Соціальні мережі як культурно‑просвітницький ресурс

Автор(и)

  • Михайло Поплавський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8234-8064

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206043

Ключові слова:

віртуальні соціальні мережі, інтернет, міжособистісна комунікація, виховання студентської молоді

Анотація

Автором статті виявлені сутність і потенціал віртуальних соціальних мереж як культурно-просвітницького ресурсу. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукових методів системного аналізу (аналіз, синтез, проблематизація, абстрагування), теорії соціальних мереж; метод логічної реконструкції використовувався при з’ясуванні сутності основних властивостей соціальних мереж та їх функціонування в сучасності.

Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні соціальних мереж в новому контексті: не лише як інформаційного поля, на якому здійснюються процеси самопрезентації та самоідентифікації користувача і формується його Я-Образ, а й як культурно-просвітницького ресурсу, дієвого інструменту для виховання студентської молоді, коригування її ціннісних орієнтацій, розвитку самосвідомості і професійного самовдосконалення.

Звернено увагу на специфічні культуру та активність у віртуальних соціальних мережах, які впливають на людину не менше, ніж соціальні мережі в житті. Наголошено, що, крім виконання комунікативної функції і володіння великим набором інструментів для самопрезентації особистості, отримання визнання і поваги, віртуальні соціальні мережі придатні й для реалізації культурних і культурно-просвітницьких проєктів. Успіх останніх залежить від глибокого й якісного моніторингу запитів і цінностей студентів, їхнього внутрішнього світу, кола інтересів, світоглядної позиції тощо.

Впровадження у виховну роботу культурно-просвітницьких ресурсів, збагачених духовно-моральним змістом, покликані орієнтувати студентство на користування ресурсами мережі, що відповідають потребам і запитам високоосвіченої шляхетної людини. Це має стати початковим етапом у відмові від ресурсів, які пропагують шкідливі звички, жорстокість, несмак і нівелюють загальнолюдські духовні цінності. Висловлене сподівання, що надалі розвиток віртуальних соціальних мереж піде шляхом зростання інтенсивності інтелектуальної взаємодії, з’являться нові соціальні та культурні якості спільнот і вони стануть універсальною формою для одночасного вирішення всіх напрямків виховної та культурно-просвітницької роботи.

Біографія автора

Михайло Поплавський, Київський національний університет культури і мистецтв

Д-р пед. наук, проф.

Посилання

Bell, D. (1999). Griadushchee postindustrialnoe obshchestvo [The upcoming post-industrial society]. Akademiia [in Russian].

Bondarenko, C. B. (2004). Sotcialnaia struktura virtualnykh setevykh soobshchestv [The social structure of virtual network communities]. (Abstract of DSc Dissertation). Rostov State University, Rostov-on-Don [in Russian].

Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210–230 [in English].

Castells, M. (2000). Informatcionnaia epokha: ekonomika, obshchestvo i kultura [The Information Age: Economics, Society, and Culture] (O. I. Shkaratan, Trans.). Higher School of Economics [in Russian].

Eco, U. (2007). Polnyi nazad [Full back] (E. Kostiukovich, Trans.). Eksmo [in Russian].

Galbraith, J. (2004). Novoe industrialnoe obshchestvo [New industrial society]. ACT [in Russian].

Kennedy, M., & Sakaguchi, T. (2009). Trust in Social Networking: Definitions from a Global, Cultural Viewpoint. In C. Romm- Livermore, & K. Setzekorn (Eds.), Social Networking Communities and E-Dating Services: Concepts and Implications (рp. 225–238). IGI Global [in English].

Khoisling, R. (2003). Sotcialnye protcessy kak setevye igry. Sotciologicheskie esse po osnovnym aspektam setevoi teorii [Social processes as network games. Sociological essays on the main aspects of network theory]. Logos-Altera [in Russian].

Law, J. (2006). Obekty i prostranstva [Objects and spaces]. In V. Vakhshtain (Ed.), Sotciologiia veshchei [The Sociology of Things] (pp. 223–243). Territoriia budushchego [in Russian].

Lazarsfeld, P. (1993). On social research and its language. The University of Chicago Press [in English].

Masuda, E. (1991). Informatcionnoe obshchestvo kak postindustrialnoe obshchestvo [The information society as a post-industrial society]. Nauka [in Russian].

McLuhan, M. (2003). Ponimanie Media. Vneshnie rasshireniia cheloveka [Understanding Media. External extensions of man]. Kanon-Press-Tc [in Russian].

Moreno, J. L. (2004). Sotciometriia: Eksperimentalnyi metod i nauka ob obshchestve [Sociometry: An experimental method and the science of society]. Akademicheskii Proekt [in Russian].

Naipopuliarnishi sotsialni merezhi svitu (2019) ta reitynh Ukrainy. Dumaly yikh 5? [The most popular social networks in the world (2019) and the rating of Ukraine. Thought 5 of them?]. (2019, July 15). FutureNow. https://futurenow.com.ua/21-najpopulyarnishyh-sotsialnyh-merezh-svitu-ta-rejtyng-ukrayiny/|FutureNow [in Ukrainian].

Neisbitt, J., & Aburdene, P. (1992). Chto nas zhdet v 90-e gody. Megatendentcii — 2000 [What awaits us in the 90s. Megatrends — 2000]. Respublika [in Russian].

Nesterenko, H. O., & Tyshkova, O. V. (2011). Suchasni sotsialni merezhi yak instrument neformalnoi osvity [Modern social networks as a tool of non-formal education]. Hileya, 49, 451–458 [in Ukrainian].

Onyshchenko, O. S., Horovyi, V. M., Popyk, V. I., Polovynchak, Yu. M., Hranchak, T. Yu., Chupryna, L. A., Matviichuk, A. V., Riabokin, O. D., Vitushko, N. S., Ivanova, N. H., Koshelieva, T. F., & Kulyk, Ye. A. (2013). Sotsialni merezhi yak chynnyk rozvytku hromadianskoho suspilstva [Social networks as a factor in the development of civil society] [Monograph]. National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky [in Ukrainian].

Orlov, O. V. (2013). Sotsialni merezhi yak suchasne seredovyshche navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv [Social networks as a modern training environment for civil servants]. State Formation, 1. http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2013–1/doc/3/02.pdf [in Ukrainian].

Osadchyi, V. V. (2012). Sotsialni internet-merezhi yak zasib dystantsiinoho navchannia [Social Internet networks as a means of distance learning]. Bulletin of postgraduate education, 7, 167–173 [in Ukrainian].

Radchenko, M. V. (2014). Osvitnii potentsial sotsialnykh merezh yak skladovoi informatsiino-osvitnoho seredovyshcha [Educational potential of social networks as a component of information and educational environment]. https://www.sworld.com.ua/konfer35/726.pdf [in Ukrainian].

Radcliffe-Brown, A. R. (2001). Struktura i funktcii v primitivnom obshchestve. Ocherki i lektcii [Structure and Function in Primitive Society] (O. Iu. Artemova, Trans.). Vostochnaia literatura [in Russian].

Rheingold, H. (1993). The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier. Addison-Wesley Publishing Co [in English].

Rheingold, H. (2006). Umnaia tolpa: novaia sotcialnaia revoliutciia [Smart crowd: a new social revolution] (A. Garkavyi, Trans.). GRAND; Fair-press [in Russian].

Rozhkova, Zh. (2019, November 13). Statistika po Instagram, kotoruiu nuzhno znat k 2020 godu [Instagram statistics you need to know by 2020]. Likeni.RU. https://www.likeni.ru/analytics/statistika-po-instagram-kotoruyu-nuzhno-znat-k-2020-godu/ [in Russian].

Savchuk, O. V. (2012). Dynamika tsinnisnykh oriientatsii ukrainskoi molodi [Dynamics of value orientations of Ukrainian youth]. Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 16, 60–67 [in Ukrainian].

Savytska, L. (2016). Vykorystannia sotsialnykh merezh dlia populiaryzatsii informatsiinykh resursiv bibliotek [Use of social networks to promote library information resources]. Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine, 44, 54–61 [in Ukrainian].

Scoble, R., & Israel, Sh. (2006). Naked Conversations: How Blogs are Changing the Way Businesses Talk with Customers. John Wiley [in English].

Semen, N., & Kazimova, Yu. (2019). Sotsialna merezha Instagram yak suchasna platforma populiaryzatsii zhurnalistskoho kontentu [The social network Instagram as a modern platform for promoting journalistic content]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Journalistic sciences, 3, 95–98. https://doi.org/10.23939/sjs2019.01.095 [in Ukrainian].

Semenov, N. (2011). Vse o sotcialnykh setiakh. Vliianie na cheloveka [All about social networks. Human Impact]. Pt. 1. SECL Group. https://seclgroup.ru/article-vse-o-socialnyh-setjah-vlijanije-na-cheloveka.html [in Russian].

Shcherbina, V. N. (2001). Setevye soobshchestva v rakurse sotciologicheskogo analiza (opyt refleksii stanovleniia «kiberkommunikativnogo kontinuuma») [Network communities in the perspective of sociological analysis (the experience of the reflection of the formation of the «cyber-communicative continuum»)]. Berdyansk State Pedagogical University [in Russian].

Shipitcin, A. I. (2011). Fenomen sotcialnykh setei v sovremennoi kulture [The phenomenon of social networks in modern culture]. Ivzestia of the Volgograd State Pedagogical University, 3 (57), 36–40 [in Russian].

Skobl, R., & Izrael, Sh. (2007). Razgovor — dorozhe deneg. Kak blogging meniaet obshchenie biznesa i potrebitelei [A conversation is more expensive than money. How blogging is changing the way business and consumers communicate]. Piter [in Russian].

Stouner, T. (1986). Informatcionnoe bogatstvo: profil postindustrialnoi ekonomiki [Information wealth: a profile of the post-industrial economy]. In P. S. Gurevich (Ed.), Novaia tekhnokraticheskaia volna na Zapade [The New Technocratic Wave in the West] (pp. 392–409). Progress [in Russian].

Toffler, A. (2004). Tretia volna [Third wave]. ACT [in Russian].

Tolstikova, I. I. (2013). Kulturologiia kiberprostranstva: internet-obshchenie kak forma sotcialnogo vzaimodeistviia. In Internet i sovremennoe obshchestvo [Culturology of cyberspace: Internet communication as a form of social interaction. On the Internet and modern society], Proceedings of the XVI All-Russian Joint Conference (pp. 146–151). ITMO University.

Volynets, V. O. (2019). Virtualizatsiia kultury v dobu internet-tekhnolohii [Virtualization of culture in the age of Internet technologies]. (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Webster, F. (2004). Teorii informatcionnogo obshchestva [Theories of the Information Society]. Aspekt Press [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-15

Як цитувати

Поплавський, М. (2020). Соціальні мережі як культурно‑просвітницький ресурс. Український інформаційний простір, (1(5), 12–27. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(5).2020.206043

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ