Медіакритика в Україні: тенденції та перспективи розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206108Ключові слова:
медіакритика, спеціалізована медіакритика, популярна медіакритика, комерціалізація, інформаційний імунітетАнотація
Нині з огляду на інтенсивність розвитку сучасного інформаційного простору та потреби критики ЗМІ актуальним є вивчення тенденцій та перспектив розвитку медіакритики в реаліях України.
З метою аналізу різних напрямів медіакритики в статті проаналізовано функціонування та специфіку основних видань, їх суспільну роль. У статті використано системний метод, а також методи порівняння, аналізу й синтезу.
Розглянуто діяльність провідних українських медіакритичних видань, проаналізовано особливості їх контенту та масштаби впливу на читацьку аудиторію. На основі видань «Медіакритика», «Телекритика», «MediaSapiens», «Detector Media», «Media Lab», «MBR (Media Business Reports)» охарактеризовано специфіку спеціалізованої медіакритики. У статті також проаналізовано особливості популярної медіакритики, представлені блогами та матеріалами читачів.
Наголошено, що роль медіакритики в Україні відрізняється від европейської та американської, оскільки є не стільки фактором функціонування громадянського суспільства, як виразником зв’язків медіа з аудиторією. Незначними сьогодні є масштаби охоплення аудиторії. Розглянуто корекційну роль негативних проявів діяльності ЗМІ через медіакритику, зокрема пов’язаних із комерціалізацією журналістики.
У підсумку виявлено низку тенденцій медіакритики в Україні: одночасна взаємодія професійної та спеціалізованої медіакритики; зацікавленість переважно з боку фахової аудиторії; низький рівень поширення серед широкого загалу; значна увага до ЗМІ країни, натомість мало інформації про медіаіндустрію світу. Зроблено акцент на тому, що перспективними напрямами для медіакритики є вивчення впливів медіа на психічне здоров’я аудиторії, формування інформаційного імунітету в суспільстві, питання компетентності авторів.
Посилання
Dovzhenko, O. (2010, November 3). Mediakrytyka v Ukraini: nedorosla j nedootsinena [Media criticism in Ukraine: underweight and underrated]. Mediakrytyka. http://www.mediakrytyka.info/media-filosofiya/mediakrytyka-v-ukrayini-nedorosla-y-nedootsinena.html [in Ukrainian].
Dovzhenko, O. (2013). Suchasna ukrainska mediakrytyka: chynnyky formuvannia, problemy ta perspektyvy [Contemporary Ukrainian media criticism: factors of formation, problems and prospects]. Visnyk of the LvivUniversity. Series Journalisti, 37, 131–138 [in Ukrainian].
Holodnikova, Yu. (2009, March 20). Paradoksy ukrainskoi media krytyky [Paradoxes of Ukrainian media criticism]. Mediakrytyka, 16. https://www.mediakrytyka.info/drukovani/paradoksy-krayinskoyimediakrytyky.html [in Ukrainian].
Holt, K. (2018). Alternative Media and the Notion of Anti-Systemness: Towards an Analytical Framework. Media and Communication, 6 (4), 49–57. http://dx.doi.org/10.17645/mac.v6i4.1467 [in English].
Holt, K. (2019). Right-Wing Alternative Media. Routledge [in English].
Holt, K., & Krogh, T. von. (2010). The citizen as media critic in periods of media change. Observatorio, 4 (4), 287–306. https://doi.org/10.15847/obsOBS442010432 [in English].
Korochenskii, A. P. (2002). «Piataia vlast?«Fenomen mediakritiki v kontekste informatcionnogo rynka [«Fifth power?«The phenomenon of media criticism in the context of the information marke] [Monograph]. Mezhdunarodnyi institut zhurnalistiki i filologii [in Russian].
Paranko, R. (2009, December 25). «Tyzhden» rozcharuvan [The Week is a disappointment]. Detektor media. https://detector.media/rinok/article/50122/2009–12–25-tizhden-rozcharuvan/ [in Ukrainian].
Potiatynyk, B. (2004). Media: kliuchi do rozuminnia [Media: Keys to Understanding]. PAIS [in Ukrainian].
Potiatynyk, B. (2017). Mediakrytyka v systemi zhurnalistskoi osvity Ukrainy: Lviv — Kyiv — tranzyt [Media criticism in the journalistic education system of Ukraine: Lviv — Kyiv — transit]. Visnyk of the Lviv University. Series Journalism, 42, 54–61 [in Ukrainian].
Sulim, A. A. (2015). Mediakrytyka v Ukraini: funktsii, tematyka, problematyka [Media Criticism in Ukraine: Functions, Topics, Issues]. (PhD Dissertation). Oles Honchar Dnipropetrovsk National University, Dnipropetrovsk [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Алла Миколаєнко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.