Культурно-мистецька освіта в Україні як «м’яка» дипломатія у світовому цивілізаційному процесі початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(4).2019.185796Ключові слова:
вища культурно-мистецька освіта, культурна дипломатія, «м’яка сила», культурний менеджментАнотація
У статті розглянуті найбільш вдалі стратегії «м’якої дипломатії» в сучасній українській культурно-мистецькій освіті, розкрито унікальність закладу вищої освіти культури і мистецтв, його особливу роль у сучасній соціокультурній сфері. Заклади вищої освіти культури і мистецтв є водночас культурними, творчими, освітніми і науковими центрами, рушіями культурного розвитку країни, формування її іміджу. Аналізуючи їх діяльність, варто вдатись до поняття «м’яка сила», яке ввів у науковий обіг Дж. Най (2004) з метою обґрунтування міжнародного співіснування як культурного діалогу і діалогу культур. У наш час культурне спілкування і взаєморозуміння стає умовою співпраці не лише в межах національних держав, а й на міжнародному рівні. До питань культурної дипломатії звертаються філософи, соціологи, культурологи, мистецтвознавці, історики, лінгвісти, фахівці-міжнародники. Вони обґрунтовують цей феномен у глобальному, локальному, національному аспектах, включаючи його в моделі соціальної, творчо-індивідуальної взаємодії, діалогу. «Сила сильних» і «слабкість слабких» нівелюється з визнанням культурної унікальності кожного гравця у глобальному ігровому полі. Цінність культури як творчого процесу і локально-культурної сфери стає важливим аргументом суб’єктності в міжнародних відносинах. Тому до налагодження відносин між країнами залучають уже не лише політиків, дипломатів чи аташе з питань культури, а культуртрегерів, арт-менеджерів, які формують сталий суспільний попит на культурні громадянські ініціативи.
Розкрито особливості проєктної діяльності фахівців КНУКіМ, спрямованої на формування нових стратегій вищої культурно-мистецької освіти в Україні. Зокрема, 2018 року його провідні спеціалісти з інформаційної політики розробили проєкт «Рамка цифрових компетентностей для українських вчителів та інших громадян» («Digital competence framework for Ukrainian teachers and other citizens»), представлений на конкурс Програми Європейського Союзу «ЕРАЗМУС +». Перемога КНУКіМ у цьому конкурсі свідчить про високий інтелектуальний потенціал його колективу, про необхідність налагоджувати міжнародне співробітництво як діалог, обмін досвідом. Головне завдання Університету, заснованого на класичних засадах європейської традиції «вільних мистецтв», — дотримуватись «м’якої» дипломатії, продукуючи і апробуючи нові освітні стратегії і бренди, застосовуючи культурно-мистецький потенціал як «м’яку силу» для здійснення великих справ.
Посилання
Bystritckii, E. K. (2011). Konflikt kultur i metodologiia tolerantnosti [Conflict of cultures and methodology of tolerance]. Voprosy filosofii, 9, 74–86. Retrieved from http://bystrytsky.org/konflict_vp.htm [in Russian].
Cultural Diplomacy and The National Interest: In Search of a 21st-Century Perspective. (n.d.). Retrieved from http://www.interarts.net/descargas/interarts673.pdf [in English].
Debord, G. (n.d.). Kommentarii k Obshchestvu spektaklia [Comments on the Performance Society] (B. Neman, Trans.). Retrieved from https://reader.bookmate.com/TIBTOFsS] [in Russian].
Dyrektyvy kulturnoi polityky Ukrainy [Directives of the cultural policy of Ukraine]. (2015). Retrieved from https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/1508_Dyrektyvy-kulturnoji-polityky.pdf [in Ukrainian].
Foucault, M. (2002). Politicheskaia funktciia intellektuala [The political function of the intellectual]. In Intellektualy i vlast: Izbrannye politicheski stati, vystupleniia i interviu [Intellectuals and Power: Politically Selected Articles, Speeches, and Interviews] (pp. 201–209). Moscow: Praksis [in Russian].
Geertz, C. (2004). Interpretatciia kultur [Interpretation of cultures]. Moscow: Rossiiskaia politicheskaia entciklopediia [in Russian].
Marina, Kh. A. (2007). Intellektualy i vlast [Intellectuals and power]. In R. del Agila (Ed.), Intellektualy i politika [Intellectuals and Politics] (pp. 38–57). Moscow: Nauka [in Russian].
Melissen, J. (Ed.). (2005). The New Public Diplomacy, Soft Power in International Relations. London: Palgrave Macmillan. Retrieved from http://culturaldiplomacy.org/academy/pdf/research/books/soft_power/The_New_Public_Diplomacy.pdf [in English].
Musiienko, N. B. (2016). Mystetstvo v konteksti kulturnoi dyplomatii: teoretychni zasady ta suchasni praktyky [Art in the Context of Cultural Diplomacy: Theoretical Foundations and Current Practices]. Suchasne mystetstvo, 12, 122–133 [in Ukrainian].
Nye, J. (2004). “Miagkaia” sila i amerikano-evropeiskie otnosheniia [Soft power and US-European relations]. Svobodnaia mysl-XXI, 10, 7 [in Russian].
Universytet kultury — peremozhets mizhnarodnoi prohramy YeS [University of Culture–winner of the EU international program]. (2019). Retrieved from http://fipikb.knukim.edu.ua/news/1227-universitet-kulturi-peremozhets-mizhnarodnoji-programi-es.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Михайло Поплавський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.