Функціональні аспекти визначення науково-популярного контенту в умовах конвергентного інформаційного простору
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(14).2024.330030Ключові слова:
популяризація науки, науково-популярний контент, наукова комунікація, наукова інформаціяАнотація
У цій статті досліджено проблему виокремлення характеристик контенту, спрямованого на популяризацію науки як специфічного виду інформації, що функціонує в межах більшого наукового процесу. Поширення наукових знань серед великих аудиторій, не пов’язаних з науковою діяльністю, є ключовим фактором для суспільного сприйняття результатів досліджень і, як наслідок, імплементації в повсякденне життя науково обґрунтованих рішень, підходів і принципів. До того ж науково-популярний контент сприяє залученню потенційно зацікавлених людей до наукової роботи. Отже, дослідження визначеної проблеми є актуальним.
Новизна статті полягає у визначенні феномену популяризації науки на актуальному сучасному етапі розвитку комунікаційних технологій, які передбачають щораз тіснішу взаємодію різноманітних засобів поширення даних і дають змогу формувати цілісні інформаційні медіасистеми окремих організацій, що, зрештою, спричиняє функціонування наукової інформації в ролі предмета конкуренції.
Відповідно, з’ясовано, що комунікація наукової інформації всередині академічної спільноти відрізняється від процесу популяризації науки, хоч і є взаємопов’язаною з ним. Розглянуто ключові фактори, які впливають на відмінність науково-популярного контенту від власне наукового, а саме: форма подання наукової інформації, цільова аудиторія і платформи передавання даних.
Так, у діяльності з популяризації науки широко використовуються специфічні художні стилістичні прийоми для привернення й утримання уваги аудиторії, а також надається ширший контекст здійснення наукового відкриття та його ролі для суспільства.
Науково-популярний контент орієнтується на широку аудиторію, яка не є безпосередньо причетною до наукового процесу, з метою формування в ній наукового світогляду і її потенційного залучення до наукової діяльності. Такий контент оперує містким набором тем, почасти апелюючи до політичних і соціальних питань, а також явищ популярної культури, які застосовуються для зацікавлення читачів, глядачів чи слухачів, але не спотворюють наукову інформацію. При цьому науково-популярний контент є неформальним, зокрема масштабно використовує можливості соціальних мереж та веб-сайтів у їхній взаємодії. Такі характеристики часто призводять до того, що діяльність з популяризації науки провадять приватні й навіть комерційні ініціативи, що перебувають у стані конкуренції. Це дозволяє вести мову про науково-популярний контент також і як про предмет конкуренції що, своєю чергою, подекуди зумовлює виникнення псевдонауково-популярних медій, які спотворюють наукові знання.
Посилання
Aïmeur, E., Amri, S., & Brassard, G. (2023). Fake news, disinformation and misinformation in social media: A review. Social Network Analysis and Mining, 13(1), 30. https://doi.org/10.1007/s13278-023-01028-5 [in English].
Butyrina, M. V. (2020). Populiaryzatsiia nauky v Ukraini: Mas-mediini trendy [Popularization of science in Ukraine: Mass media trends]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 17. https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/16524 [in Ukrainian].
Fischhoff, B. (2013). The sciences of science communication. PNAS, 110(3), 14033–14039. https://doi.org/10.1073/pnas.1213273110 [in English].
Geng, Y., & Yan, Y. (2021). Higher education and science popularization: Can they achieve coordinated growth? PloS ONE, 16(9), e0256612. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256612 [in English].
Ivanytska, M. (2021). Populiaryzatsiia naukovoho kontentu v Ukraini: Na prykladi "Moia nauka", "Kunsht", "Hromadske" (nauka) [Popularization of scientifi c content in Ukraine: On the example of "Moia nauka", "Kunsht", "Hromadske" (science)]. Bulletin of the Polytechnic National University: Journalism, 2(2), 24–32. https://doi.org/10.23939/sjs2021.02.024 [in Ukrainian].
Kappel, K., & Holmen, S. J. (2019). Why science communication, and does it work? A taxonomy of science communication aims and a survey of the empirical evidence. Frontiers in Communicatio, 4(55), Article 00055. https://doi.org/10.3389/fcomm.2019.00055 [in English].
Kuhn, T. S. (1997). The structure of scientifi c revolutions (Vol. 962). University of Chicago Press [in English].
Kyrylova, O. (2021). Naukova ta naukovo-populiarna zhurnalistyka: skladnoshchi defi nitsii poniat i typolohizatsii media [Science and popular science journalism: diffi culties of defi nition and media typology]. Synopsis: Text, Context, Media, 27(3), 141–148. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.3.3 [in Ukrainian].
Lawson, R. F., & Nakosteen, M. K. (Eds.). (2025, April 19). Education. In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/education [in English].
Li, Z., & Ma, J. (2021). Science popularization and its ethical standpoint. Cultures of Science, 4(2), 74–80. https://doi.org/10.1177/20966083211037098 [in English].
National Academy of Sciences, Engineering, and Medicine. (2017). Communicating science effectively: A research agenda. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/23674 [in English].
Rating Group. (2024, October 28). Uspikh chy ni? Yak ukraintsi otsiniuiut reformuvannia orhaniv pravoporiadku ta pidtrymku YeS [Success or not? How Ukrainians assess law enforcement reforms and the EU's support]. https://ratinggroup.ua/research/ukraine/uspih-chi-ni-yak-ukrayinci-ocinyuyut-reformuvannya-organiv-pravoporyadku-ta-pidtrimku-yes.html [in Ukrainian].
Science. (2025, April 16). In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/science/science [in English].
Vrabec, N., & Pieš, L. (2023). Popularisation of science and science journalism on social media in Slovakia. Media Literacy and Academic Research, 6(1), 206– https://doi.org/10.34135/mlar-23-01-12 [in English].
Xia, H., Ng, H. X., Zhu-Tian, C., & Hollan, J. (2022, June). Millions and billions of views: Understanding popular science and knowledge communication on video-sharing platforms. In ACM on learning@scale [Conference proceedings] (pp. 163–174). https://doi.org/10.1145/3491140.3528279 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.