Як звільнити журналістську освіту з пут теорій масової комунікації: до проблеми викладання фахових дисциплін на факультетах журналістики українських університетів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233877

Ключові слова:

журналістська освіта, західна школа журналістики, методика викладання, Шведський інститут перепідготовки журналістів FOJO, теорія і практика журналістики, основи журналістики, журналістика і комунікативістика

Анотація

Стаття присвячена проблемі викладання фахових дисциплін на факультетах журналістики українських вишів. Головне в дослідженні – пошук відповіді на запитання: чому в навчальних програмах на цих факультетах в останній час стає все менше журналістики?

Зроблено огляд проєктів європейської спільноти, спрямованих на впровадження в Україні західних методик викладання журналістських дисциплін. Допомога ця на початку 10-х років нового тисячоліття надавалася в різних формах. Це і перенавчання українських викладачів за кордоном, і проведення семінарів та тренінгів в Україні на базі Інституту журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, Ужгородського та Сімферопольського університетів, і фінансування студентського мережевого видання LiveJournal «Жорна». Ідеться про кількарічну українську програму Шведського інституту перепідготовки журналістських FOJO та таку ж програму Євросоюзу в співробітництві з Міжнародною службою світового трасту Бі-Бі-Сі «Жорна».

Як безпосередній учасник кількох міжнародних тренінгів, автор описує особливості викладання журналістики в західних школах журналістики.

З’ясовуються причини, через які ця методика не прижилася в українських університетах. Серед головних – позиція керівників журналістської освіти в Україні щодо формування нових навчальних планів за напрямком «Журналістика та інформація». Вони помітно поглибили прірву між теорією та практикою журналістики. Явна тенденція до збільшення обсягу дисциплін, плани яких хибують теорією, не конкретикою і не забезпечують набуття студентами практичних навичок для роботи в реальній журналістиці.

Називається низка прийнятих упродовж останніх 15 років директивних рішень, за якими в науках із соціальних комунікацій витіснялося журналістикознавство як самостійний напрямок досліджень історії, теорії та практики засобів масової інформації. Це також і спроби перейменувати Інститут журналістики КНУ ім. Шевченка, як базовий навчальний заклад з підготовки журналістських кадрів, в Інститут масових комунікацій, а освітньо-науковий напрям підготовки кадрів «Журналістика та інформація» замінити на «Комунікативістику».

Окремо йдеться про авторську методику викладання журналістики на основі набутих навичок під час неодноразового стажування за кордоном, подаються кращі зразки різних творчих вправ студентів за цими методиками під час викладання лекційно-практичного курсу «Основи журналістики».

Біографія автора

Микола Тимошик, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філологічних наук, професор

Посилання

Ablitsov, V. (2018). Borotba za ukrainski ZMI zahostriuietsia [Struggle for Ukrainian Mass Media is Becoming More Aggravated]. Ukrainian Information Space, 2, 238–245 [in Ukrainian].

Fedoriv, T. (2007, July 23). Tetiana Fedoriv, redaktor telekanalu «Siti»: «Iak praktyk, ya ne zadovolena pidhotovkoiu, kazhu tse chesno» [Tetyana Fedoriv, Editor of the City TV Channel: «As a Practitioner, I am Not Satisfied with the Training, I Say it Honestly»] (Interviewer Ye. Oliinyk). LiveJournal Zhorna. https://zhorna.livejournal.com/2185.html) [in Ukrainian].

Informationsreise ukrainischer Journalisten nach Berlin. Programm [Ukrainian Journalists’ Information Trip to Berlin]. (1996). Konrad Adenauer Stiftung. Berlin [in German].

Intershkola – media osvitnii proekt [Interschool is a Media Educational Project]. (n.d.). About us. Inter. https://inter.ua/ua/interschool [in Ukrainian].

Journalist Pedagogy. Program the Teachers of Journalism of Ukrainian Universities. (2003). Kalmar, Sweden [in English].

Le Journalisme a L’Ukrainienne en marche [Ukrainian Journalism on the Move]. (2006). La Voix du Nord, 192 [in French].

Lyzanchuk, V. (2018). Komunikatyvistyka yak zahroza zhurnalistytsi [Communicativistics as a Threat to Journalism]. Ukrainian Information Space, 2, 246–249 [in Ukrainian].

Media School. (n.d.). Home. Studiia 1+1. https://school.1plus1.ua/ [in Ukrainian].

Molodist: navchalna hazeta kytaiskykh studentiv spetsialnosti «Vydavnycha sprava ta redahuvannia» [Youth: an Educational Newspaper for Chinese Students Majoring in Publishing and Editing]. (2006). (Pt. 1–3). Institute of Journalism of Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

Molodizhna komunikatsiia: navchalna hazeta kytaiskykh studentiv spetsialnosti «Vydavnycha sprava ta redahuvannia» [Youth Communication: a Textbook for Chinese Students Majoring in Publishing and Editing]. (2006). (Pt. 1–5). Institute of Journalism of Taras Shevchenko National University of Kyiv [in Ukrainian].

Oliinyk, Ye. (2007, July 17). Talanovyti y ambitsiini prahnut pratsiuvaty [Talented and Ambitious Aspire to Work]. LiveJournal Zhorna. https://zhorna.livejournal.com/1956.html [in Ukrainian].

P’iata shkola «Novyi zhurnalist» startuie u liutomu! [The Fifth School «New Journalist» will Start in February!]. (2013, December 3). Novomedia. https://novomedia.ua/news/pjata-shkola-novij-zhurnalist-startu/ [in Ukrainian].

Pavliuk, I. (2015, June 15). Hazeta «Den» zaproshuie zhurnalistiv do Litnoi shkoly zhurnalistyky [The Day Invites Journalists to the Summer School of Journalism]. Most. http://most.ks.ua/news/url/gazeta_den_zaproshuje_zhurnalistiv_do_litnoji_shkoli_zhurnalistiki [in Ukrainian].

Poludenko, A. (2007, September 12). Ukrainska mriia? [Ukrainian dream?]. LiveJournal Zhorna. https://zhorna.livejournal.com/2690.html [in Ukrainian].

«Shkola ekonomichnoi zhurnalistyky» rozpochynaie vidbir studentiv na onlain-kurs [The School of Economic Journalism Begins Selecting Students for the Online Course]. (2021, March 16). Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/news/2021/03/16/671988/ [in Ukrainian].

Skoryk, M. (2019). Bunt na Fakulteti zhurnalistyky Kyivskoho universytetu 1965 roku yak reaktsiia studentiv na pochatok zghortannia khrushchovskoi vidlyhy [Rebellion at Kyiv University Faculty of Journalism in 1965 as a Students Reaction to the Beginning of Khrushchev’s thaw Drawdown]. Ukrainian Information Space, 1(3), 102–117 [in Ukrainian].

The Institute For Further Education of Journalism. (2003). Sweden. Kalmar [in English].

Tymoshyk, M. (2018a). Vytruiuvannia natsionalnoho v zhurnalistytsi tryvaie [Extermination of the National Colouring in Journalism is Continuing]. Ukrainian Information Space, 2, 250–253 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2018b, October 4–10). Pro «khronichni khvoroby» natsionalnoi zhurnalistyky [On the «Chronic Diseases» of National Journalism]. Slovo Prosvity, 40 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2020a, March 12–18). «Moia khata skraiu? Nepravda!». Novitnia rosiisko-ukrainska viina ochyma pershokursnykiv spetsialnosti «Zhurnalistyka» KNUKiMu [«My House is on the Edge? Falsehood!». The Latest Russian-Ukrainian War Through the Eyes of Freshmen Majoring in «Journalism» KNUKiM]. Slovo Prosvity, 11, pp. 8–10 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2020b, October 22–28). Zori v kaliuzhakh budenshchyny: yak yikh pomichaiut I «prochytuiut» studenty-zhurnalisty KNUKiMu [Dawns in the Puddles of Everyday Life: How they are Noticed and «Read» by Students-Journalists of KNUKiM»]. Slovo Prosvity, 43, pp. 8–10 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021a, March 25 — April 7). Oblychchia z fotohrafii na stini. Doli liudski ochyma studentiv-zhurnalstiv KNUKiMu [Face from the Photo on the Wall. Human Destinies Through the Eyes of KNUKiM Student Journalists]. Slovo Prosvity, 12–13, pp. 1, 7–8 [in Ukrainian].

Tymoshyk, M. (2021b, April 8–21). Oblychchia z fotohrafii na stini. Doli liudski ochyma studentiv-zhurnalstiv KNUKiMu. Prodovzhennia [Face from the Photo on the Wall. Human Destinies Through the Eyes of KNUKiM Student Journalists. Continuation]. Slovo Prosvity, 14–15, p. 7 [in Ukrainian].

Zaproshennia profesoru M. Tymoshyku vid dyrektora Predstavnytstva Fondu Konrada Adenauera Doktora Manfreda Lomanna dlia poizdky v Berlin z metoiu uchasti v informatsiinii prohrami dlia zhurnalistiv 20 bereznia 1996 roku [Invitation of Professor M. Tymoshyk from the Director of the Konrad Adenauer Foundation Representation, Dr. Manfred Lohmann, to Travel to Berlin to Participate in a News Program for Journalists on March 20, 1996]. (1996). (Folder «Germany»). Home Archive of M. Tymoshyk [in Ukrainian].

Zelenskyi «vymknuv» 112, ZIK i News One z efiru. Shcho vidomo [Zelensky «Turned off» 112, ZIK and News One from the Air. What is Known]. (2021, February 3). BBC NEWS Ukraine. https://www.bbc.com/ukrainian/news-55907449?xtor=AL-73-%5Bpartner%5D-%5Bukr%5D-%5Bheadline%5D-%5Bukrainian%5D-%5Bbizdev%5D-%5Bisapi%5D [in Ukrainian].

Zhorna (zhorna). (2007, May 24). Welcome to LiveJournal. https://zhorna.livejournal.com/ [in Ukrainian].

Zhurnalistska osvita: shcho potribno dlia yakisnoi transformatsii? Onlain-dyskusiia [Journalism Education: What is Needed for Quality Transformation? Online Discussion]. (2020, June 17). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubricpresshall/3045315-zurnalistska-osvita-so-potribno-dla-akisnoi-transformacii.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

Тимошик, М. (2021). Як звільнити журналістську освіту з пут теорій масової комунікації: до проблеми викладання фахових дисциплін на факультетах журналістики українських університетів. Український інформаційний простір, (1(7), 31–68. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(7).2021.233877

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ УКРАЇНСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ