Жанрово-стильова специфіка репортажів на військову тематику (за матеріалами збірки «Veni. Vidi. Scripsi. Війна. Життя de facto»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2.2018.152072

Ключові слова:

репортаж на військову тематику, образ автора, ефект присутності, ефект наочності

Анотація

Стаття присвячена розгляду репортажів на військову тематику в збірці «Veni. Vidi. Scripsi. Війна. Життя de facto».

З 2014 року в Україні триває російсько-українська війна, або АТО, або заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, стримування і відсічі російської збройної агресії в Донецькій та Луганській областях, як її тепер офіційно називають. Аби поінформувати широку громадськість про події, які відбуваються у зоні конфлікту, журналісти часто використовують жанр репортажу, який завдяки своїй оперативності, документальності, емоційності, яскравості зображення є одним із найпопулярніших жанрів у висвітленні бойових дій, які ведуться на Донбасі. Це й зумовлює актуальність нашого дослідження.

Мета розвідки — на засадах комплексного та деталізованого аналізу дослідити жанрові й стильові особливості репортажів на військову тематику в збірці «Veni. Vidi. Scripsi. Війна. Життя de facto», охарактеризувати специфіку самовиявлення автора публікації.

Відповідно до мети роботи, процес дослідження вимагав комплексного застосування таких методів, як: загальнонаукові методи добору і систематизації матеріалу, що стали в нагоді при відборі із широкого загалу текстів потрібних нам зразків, визначення основних завдань, які розв’язувалися під час розгляду проблеми. Для наукового осмислення історіографії та джерельної бази дослідження використано порівняльний аналіз та бібліографічно-описовий метод. Для збирання первинних емпіричних даних використано метод спостереження.

Особлива увага у статті приділяється характерним особливостям репортажу на військову тематику (оперативність, динамічність, ефект наочності, ефект присутності), які дозволяють читачам разом із репортером бачити і відчувати подію. У дослідженні наголошується на тому, що автор у репортажі на військову тематику за допомогою категорії авторського «я» демонструє свою причетність до події, висловлює власні судження і оцінки.

Авторка робить висновок, що у зв’язку із продовженням військового конфлікту на Сході країни, репортажі на військову тематику дедалі частіше трапляються в медіа та є ефективними, оскільки поєднують у собі переваги оперативної передачі інформації з авторським способом відображення.

Біографія автора

Ольга Бикова, Київський університет імені Бориса Грінченка

Канд. н. із соц. комунік., доц.

Посилання

Haller, M. (2011). Reportazh. [Reports]. (V. F. Ivanov, Ed.). Kyiv: Akademiia Ukraiinskoii presy, Centr Vilnoii Presy [in Ukrainian].

Havryliuk, I. (2008). Obrazni mikrosystemy v zhurnalistskomu teksti : spetsyfika funktsionuvannia [Image Microsystem in Journalistic Text: the Specificity of Functioning] (Extended abstract of the PhD diss. (social communications). Classic private university. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Honcharova, Ye. (2016). Den pislia Debaltsevoho. In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Day after Debaltsevo] (pp. 241–258). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Hrytsenko, O. & Shkliar, V. (2002). Osnovy teorii mizhnarodnoi zhurnalistyky [Basics of the theory of international journalism]. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].

Mai, M. (2016). Donetski sutinky. In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Donetsk Nightfall. Veni. Vidi. Scripsi. War. Life de facto] (pp. 205–241). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Mamalyha, A. (1998). Syntaksys tekstu. In Narysy pro tekst. Teoretychni pytannia komunikatsii i tekstu [Sketches on Text. Theoretical Questions of Communication and Text] (pp. 62–221). Kyiv: RVTs «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].

Mozhaieva, T. (2011). Kinematografichnost hudozhestvennogo teksta [Cinematography of a literary text]. Moscow: LAP LAMBERT Academic Publishing [in Russian].

Pushkarchuk, A. (2016). Povorot pravoruch [The Turn to the Right]. In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Veni. Vidi. Scripsi. War. Life de facto] (pp. 37–39). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Savchuk, A. (2016). Krym. Rosiia. Nazavzhdy? [Crimea. Russia. Forever?] In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Veni. Vidi. Scripsi. War. Life de facto] (pp. 185–205). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Shevchenko, L. Yu. (2011). Movni zasoby aktyvizatsii spryimannia hazetnoho tekstu (na materialakh hazety «Ukraina moloda» 2007–2011 rr.) [Linguistic means of newspaper text perception actualization (on materials of the newspaper “Ukraina Moloda” 2007–2011)]. Styl’ i tekst, Issue 12, pp. 57–67 [in Ukrainian].

Shevchenko, V. (2014). Kontseptsiia vizualizatsii zhurnalnoho kontentu v systemi naukovykh pohliadiv u haluzi sotsialnykh komunikatsii [The Concept of Magazine Content Visualisation in the System of Scientific Views in the Field of Social Communications]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

Sheredeha, V. (2016). Khroniky siroi zony [Cronicals of the Grey Zone]. In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Veni. Vidi. Scripsi. War. Life de facto] (pp. 21–37). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Tymoshchuk, Ya. (2016). Mizh Isusom i Leninym [Between Jesus and Lenin]. In Veni. Vidi. Scripsi. Viina. Zhyttia de facto [Veni. Vidi. Scripsi. War. Life de facto] (pp. 111–133). Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Zhadko, V. (2012). Zhurnalistyka ta osnovy redaktorskoi maisternosti [The basics of journalism and editorial skill]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-06

Як цитувати

Бикова, О. (2021). Жанрово-стильова специфіка репортажів на військову тематику (за матеріалами збірки «Veni. Vidi. Scripsi. Війна. Життя de facto»). Український інформаційний простір, (2), 134–144. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2.2018.152072

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА СУЧАСНОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ ТА ВИДАВНИЧОЇ СПРАВИ