Текстові особливості прихованої політичної реклами («джинси») у газетних тестах

Автор(и)

  • Ірина Хлистун Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-5632-6291

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171372

Ключові слова:

політична реклама, прихована політична реклама, «джинса», журналістські стандарти, засоби масової інформації, газетний текст, журналістський матеріал, політичні цілі, політична діяльність

Анотація

У статті досліджується гостра проблема українського інформаційного простору — прихована політична реклама, або «джинса». Медіа-експерти відзначають стрімке зростання замовних матеріалів в українських ЗМІ, особливо у період передвиборчих перегонів. Фахівці у сфері інформаційної політики вважають, що велика кількість політичної реклами у невиборчий період спричинена неврегульованістю позицій щодо цього питання і пропонують вирішувати проблему змінами до Виборчого кодексу.

У статті підкреслюється, що політична “джинса”, порушуючи засади чесної журналістики, позбавляє людей можливості отримувати об’єктивну інформацію про політичне життя в державі, а тому грає на руку нечесним або/і популістським політикам.

Саме тому вміння розпізнавати такі матеріали у ЗМІ за їхніми характерними ознаками є важливим складником медіаграмотності українського споживача масової інформації, учасника масовокомунікаційного процесу.

Метою дослідження є з’ясувати суть поняття «прихована політична реклама» («джинса») та проаналізувати види її проявів у газетному тексті.

У статті використано такі методи дослідження, як вибірка з газет текстів прихованої реклами, їх аналіз, виявлення характерних ознак прихованої реклами, узагальнення і синтез.

Матеріалом дослідження послужили тексти інтернет-версії «Газети по-українськи» за жовтень — грудень 2018 року.

Завдання статті: з’ясувати поняття «прихована політична реклама»; проаналізувати тексти газетних матеріалів, що містять приховану політичну рекламу («джинсу»); визначити основні стильові особливості таких текстів.

Автор визначає поняття «політична реклама», «прихована політична реклама», «джинса», а також правові аспекти існування цих явищ в українському інформаційному просторі.

Окреслено основні види прихованої політичної реклами у ЗМІ, зокрема у газетному дискурсі, її ознаки. Охарактеризовано основні види «джинсових» текстів та їх стильові особливості.

Біографія автора

Ірина Хлистун, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Канд. філол. н., доц.

Посилання

Akaiomova, A. (2011). Politychna reklama yak protses komunikatsii [Political advertising as a communication process]. Viche, 6. Retrieved from http://veche.kiev.ua/journal/2468/. [In Ukrainian].

Brovkina, Iu.Iu. (2004). Chto skryvaet «skrytaia reklama»? [What is hidden advertising?] Zhurnalist, 12, 74. [In Russian].

Central election commission. (1999). Положення про порядок використання засобів масової інформації для проведення передвиборної агітації під час виборів Президента України у 1999 році [Regulation on the procedure for using the mass media to conduct election campaigning during the presidential election in 1999]. v0096359-99. [In Ukrainian].

Drozdyk, L.A. (2014). Politychna reklama ta antyreklama yak elementy vyborchoi kampanii 2012 r. v Ukraini [Political advertising and anti-advertisement as elements of the 2012 election campaign in Ukraine]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, 57, 230-234. [In Ukrainian].

Hrytsiuta, N.M. (2014a). Aktualni trendy prykhovanoi reklamy na telebachenni Ukrainy [Actual trends of hidden advertising on television of Ukraine]. Tele- ta radiozhurnalistyka, 13, 44-55. [In Ukrainian].

Hrytsiuta, N.M. (2014b). Zahalni pryntsypy derzhavnoho rehuliuvannia etychnykh standartiv reklamnoi komunikatsii [General principles of state regulation of ethical standards of advertising communication]. VisnykKharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 43, 204-212. [In Ukrainian].

Hrytsiuta, N.M. (2014c). Prykhovana reklama — manipuliatyvna tekhnolohiia porushennia etychnykh pryntsypiv profesiinoi diialnosti [Hidden advertising is a manipulative technology that violates the ethical principles of professional activity]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 3, 112-117. [In Ukrainian].

Kolodnytska, S. (2011). Yak rozpiznaty politychnu dzhynsu [How to recognize the political jeans]. Retrieved from https://ms.detector.media/mediaprosvita/how_to/yak_rozpiznati_politichnu_dzhinsu/. [In Ukrainian].

Maievskyi, O., & Voitovych, N. (2012). Osoblyvosti, oznaky, vydy prykhovanoi reklamy v hazetakh Ukrainy [Features, signs, types of hidden advertising in Ukrainian newspapers]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Zhurnalistyka, 36, 371-379. [In Ukrainian].

On Advertising. № 270/96-ВР. (2018). [In Ukrainian].

On Elections of People’s Deputies of Ukraine. № 4061-VI. (2018). [In Ukrainian].

Popova, T. (2018). Dzhynsa, manipuliatsii ta perekruchuvannia: shcho vidbuvaietsia v ZMI naperedodni vyboriv [Jeans, manipulation and distortion: what’s going on in the media on the eve of the election]. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/29477285.html. [In Ukrainian].

Saveliev, M. (2011). «Dzhynsa» — zbroia zhurnalistskoho samoznyshchennia [“Jeans” is a weapon of journalistic self-destruction]. Mediakrytyka, 18. Retrieved from http://www.mediakrytyka.info/za-scho-krytykuyut-media/dzhynsa-zbroya-zhurnalistskoho-samoznyschennya.html. [In Ukrainian].

Shtromaiier, H. (2008). Polityka i mas-media [Politics and mass media]. (A. Orhan, Trans.).Kyiv: Publishing House 1) “Kyiv-Mohyla Academy”. [In Ukrainian].

Tarasenko, L.V. (2011). Skrytaia reklama v sotcialnoi kommunikatcii: sostoianie i perspektivy razvitiia [Hidden advertising in social communication: state and development prospects]. In M.V. Gundarin, A.G. Sidorova, Iu.V. Iavinskaia (Eds.), PR v izmeniaiushchemsia mire: Regionalnyi aspekt [PR in a changing world: the regional dimension]. (Issue 9, pp. 221-228). Barnaul: Izdatelstvo Altaiskogo universiteta. [In Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-01

Як цитувати

Хлистун, І. (2019). Текстові особливості прихованої політичної реклами («джинси») у газетних тестах. Український інформаційний простір, (1(3), 157–170. https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171372

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА СУЧАСНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ