Функціональні аспекти визначення науково-популярного контенту в умовах конвергентного інформаційного простору

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(14).2024.330030

Ключові слова:

популяризація науки, науково-популярний контент, наукова комунікація, наукова інформація

Анотація

У цій статті досліджено проблему виокремлення характеристик контенту, спрямованого на популяризацію науки як специфічного виду інформації, що функціонує в межах більшого наукового процесу. Поширення наукових знань серед великих аудиторій, не пов’язаних з науковою діяльністю, є ключовим фактором для суспільного сприйняття результатів досліджень і, як наслідок, імплементації в повсякденне життя науково обґрунтованих рішень, підходів і принципів. До того ж науково-популярний контент сприяє залученню потенційно зацікавлених людей до наукової роботи. Отже, дослідження визначеної проблеми є актуальним.

Новизна статті полягає у визначенні феномену популяризації науки на актуальному сучасному етапі розвитку комунікаційних технологій, які передбачають щораз тіснішу взаємодію різноманітних засобів поширення даних і дають змогу формувати цілісні інформаційні медіасистеми окремих організацій, що, зрештою, спричиняє функціонування наукової інформації в ролі предмета конкуренції.

Відповідно, з’ясовано, що комунікація наукової інформації всередині академічної спільноти відрізняється від процесу популяризації науки, хоч і є взаємопов’язаною з ним. Розглянуто ключові фактори, які впливають на відмінність науково-популярного контенту від власне наукового, а саме: форма подання наукової інформації, цільова аудиторія і платформи передавання даних.

Так, у діяльності з популяризації науки широко використовуються специфічні художні стилістичні прийоми для привернення й утримання уваги аудиторії, а також надається ширший контекст здійснення наукового відкриття та його ролі для суспільства.

Науково-популярний контент орієнтується на широку аудиторію, яка не є безпосередньо причетною до наукового процесу, з метою формування в ній наукового світогляду і її потенційного залучення до наукової діяльності. Такий контент оперує містким набором тем, почасти апелюючи до політичних і соціальних питань, а також явищ популярної культури, які застосовуються для зацікавлення читачів, глядачів чи слухачів, але не спотворюють наукову інформацію. При цьому науково-популярний контент є неформальним, зокрема масштабно використовує можливості соціальних мереж та веб-сайтів у їхній взаємодії. Такі характеристики часто призводять до того, що діяльність з популяризації науки провадять приватні й навіть комерційні ініціативи, що перебувають у стані конкуренції. Це дозволяє вести мову про науково-популярний контент також і як про предмет конкуренції що, своєю чергою, подекуди зумовлює виникнення псевдонауково-популярних медій, які спотворюють наукові знання.

Біографія автора

Дмитро Спорняк, Національний університет «Львівська політехніка»

Аспірант

Посилання

Aïmeur, E., Amri, S., & Brassard, G. (2023). Fake news, disinformation and misinformation in social media: A review. Social Network Analysis and Mining, 13(1), 30. https://doi.org/10.1007/s13278-023-01028-5 [in English].

Butyrina, M. V. (2020). Populiaryzatsiia nauky v Ukraini: Mas-mediini trendy [Popularization of science in Ukraine: Mass media trends]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 17. https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/16524 [in Ukrainian].

Fischhoff, B. (2013). The sciences of science communication. PNAS, 110(3), 14033–14039. https://doi.org/10.1073/pnas.1213273110 [in English].

Geng, Y., & Yan, Y. (2021). Higher education and science popularization: Can they achieve coordinated growth? PloS ONE, 16(9), e0256612. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0256612 [in English].

Ivanytska, M. (2021). Populiaryzatsiia naukovoho kontentu v Ukraini: Na prykladi "Moia nauka", "Kunsht", "Hromadske" (nauka) [Popularization of scientifi c content in Ukraine: On the example of "Moia nauka", "Kunsht", "Hromadske" (science)]. Bulletin of the Polytechnic National University: Journalism, 2(2), 24–32. https://doi.org/10.23939/sjs2021.02.024 [in Ukrainian].

Kappel, K., & Holmen, S. J. (2019). Why science communication, and does it work? A taxonomy of science communication aims and a survey of the empirical evidence. Frontiers in Communicatio, 4(55), Article 00055. https://doi.org/10.3389/fcomm.2019.00055 [in English].

Kuhn, T. S. (1997). The structure of scientifi c revolutions (Vol. 962). University of Chicago Press [in English].

Kyrylova, O. (2021). Naukova ta naukovo-populiarna zhurnalistyka: skladnoshchi defi nitsii poniat i typolohizatsii media [Science and popular science journalism: diffi culties of defi nition and media typology]. Synopsis: Text, Context, Media, 27(3), 141–148. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.3.3 [in Ukrainian].

Lawson, R. F., & Nakosteen, M. K. (Eds.). (2025, April 19). Education. In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/education [in English].

Li, Z., & Ma, J. (2021). Science popularization and its ethical standpoint. Cultures of Science, 4(2), 74–80. https://doi.org/10.1177/20966083211037098 [in English].

National Academy of Sciences, Engineering, and Medicine. (2017). Communicating science effectively: A research agenda. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/23674 [in English].

Rating Group. (2024, October 28). Uspikh chy ni? Yak ukraintsi otsiniuiut reformuvannia orhaniv pravoporiadku ta pidtrymku YeS [Success or not? How Ukrainians assess law enforcement reforms and the EU's support]. https://ratinggroup.ua/research/ukraine/uspih-chi-ni-yak-ukrayinci-ocinyuyut-reformuvannya-organiv-pravoporyadku-ta-pidtrimku-yes.html [in Ukrainian].

Science. (2025, April 16). In Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/science/science [in English].

Vrabec, N., & Pieš, L. (2023). Popularisation of science and science journalism on social media in Slovakia. Media Literacy and Academic Research, 6(1), 206– https://doi.org/10.34135/mlar-23-01-12 [in English].

Xia, H., Ng, H. X., Zhu-Tian, C., & Hollan, J. (2022, June). Millions and billions of views: Understanding popular science and knowledge communication on video-sharing platforms. In ACM on learning@scale [Conference proceedings] (pp. 163–174). https://doi.org/10.1145/3491140.3528279 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Спорняк, Д. (2025). Функціональні аспекти визначення науково-популярного контенту в умовах конвергентного інформаційного простору. Український інформаційний простір, (2(14), 66–74. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(14).2024.330030

Номер

Розділ

НОВІ МЕДІА