «парасольковим». Дисертаційні роботи з медіаосвіти українських дослідників — свідчення того, що в процесі навчання присутні різноманітні технології використання мас-медіа.
Приклади щодо розвитку медіадидактики вищої школи засвідчують перспективність і доцільність розроблення різних медіаосвітніх технологій при вивченні фахових дисциплін, оскільки їх наявність і розмаїття сприяють формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців за вертикальним і горизонтальним векторами. За вертикальним вектором — це медіаосвітні технології дошкілля, початкової, старшої, вищої школи, післядипломної й позашкільної освіти. Горизонтальний вектор спонукає до розвитку «предметних» медіаосвітніх технологій, котрі використовують шкільні вчителі-предметники й викладачі університетських дисциплін. До того ж, у горизонтальному векторі сучасна медіадидактика, як комплекс медіаосвітніх технологій, має новітні напрацювання з використання в освітньому процесі Вікіпедії (вікідидактика), блогів (блогодидактика — інженерна, педагогічна, медична, науково-педагогічна та ін.), стінописів (муралодидактика), міського простору (медіадидактика вуличного мистецтва). Збагачуються новітніми формами роботи із використанням і творенням медіапродуктів бібліотеки та музеї (книгоспалах-дидактика, музеєдидактика, бібліодидактика).
Медіаосвіта у вищій школі передбачає підготовку не тільки фахівців для мас-медіа, медіапедагогів і медіапсихологів. Медіаосвітні елементи входять до навчальних програм циклу професійно-орієнтованої підготовки з інших спеціальностей у відповідних їм обсягах. При цьому студенти різних напрямів підготовки отримують знання про медіа, розвивають власну медіакомпетентність, що, зокрема, дає нам підстави розглядати й саму медіаосвіту як медіатехнологію.


Ключові слова


медіа-інформаційна грамотність; медіапродукт; медіадидактика; медіадидактика вищої школи; інтернет-дидактика; професійна компетентність; медіаосвітні технології

Повний текст:

PDF (English) PDF

Посилання


Beshok, T. V. (2014). Pedahohichni umovy zastosuvannia mediaosvitnikh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Pedagogical conditions of application of media educational technologies in professional training of future teachers]. (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Vocational Education of the NAES of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Biletskyi, V. S., Onkovych, H. V., & Tkachenko, M. V. (2019). Inzhenerna blohodydaktyka u naftohazovii spravi [Engineering blogodidactics in the oil and gas business]. Geotechnologies, 2, 55–63 [in Ukrainian].

Dukhanina, N. M. (2011). Pedahohichni umovy zastosuvannia mediaosvitnikh tekhnolohii u pidhotovtsi mahistriv kompiuternykh nauk [Pedagogical conditions of application of media educational technologies in preparation of masters of computer sciences]. (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Problems on Education of the NAES of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Fedorov, A. V. (2012). Novye standarty — realnaia vozmozhnost dlia mediapedagogiki [New standards — a real opportunity for media pedagogy]. Alma Mater, 3, 55–58 [in Russian].

Its, S. V. (2014). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy zasobamy mediaosvity [Pedagogical conditions of formation of professional competence of the future teacher of a foreign language by means of media education]. (Abstract of PhD Dissertation). Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr [in Ukrainian].

Khutorskoi, A. V. (2007, March 12). Funktcii didaktiki i metodiki obucheniia v proektirovanii i realizatcii obrazovatelnogo protcessa (tezisy vystupleniia) [Functions of didactics and teaching methods in the design and implementation of the educational process (abstracts)]. https://khutorskoy.ru/be/2007/0312/index.htm [in Russian].

Kolesnikova, I. V. (2018). Rozvytok mediakultury vchyteliv u zakladakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of media culture of teachers in institutions of postgraduate pedagogical education]. (Abstract of PhD Dissertation). Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr [in Ukrainian].

Konevshchynska, O. E. (2009). Formuvannia media-kultury maibutnikh uchyteliv muzyky [Formation of media culture of future music teachers]. (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Pedagogical and Adult Education of the NAES of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Lashuk, N. M. (2019). Formuvannia mediakompetentnosti maibutnikh marketolohiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of media competence of future marketers in the process of professional training]. (Abstract of PhD Dissertation). Taras Shevchenko National University «Chernihiv Collegium», Chernihiv [in Ukrainian].

Onkovych, A. D., & Boholiubova, M. M. (2018). Nove v mediaosviti: movno-pedahohichna blohodydaktyka [New in media education: language and pedagogical blog didactics]. In Innovatsii ta tradytsii v movnii pidhotovtsi inozemnykh studentiv [Innovations and traditions in language training of foreign students], Abstracts of Papers of the International Scientific and Practical Seminar (pp. 195–199). I. S. Ivanchenko Publishing House [in Ukrainian].

Onkovych, A. V. (2014). Mediinaia i informatcionnaia gramotnost v tcifrovuiu epokhu: na poroge globalnogo proryva. YuNESKO-2014 [Media and information literacy in the digital age: on the verge of a global breakthrough. UNESCO 2014]. Media Education, 4, 9–14 [in Russian].

Onkovych, H. V. (2010). Mediaosvita: Zahalnyi kurs [Media education: General course]. Lohos [in Ukrainian].

Onkovych, H. V. (2012a). Mediadidaktika [Mediadidactics]. In Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja. Internet [Russian in the linguistic and cultural space of Europe and the world: Person. Awareness. Communication. Internet], Proceedings of the 5th International Scientific Conference (pp. 1013–1018). Warsaw University Press [in Russian].

Onkovych, H. V. (2012b). Mediadidaktika vysshei shkoly [Mediadidactics of higher education]. In I. V. Zhilavskaia, & S. I. Avgustevich (Comps.), Molodezh i media. Ekologiia mediaprostranstva [Youth and media. Ecology of media space], Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Conference (pp. 400–413). RINTc MGGU imeni M. A. Sholokhova [in Russian].

Onkovych, H. V. (2012c). Mediadidaktika: Mass-media v uchebnom protcesse po russkomu iazyku kak inostrannomu [Mediadidactics: Mass media in the educational process on Russian as a foreign language]. Lambert Academic Publishing [in Russian].

Onkovych, H. V. (2013). Mediadydaktyka vyshchoi shkoly: ukrainskyi dosvid [Media didactics of higher school: Ukrainian experience]. Vyshcha osvita Ukrainy, 1, 23–29 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V. (2014a). «Parasolkovi» terminy suchasnoi mediaosvity [«Umbrella» terms of modern media education]. Novi tekhnolohii navchannia, 85, 189–194 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V. (2014b). Profesiino-oriientovana mediaosvita u vyshchii shkoli [Professionally-oriented media education in higher education]. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 80–88 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V. (2015). Internet-didaktika v obuchenii russkomu iazyku kak inostrannomu [Internet didactics in teaching Russian as a foreign language]. In Russkii iazyk i literatura v prostranstve mirovoi kultury [Russian language and literature in the space of world culture], Proceedings of the 13th Congress of the International Association of Teachers of Russian Language and Literature (Vol. 10, pp. 788–793). MAPRYAL [in Russian].

Onkovych, H. V. (2018a). Mediadydaktyka yak parasolkovyi termin [Media didactics as an umbrella term]. In B. Ye. Zhulkovskyi (Ed.), Suchasna nauka ta osvita Volyni [Modern science and education in Volyn], Proceedings of the Scientific and Practical Conference (pp. 533–536). Volynpolihraf [in Ukrainian].

Onkovych, H. V. (2018b). Novitni terminy mediaosvity ta mediadydaktyky [The latest terms of media education and media didactics]. In Yu. O. Shepel (Ed.), Linhvistyka. Linhvokulturolohiia: Mizhkulturna y mizhmovna komunikatsiia: problemy, pytannia, vyrishennia [Linguistics. Linguoculturology: Intercultural and inter-language communication: problems, questions, solutions] (Vol. 12, ch. 2, pp. 282–296). Aktsent PP [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., & Kryvorotenko, O. H. (2019). Pedahohichna blohodydaktyka vchyteliv ukrainskoi movy ta literatury [Pedagogical blog didactics of teachers of Ukrainian language and literature]. Problemy osvity, 92, 82–88 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2012). Mediaosvita yak resurs rozvytku suchasnoho suspilstva [Media education as a resource for the development of modern society]. Problemy osvity, 73, 3–6 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2014). Media- i informatcionnaia gramotnost kak zontichnoe poniatie obuchaiushchei sredy [Media and information literacy as an umbrella concept of the learning environment]. In Professionalizm pedagoga: sushchnost, soderzhanie, perspektivy razvitiia [Professionalism of the teacher: essence, content, development prospects] (pp. 328–332). MANPO; Remder [in Russian].

Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2017). Vikidydaktyka: formuvannia y rozvytok u systemi profesiinoi osvity [Wikididactics: formation and development in the system of vocational education]. Zhytomyr Ivan Franko State University journal. Pedagogical sciences, 2 (88), 208–212 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., Balabanova, K. Ye., Hurinenko, I. A., Dukhanina, N. M., Onkovych, A. D., Sakhnevych, I. A., & Yanyshyn, O. K. (2013). Mediadydaktyka vyshchoi shkoly: Prohramy spetskursiv [Media didactics of higher school: Programs of special courses]. Lohos [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., Biletskyi, V., Onkovych, A., & Tkachenko, M. (2019). Nove u vyshchii osviti: inzhenerna blohodydaktyka [New in higher education: engineering blog didactics]. Vyshcha shkola, 1, 26–33 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., Boichenko, M. I., Demianenko, N. M., Donets, Z. F., & Karachun, V. Ya. (2012). Teoretyko-metodolohichni zasady intehratsii zmistu humanitarnoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh nehumanitarnoho profiliu [Theoretical and methodological principles of integration of the content of humanitarian education in higher educational institutions of non-humanitarian profile]. Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., Horun, Yu. M., Kravchuk, V. O., Lytvyn, N. O., Kostiukhina, I. V., & Nahorna, K. A. (2013). Mediakompetentnist fakhivtsia [Media competence of the specialist]. Lohos [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., Lialina, O., & Yatsentiuk, M. (2018). Nove v mediaosviti: medychna blohodydaktyka [New in media education: language and pedagogical blog didactics]. In Innovatsii ta tradytsii v movnii pidhotovtsi inozemnykh studentiv [Innovations and traditions in language training of foreign students], Abstracts of Papers of the International Scientific and Practical Seminar (pp. 204–208). I. S. Ivanchenko Publishing House [in Ukrainian].

Osiukhina, M. O. (2016). Rol mediaosvity za umov suchasnykh ukrainskykh suspilno-politychnykh realii [The role of media education in modern Ukrainian socio-political realities]. State and Regions. Series: Social Communications, 1, 98–102 [in Ukrainian].

Shubenko, N. O. (2010). Formuvannia mediakultury maibutnoho vchytelia muzyky zasobamy audiovizualnykh mystetstv [Formation of media culture of the future music teacher by means of audiovisual arts]. (Abstract of PhD Dissertation). Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv [in Ukrainian].

UNESCO. (2012). Moskovskaia deklaratciia o media- i informatcionnoi gramotnosti, Itogovyi dokument Mezhdunarodnoi konferentcii «Media- i informatcionnaia gramotnost v obshchestvakh znaniia» [Moscow Declaration on Media and Information Literacy, Final Document of the International Conference «Media and Information Literacy in Knowledge Societies»]. http://www.ifapcom.ru/files/News/Images/2012/mil/Moscow_Declaration_on_MIL_rus.pdf [in Russian].

UNESCO. (2014). Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/paris_mil_declaration.pdf [in English].

Yanyshyn, O. K. (2012). Formuvannia komunikatyvnykh umin maibutnikh dokumentoznavtsiv zasobamy mediaosvitnikh tekhnolohii. (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Higher Education of the NAES of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment. Relationships and Priorities. Related Paper No. 5. Prepared by ERIC Document Reproduction Service [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бешок, Т. В. (2014). Педагогічні умови застосування медіаосвітніх технологій у професійній підготовці майбутніх учителів. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, Київ.
Білецький, В. С., Онкович, Г. В., & Ткаченко, М. В. (2019). Інженерна блогодидактика у нафтогазовій справі. Геотехнології, 2, 55–63.
Духаніна, Н. М. (2011). Педагогічні умови застосування медіаосвітніх технологій у підготовці магістрів комп’ютерних наук. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Інститут проблем виховання НАПН України, Київ.
Іць, С. В. (2014). Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами медіаосвіти. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.
Колеснікова, І. В. (2018). Розвиток медіакультури вчителів у закладах післядипломної педагогічної освіти. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.
Коневщинська, О. Е. (2009). Формування медіа-культури майбутніх учителів музики. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, Київ.
Лашук, Н. М. (2019). Формування медіакомпетентності майбутніх маркетологів у процесі фахової підготовки. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Чернігів.
Онкович, А. В. (2012a). Медиадидактика. В Język rosyjski w przestrzeni językowej i kulturowej Europy i świata: Człowiek. Świadomość. Komunikacja. Internet, Materiały V Międzynarodowej Konferencji Naukowej (с. 1013–1018). Издательство Варшавского университета.
Онкович, А. В. (2012b). Медиадидактика высшей школы. В И. В. Жилавская, & С. И. Августевич (Сост.), Молодежь и медиа. Экология медиапространства, Материалы II Международной научно-практической конференции (с. 400–413). РИНЦ МГГУ имени М. А. Шолохова.
Онкович, А. В. (2012c). Медиадидактика: Масс-медиа в учебном процессе по русскому языку как иностранному. Lambert Academic Publishing.
Онкович, А. В. (2014). Медийная и информационная грамотность в цифровую эпоху: на пороге глобального прорыва. ЮНЕСКО-2014. Медиаобразование, 4, 9–14.
Онкович, А. В. (2015). Интернет-дидактика в обучении русскому языку как иностранному. В Русский язык и литература в пространстве мировой культуры, Материалы XIII Конгресса Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы (Т. 10, с. 788–793). МАПРЯЛ.
Онкович, А. В., & Онкович, А. Д. (2014). Медиа- и информационная грамотность как зонтичное понятие обучающей среды. В Профессионализм педагога: сущность, содержание, перспективы развития (с. 328–332). МАНПО; Ремдер.
Онкович, А. Д., & Боголюбова, М. М. (2018). Нове в медіаосвіті: мовно-педагогічна блогодидактика. В Інновації та традиції в мовній підготовці іноземних студентів, Тези доповідей міжнародного науково-практичного семінару (с. 195–199). Видавництво Іванченка І. С.
Онкович, Г. В. (2010). Медіаосвіта: Загальний курс. Логос.
Онкович, Г. В. (2013). Медіадидактика вищої школи: український досвід. Вища освіта України, 1, 23–29.
Онкович, Г. В. (2014a). «Парасолькові» терміни сучасної медіаосвіти. Нові технології навчання, 85, 189–194.
Онкович, Г. В. (2014b). Професійно-орієнтована медіаосвіта у вищій школі. Вища освіта України, 2, 80–88.
Онкович, Г. В. (2018a). Медіадидактика як парасольковий термін. В Б. Є. Жулковський (Ред.), Сучасна наука та освіта Волині, Матеріали науково-практичної конференції (с. 533–536). Волиньполіграф.
Онкович, Г. В. (2018b). Новітні терміни медіаосвіти та медіадидактики. В Ю. О. Шепель (Ред.), Лінгвістика. Лінгвокультурологія: Міжкультурна й міжмовна комунікація: проблеми, питання, вирішення (Т. 12, ч. 2, с. 282–296). Акцент ПП.
Онкович, Г. В., & Криворотенко, О. Г. (2019). Педагогічна блогодидактика вчителів української мови та літератури. Проблеми освіти, 92, 82–88.
Онкович, Г. В., & Онкович, А. Д. (2012). Медіаосвіта як ресурс розвитку сучасного суспільства. Проблеми освіти, 73, 3–6.
Онкович, Г. В., & Онкович, А. Д. (2017). Вікідидактика: формування й розвиток у системі професійної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2 (88), 208–212.
Онкович, Г. В., Балабанова, К. Є., Гуріненко, І. А., Духаніна, Н. М., Онкович, А. Д., Сахневич, І. А., & Янишин, О. К. (2013). Медіадидактика вищої школи: Програми спецкурсів. Логос.
Онкович, Г. В., Білецький, В., Онкович, А., & Ткаченко, М. (2019). Нове у вищій освіті: інженерна блогодидактика. Вища школа, 1, 26–33.
Онкович, Г. В., Бойченко, М. І., Дем’яненко, Н. М., Донець, З. Ф., & Карачун, В. Я. (2012). Теоретико-методологічні засади інтеграції змісту гуманітарної освіти у вищих навчальних закладах негуманітарного профілю. Педагогічна думка.
Онкович, Г. В., Горун, Ю. М., Кравчук, В. О., Литвин, Н. О., Костюхіна, І. В., & Нагорна, К. А. (2013). Медіакомпетентність фахівця. Логос.
Онкович, Г. В., Ляліна, О., & Яцентюк, М. (2018). Нове в медіаосвіті: медична блогодидактика. В Інновації та традиції в мовній підготовці іноземних студентів, Тези доповідей міжнародного науково-практичного семінару (с. 204–208). Видавництво Іванченка І. С.
Осюхіна, М. О. (2016). Роль медіаосвіти за умов сучасних українських суспільно-політичних реалій. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації, 1, 98–102.
Федоров, А. В. (2012). Новые стандарты — реальная возможность для медиапедагогики. Alma Mater, 3, 55–58.
Хуторской, А. В. (2007, 12 марта). Функции дидактики и методики обучения в проектировании и реализации образовательного процесса (тезисы выступления). https://khutorskoy.ru/be/2007/0312/index.htm.
Шубенко, Н. О. (2010). Формування медіакультури майбутнього вчителя музики засобами аудіовізуальних мистецтв. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ.
ЮНЕСКО. (2012). Московская декларация о медиа- и информационной грамотности, Итоговый документ Международной конференции «Медиа- и информационная грамотность в обществах знания». http://www.ifapcom.ru/files/News/Images/2012/mil/Moscow_Declaration_on_MIL_rus.pdf.
Янишин, О. К. (2012). Формування комунікативних умінь майбутніх документознавців засобами медіаосвітніх технологій. (Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук). Інститут вищої освіти НАПН України, Київ.
UNESCO. (2014). Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/news/paris_mil_declaration.pdf.
Zurkowski, P. G. (1974). The Information Service Environment. Relationships and Priorities. Related Paper No. 5. Prepared by ERIC Document Reproduction Service.

 





Copyright (c) 2020 Ганна Онкович

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.