Популяризація дитячого читання в Україні: тенденції та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(14).2024.330029Ключові слова:
дитяче читання, популяризація читання, криза читання, книговидання для дітей, література для дітей, Стратегія розвитку читанняАнотація
Популяризація дитячого читання в Україні набуває особливої суспільної важливості в умовах сучасної цифрової епохи, коли діти все більше віддають перевагу ґаджетам і соціальним мережам, а не друкованим виданням. Читання є впливовим чинником розвитку мовлення, критичного мислення і творчих здібностей дитини, що сприяє становленню її як освіченої особистості й свідомого громадянина своєї країни.
Мета статті полягає в тому, щоб проаналізувати популяризацію читання серед дітей в Україні, виявити сучасні методи залучення молодого покоління до книги, визначити основні тенденції, виклики та перспективи розвитку читацької культури в умовах цифрової епохи.
У статті використано методи контент-аналізу наукових джерел, порівняльний аналіз різних практик та підходів до промоції читання в межах різних проєктів для дітей, заходів бібліотек, книжкових виставок.
У роботі осмислено сучасні тенденції популяризації дитячого читання в Україні, що поєднують традиційні та інноваційні методи. Зокрема, розглянуто сучасні рішення видавців у книговиданні літератури для дітей, залучення до читання в школі, інтерактивні методи роботи бібліотек, а також державні та громадські ініціативи, спрямовані на популяризацію книги серед наймолодшої аудиторії. Розглянуто затверджену урядом Стратегію розвитку читання на 2023–2032 роки, що спрямована на формування культури читання серед дітей та молоді. Окремо взято до уваги роботу сучасних книгарень, які проводять тематичні заходи з популяризації книги серед дітей.
Розглянуто кризу читання, її світовий та український контекст і суспільні впливи. Окреслено основні можливості й перспективи подальшої популяризації дитячого читання з акцентом на те, що є потреба спільних зусиль видавців, бібліотек, освітян, батьків та державних органів для того, щоб книга продовжувала зацікавлювати й розвивати дітей.
Посилання
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2023, March 3). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku chytannia na period do 2032 roku "Chytannia yak zhyttieva stratehiia" ta zatverdzhennia operatsiinoho planu yii realizatsii na 2023–2025 roky [On approval of the Reading Development Strategy for the period until 2032 "Reading as a Life Strategy" and approval of the operational plan for its implementation for 2023–2025] (Order No. 190-r). Uriadovyi portal. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-stratehii-rozvytku-chytannia-na-period-do-2032-roku-chytannia-iak-zhyttieva-s190-30323 [in Ukrainian].
Kachak, T. (2013). Literaturna osvita v Ukraini: Promotsiia dytiachoi knyhy i chytannia [Literary education in Ukraine: Promotion of children's books and reading]. In Literatura. Dity. Chas [Literature. Children. Time] (Iss. 4, pp. 239–246). Diatlyk M. [in Ukrainian].
Khemchian, I. (2010). Vesty "u dyvovyzhnyi kvituchyi sad": rol shkilnoi biblioteky u rozvytku dytiachoho chytannia [Leading "to an amazing blooming garden": The role of the school library in the development of children's reading]. Bulletin of the Book Chamber, 5, 27–30 [in Ukrainian].
Lahuta, L. (2024, February 11). Populiaryzatsiia chytannia v bibliotekakh Ukrainy [Popularization of reading in libraries of Ukraine] (Pt. 1). Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine. https://oth.nlu.org.ua/?p=8883 [in Ukrainian].
Lvivska munitsypalna biblioteka. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved March 15, 2024, from https://lmb.lviv.ua/about [in Ukrainian].
Mylchenko, L. (2022). Vtorynna nehramotnist – naslidok kryzy chytannia [Secondary illiteracy is a consequence of the reading crisis]. Bulletin of the Book Chamber, 1, 7–16. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2022.1(306).7-16 [in Ukrainian].
National Library of Ukraine for Children. (n.d.). Chytannia – sprava simeina [Reading is a family affair]. Retrieved March 15, 2024, from https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=7137 [in Ukrainian].
Ohar, E. (2012). Dytiacha knyha v ukrainskomu sotsiumi (dosvid perekhidnoi doby) [Children's book in Ukrainian society (experience of the transitional period)]. Svit [in Ukrainian].
Ruban, A. I. (2014). Dytiache chytannia: Pohliady vchenykh, pedahohiv, pysmennykiv iz davnikh chasiv do sohodennia [Childrens reading: Views of scientists, teachers, writers from ancient times to the present]. Naukovi pratsi Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho, 4, 352–367 [in Ukrainian].
Shurenkova, A., & Prochukhanova, O. (2024). Analitychnyi zvit za rezultatamy vseukrainskoho sotsiolohichnoho doslidzhennia rivnia chytannia ditei ta doroslykh u 2024 rotsi [Analytical report on the results of the all-Ukrainian sociological study of the reading level of children and adults in 2024]. Ukrainskyi instytut knyhy. https://drive.google.com/file/d/1Jrd2OmblQepBKiwnNy4-fQ_Q7_zt6QKz/view [in Ukrainian].
Vylehzhanina, T. (2011). Kryza chytannia yak suchasna problema svitovoho rivnia [The reading crisis as a modern global problem]. Bibliotechna planeta, 4(54), 4–6 [in Ukrainian].
Yavorska, T. (2023). Sotsialni merezhi bibliotek yak efektyvnyi instrument promotsii knyh i chytannia [Social networks of libraries as an effective tool for promotion of books and reading]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 21–27. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.4(321) [in Ukrainian].
Zhenchenko, M. (2016). Dytiacha literatura v elektronnomu formati: Typolohichna kharakterystyka, biznes-modeli [Children's literature in electronic format: Typological characteristics, business models]. Bulletin of the Book Chamber, 5, 14–17 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyrights to the work and at the same time grant the journal the right to first publish it under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows other persons to freely distribute the published work with a mandatory reference to its authors and its first publication.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and to retain publishing rights without restrictions.
The author of the published article has the right to distribute information about it and to post references to work in the electronic repository of the institution.