Лист у мережі інтернет як новий тип документа: морально-етичний та діловий аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171378

Ключові слова:

листування, нові технології, обмін інформацією, кореспондент, респондент, адресат, електронна скринька

Анотація

Людство завжди було в комунікативному процесі, який можна розділити на глобальні категорії — вербальну, невербальну, віртуальну. Кожна із них має свою історію і складову.

Листування можна розглядати як спілкування у вербально-віртуальному прос­торі. Ця приналежність обумовлена різними засобами: зовнішнє оформлення листа (малюнки, обрамлення, каліграфія та інші естетичні інструменти); культура подання тексту (мовна грамотність, дотримання морально-етичних норм у викладі тексту); матеріал, на якому написані листи; його технічні та інші засоби, за допомогою яких відбувається передавання листів.

Тексти листів практично не відрізняються від вербального спілкування. Адже йому так само властиві практично всі ті ж особливості, які притаманні культурі говоріння. Лише варто відзначити ту різницю, що одномоментно не «присутня» й культура (чи її відсутність) слухання.

Інтернет-листуванню притаманні ті ж властивості, що й традиційному, лише з новітніми особливостями: замість паперу — екран, на якому формується відповідного формату сторінка/файл, її оздоблення бажаною конфігураціє шрифта, іншими можливостями інтернет-ресурсів і особистих. Все інше — технічно-технологічні можливості: відправка, доставка, зберігання.

Оперативність, зручність та інтенсивність листування у значній мірі відсторонює на другий план або й зовсім нівелює морально-етичні норми й традиції спілкування, культуру спілкування в цілому, виокремлюючи тільки обмін інформацією у вигляді листа чи просто прикріпленого листа, документа, що стає вже нормою для активних користувачів Інтернету.

Інтернет-листування є невід’ємною складовою як ділового, приватного листування, так і культурної компетентності в цілому, яке на сьогодні майже повністю витіснило традиційне листування.

У статті автор робить порівняльну характеристику між традиційним (паперовим) листуванням і листуванням у мережі Інтернет. Описує усталені й відмінні їх компоненти. Однак у своїй основі звертає увагу насамперед на морально-етичну складову, а потім уже й на діловий аспект будь-якого листування, особливо на вплив стосунків у комунікаційних процесах.

Біографія автора

Іван Забіяка, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Канд. іст. н., ст. н. співр.

Посилання

Bespianska, H. V. (2006). Spravochynstvo [Office work]. Kyiv: University “Ukraine”. [In Ukrainian].

Vitenko, I. S. (n. d.). Kultura spilkuvannia [Culture of communication]. Retrieved from https://pidruchniki.com/1212012437339/psihologiya/kultura_spilkuvannya. [In Ukrainian].

Hlushchyk, S. V., Dyiak, O. V., & Shevchuk, S. V. (2008). Suchasni dilovi papery [Modern business papers]. (4th ed.). Kyiv. [In Ukrainian].

Holiardyk, N. A., & Dyka, L. L. (2013). Kultura dilovoho spilkuvannia yak chynnyk formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnoho fakhivtsia [The culture of business communication as a factor in the formation of professional competence of a future specialist]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: pedahohichni ta psykholohichni nauky[Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical and Psychological Sciences], 4 (69), 78–86. [In Ukrainian].

Zahnitko, A. P., & Danyliuk, I. H. (2008). Ukrainske dilove movlennia: profesiine i neprofesiine [Ukrainian business broadcasting: professional and unprofessional]. Donetsk: BAO. [In Ukrainian].

Kysliuk, K. V. (2011). Spetsialne dokumentoznavstvo. Modulnyi kurs [Special Documentation. Modular course]. Kyiv: Kondor. [In Ukrainian].

Koval, A. P. (1982). Kultura dilovoho movlennia: pysemne ta usne dilove spilkuvannia[Culture of business broadcasting: written and oral business communication]. Kyiv: Vyshcha shkola. [In Ukrainian].

Komova, M.V. (2009). Dilovodstvo [Office work]. Lviv: Triada-Plius. [In Ukrainian].

Kultura ta vydy spilkuvannia [Culture and types of communication]. (2010). Retrieved from http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10406/. [In Ukrainian].

Palekha, Yu. (2011). Kadrove dilovodstvo[Human resource management]. Kyiv: Lira-K. [In Ukrainian].

Pyshemo lysty [We write letters]. (2009). Retrieved from http://etyket.org.ua/pyshemo_lysty.htm. [In Ukrainian].

Pryliuk, D. (2005). Lysty 1941, 1943–1944 rr. [Letters 1941, 1943-1944]. Kyiv: KNU. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-07-01

Як цитувати

Забіяка, І. (2019). Лист у мережі інтернет як новий тип документа: морально-етичний та діловий аспект. Український інформаційний простір, (1(3), 222–230. https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171378

Номер

Розділ

ЗВ'ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ