Журналістська та літературознавча спадщина Володимира Сапона

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2.2018.152074

Ключові слова:

проблематика, жанрова специфіка, спадок, нарис, стаття, нотатки, рецензія, інтерв’ю, репортаж

Анотація

Стаття присвячена аналізу творчої діяльності сучасного українського журналіста і письменника Володимира Сапона (1951–2017). Висвітлюються вузлові проблеми його журналістського доробку, зокрема проблема відродження духовної спадщини українського народу, що розкривається передусім у дослідженнях історичного минулого Чернігівщини. Також висвітлюється проблема переоцінки історичних подій та постатей державних діячів, митців, науковців, народних умільців крізь призму новітніх реалій доби, що найповніше реалізована журналістом В. Сапоном у жанрі нарису. Саме в цьому жанрі журналіст реалізовував одну з провідних рис індивідуального стилю — дифузію жанрів. Зокрема, риси нарисовості активно проникають до форми й змісту статті, передмови, рецензії, нотаток, есе.

Автор статті звертає увагу на сплав художності і публіцистичності, поєднання філософської заглибленості з гостротою соціального звучання, образність, логічність подачі матеріалу, притаманні творам В. Сапона.

Розкривається жанрова специфіка журналістських публікацій В. Сапона: культурологічні статті, нариси, замітки, рецензії, інтерв’ю (публікації про історію рідного села Рудки (книжка «Призабуті стежки сіверянської Кліо»), про топоніміку Чернігівщини (книжка «Таємниці назв наших міст і сіл»), книга «Вулиці старого Чернігова», путівник «Чернігів древній і сучасний» та ін.). У замальовках, етюдах, есеях В. Сапона за легким зачином чи ліричним вступом завжди криється одна закономірність — обов’язкова історична чи автобіографічна інформація, прив’язана до основного факту роздумів.

У висновках наголошується на значенні журналістського спадку Володимира Сапона, що є невід’ємною частиною його творчого доробку і заслуговує на ретельну наукову увагу, адже без нього неможливо створити цілісний, об’єктивний портрет митця на тлі доби останньої третини ХХ — початку ХХІ ст. Понад 250 статей, нарисів, репортажів, заміток, інтерв’ю, рецензій, радіовиступів тощо — такий підсумок журналістської діяльності митця.

Біографія автора

Оксана Гарачковська, Київський національний університет культури і мистецтв

Д-р філол. н, доц.

Посилання

Bryk, O. (2004). Medy i polyny istorii vid Volodymyra Sapona [Medes and Mills of History from Vladimir Sapon]. Literaturnyi Chernihiv. № 2 (26). pp. 61–65 [In Ukrainian].

Faryna, I. (2015). Holosy serdechnykh vidlun [Voices of Cordial Echoes]. Literaturnyi Chernihiv, № 3(71), pp. 182–184 [In Ukrainian].

Ivanov, D. (2001). Volodymyru Saponu — 50! [Volodymyr Sapon is 50!]. Literaturnyi Chernihiv, № 17, pp. 11–12 [In Ukrainian].

Kaganova I. Ya. (Ed.). Volodymyr Mykolaiovych Sapon: biobibliohraf. pokazhch. [Vladimir Nikolaievich Sapon: biobibliographic indicator]. (2013). (V. Krazhan, M. Leliuk, Front; N. V. Romanchuk, V. M. Sapon, Structure). Chernihiv: OUNB im. V. H. Korolenka [In Ukrainian].

Marchenko, T. (2016). Pohliad z yunosti [The View from Youth] Literaturnyi Chernihiv, № 3(75), pp. 137–143 [In Ukrainian].

Pam’iati Volodymyra Sapona [To Volodymyr Sapon’s memory] (2017). Siverianskyi litopys, № 6(138), pp. 202–203 [In Ukrainian].Tkach, M. (2011). Poet i litopysets otchoho kraiu [Poet and Chronicler of the Fatherland]. Literaturnyi Chernihiv, № 3 (55), pp. 17–19 [In Ukrainian].

Tkach, M. (2017). «Raiski ptytsi» vidlitaiut voseny [«Paradise birds» fly away in the autumn]. Literaturnyi Chernihiv, № 4(80), pp. 169–174 [In Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2017). Poetychne slovo Sapona v Danyni [Poetic word of Sapon in Danyna]. Literaturnyi Chernihiv, № 4(80), pp. 175–177 [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-01

Як цитувати

Гарачковська, О. (2018). Журналістська та літературознавча спадщина Володимира Сапона. Український інформаційний простір, (2), 145–152. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2.2018.152074

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА СУЧАСНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ