Сучасні тенденції проектування взаємодії користувачів із інтернет-медіа
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171375Ключові слова:
медіа, когнітивна взаємодія, медіатизація, метод персон, соціальні мережі, діалогові інтерфейси, персоналізаціяАнотація
У статті висвітлено результати аналітичного дослідження сучасних тенденцій проектування взаємодії медіа з інтернет-користувачами на технологічному рівні. Обґрунтовано актуальність вивчення функціонування медіатекстів як продукту медіа і засобу медіа-комунікації. Визначено й охарактеризовано комунікативні складники когнітивної взаємодії користувачів із медіа в контексті процесів медіатизації. Проаналізовано чинники посилення розвитку феномену персоналізації та розглянуто методи й технології його впровадження у функціональне поле медіа в аспекті омніканальності.
Охарактеризовано використання діалогових інтерфейсів із чат-ботами як стратегічна переорієнтація цілей взаємодії медіа з користувачами — з інформування на визначення й задоволення їхніх потреб для забезпечення постійної їх залученості до інтерактивних процесів, що в свою чергу потребує розроблення нових сценаріїв постачання унікального контенту відповідно до зацікавлень користувача. Окреслено сучасні підходи щодо переваг і ризиків розвитку персоналізованого постачання інформації засобами діалогових інтерфейсів.
Посилання
Aldin, T., &Pruitt, J. (2010). The essential Persona Lifecycle: Your guide to building and using personas. Burlington: Morgan Kaufmann. [In English].
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. [In English].
Bodriiiar, Zh. (2006). Obshchestvo potrebleniia [Consumer society]. (E. A. Samarskaia, Trans.).Retrieved from http://gtmarket.ru/laboratory/basis/3464/3470. [In Russian].
Business Insider Intelligence. (2016). The Messaging apps report: Messaging apps are now bigger than social networks. Retrieved from https://www.businessinsider.com/the-messaging-app-report-2015-11?IR=T. [In English].
Chapman, C. N, Love, E., Milham, R. P., ElRif, P., & Alford, J. L. (2008). Quantitative evaluation of personas as information. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 52 (16), 1107–1111. [In English].
Dennis, E. E., &Merrill, J. C. (1984). Basic Issues in Mass Communication: A Debate. New York: Macmillan. [In English].
Goodwin, K. (2009). Designing for the Digital Age: How to create human-centered products and services. Indianapolis: Wiley Publisher. [In English].
Hilbert, M. (2012). How to Measure «How Much Information»? Theoretical, Methodological, and Statistical Challenges for the Social Sciences. International Journal of Communication, 6, 1042–1055. [In English].
Hinzburh, M. D., Dunaievskyi, L. M., &Trebulova, I. O. (1999). Tlumachnyirosiisko- ukrainskyislovnykzintelektualnoivlasnosti. Osnovni terminy: Ponad 2000 terminiv [Interpretative Russian-Ukrainian Dictionary of Intellectual Property. Key terms: Over 2000 terms]. Kharkiv. [In Ukrainian].
Kemp, S. (2019). Digital in 2019: global internet use accelerates. Retrieved from https://wearesocial.com/uk/blog/2019/01/digital-in-2019-global-internet-use-accelerates. [In English].
Kudentcova, R. (2017). Sotcseti perestali byt kanalom trafika i prodazh. Mnenie spetcialista [Social networks have ceased to be a channel for traffic and sales. Expert opinion].Retrievedfrom https://rusability.ru/internet-marketing/smm/spetsialist-kompanii-buffer-v-sotsialnyh-setyah-bolshe-nelzya-prodavat. [In Russian].
Kuper, A. (2018). Psikhbolnitca v rukakh patcientov. Alan Kuper ob interfeisakh [Mental hospital in the hands of patients. Alan Cooper on interfaces]. St. Petersburg: Piter. [In Russian].
Long, F. (2009). Real or Imaginary: The Effectiveness of Using Personas in Product Design. In Irish Ergonomics Review, Proceedings of the IES Conference (pp. 1–10). Dublin. [In English].
Luman, N. (2005). Realnost massmedia [Mass media reality]. (A. Iu. Antonovskii, Trans.). Moscow: Praksis. [In Russian].
Lyman, P., &Varian, H. R. (2003). How much information. Retrieved from http://www.sims.berkeley.edu/research/projects/how-much-info-2003. [In English].
Parizer, E. (2012). Za stenoi filtrov. Chto Internet skryvaet ot vas? [Behind the wall of filters. What is the Internet hiding from you?]. (A. Shirikov, Trans.). Moscow: Alpina Biznes Buks. [In Russian].
Rogozina, I. V. (2003). Media-kartina mira: kognitivno-semioticheskii aspekt [Media- picture of the world: a cognitive-semiotic aspect]. (Doctor’sthesis). Altai State University, Barnaul. [In Russian].
Shmeleva, T. V. (2015). Mediatizatciia kak fenomen sovremennoi kultury i obekt issledovaniia [Mediatization as the phenomenon ofmodern culture and object of research].Vesnik of Yaroslav the Wise Novgorod state university. Series: Liberal Sciences, 7 (90), 145-148. [In Russian].
Strizhenko, A. A. (2003). Zarubezhnaia i rossiiskaia zhurnalistika: transformatciia kartiny mira i ee soderzhaniia [Foreign and Russian journalism: the transformation of the picture of the world and its content] [Monograph]. Barnaul: Polzunov Altai State Technical University Publishing. [In Russian].
Volodina, M. N. (2018). «Mediinaia kultura»: Pro et contra: (S pozitcii otechestvennykh i zarubezhnykh issledovatelei) [Media Culture: Pro et contra: (From the perspective of domestic and foreign researchers)]. Politicheskaia lingvistika, 1 (67), 10–18. [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Олексій Ситник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.