Медіарепутація органів державної влади в Україні: антикризовий інструментарій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(6).2020.219845

Ключові слова:

медіа, репутація, органи державної влади, антикризовий інструментарій, криза, Україна

Анотація

На сьогодні ЗМІ виступають як провідники між органами державної влади та громадськістю. Налагоджений механізм взаємодії органів державної влади з представниками ЗМІ, ефективна та відкрита інформаційна політика держави, наповнення інформаційного простору ключовими повідомленнями на сьогодні є одними з основних завдань влади в напрямі подолання кризи.

Метою даної статті є: дослідити основні тенденції, які існують в одній із важливих сфер – вироблення антикризової стратегії для ефективного формування медіарепутації органів державної влади України.

У процесі проведення дослідження було використано низку загальнонаукових та спеціальних методів дослідження, зокрема, структурно-функціональний, компаративний, кількісно-якісний, емпіричних досліджень тощо.

Відсутність чіткої комунікативної стратегії, професійних антикризових структурних підрозділів для моніторингу інформації, її аналізу, недостатня діагностика реакції громадян на комунікаційні повідомлення та на спроби вирішити конфліктні та кризові ситуації спричиняє зниження репутації України на міжнародній арені, унеможливлює можливість органів державної влади вирішувати кризові питання та інформувати громадськість під час кризових та надзвичайних ситуацій.

У результаті дослідження констатовано, що бракує артикуляції змістовних відповідей на болючі питання і цілеспрямованого концентрування уваги ЗМІ та громадськості на сприянні вирішенню проблем замість поширення деструктивних настроїв. Держава в нових умовах глобалізації інформаційного простору та інформаційних війн зобов’язана привести медіазаконодавство України до європейських стандартів, забезпечити збереження національних інтересів, вживати своєчасні заходи для захисту вразливих груп населення від потенційно шкідливого контенту, не перешкоджаючи при цьому реалізації права на свободу слова. Рівень довіри до державних інституцій катастрофічно падає й за цих умов органам державної влади варто було би налагодити тісну співпрацю з організаціями громадянського суспільства. Одним із ключових методів діагностики є оперативний медіамоніторинг, який дозволив би оперативно проаналізувати сутність проблеми, що спричинила кризу й обрати найоптимальнішу стратегію реагування, від офіційного звернення з визнанням наявної проблеми та планом дій із ліквідації її наслідків до спроби зупинити/сповільнити поширення інформації, аби виграти час для планування.

Біографія автора

Лариса Кочубей, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор політичних наук, професор

Посилання

Barovska, A. V. (Comp.). (2016). Zaprovadzhennia komunikatsii orhaniv derzhavnoi vlady [Introduction of communication of public authorities]. Feniks [in Ukrainian].

Chorna, S. (2020, January 21). Proekt zakonu «Pro media» prokhodyt ekspertyzu v Radi Yevropy [The draft law «On Media» is being examined by the Council of Europe]. Holos Ukrainy. http://www.golos.com.ua/article/326485 [in Ukrainian].

Departament informatsii ta komunikatsii z hromadskistiu Sekretariatu Kabinetu Ministriv Ukrainy. (2018, November 30). U ramkakh #Iedynohoholosu obhovoreno kryzovi komunikatsii v umovakh voiennoho stanu [Crisis communications under martial law were discussed within the framework of #United Voice]. https://www.kmu.gov.ua/ua/news/u-ramkah-yedinogogolosu-obgovoreno-krizovi-komunikaciyi-v-umovah-voyennogo-stanu [in Ukrainian].

Departament informatsii ta komunikatsii z hromadskistiu Sekretariatu Kabinetu Ministriv Ukrainy. (2019, February 11). Pidsumky uriadovoi komunikatsiinoi platformy «Iedynyi holos» za 2018 rik [Results of the government communication platform «United Voice» for 2018]. https://www.kmu.gov.ua/news/pidsumki-uryadovoyi-komunikacijnoyi-platformi-yedinij-golos-za-2018-rik [in Ukrainian].

Fraser, Р. Seitel. (2011). The Practice of Public Relations (11th ed.). Pearson College Div [in English].

Kaminis, Ya., & Khaliste, E. (2018). Derzhavni komunikatsii [Public communications]. In Komunikatsiinyi instrumentarii dlia derzhavnykh sluzhbovtsiv [Communication tools for civil servants] (pp. 7–8). Ministerstvo informatsiinoi polityky Ukrainy [in Ukrainian].

Klymanska, L. (2006). Komunikatyvnyi potentsial u politytsi [Communicative potential in politics]. Lvivska politekhnika. http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/11648/1/21_18Ukr_nac_ideya.pdf [in Ukrainian].

Konakh, V. K. (2013, June 7). Problemy informatsiinoho zakonodavstva Ukrainy v sferi stvorennia, poshyrennia ta vykorystannia informatsii ta shliakhy yikh vyrishennia [Problems of information legislation of Ukraine in the field of creation, dissemination and use of information and ways to solve them]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. http://www.niss.gov.ua/articles/1189 [in Ukrainian].

Kudina, O. A. (2014). Komunikatsiina polityka v umovakh politychnoi kryzy: antykryzovi zakhody ta osoblyvosti yikh zastosuvannia [Communication policy in a political crisis: anti-crisis measures and features of their application]. Molodyi vchenyi, 11(14), 240–242 [in Ukrainian].

Matsiezhynskyi, V. L. (2006). Public relations v perekhidnyi period [Public relations in transition] (S. Vynnychenko, Trans.). Piramida [in Ukrainian].

Mizhnarodnyi fond «Vidrodzhennia». (2018, August 2). Dovira do hromadskykh orhanizatsii zrostaie, ale suspilstvo staie bilsh radykalnym, — rezultaty doslidzhennia [Confidence in NGOs is growing, but society is becoming more radical, the study found]. https://www.irf.ua/dovira_do_gromadskikh_organizatsiy_zrostae_ale_suspilstvo_stae_bilsh_radikalnim_rezultati_doslidzhennya/ [in Ukrainian].

Natsional Bank of Ukraine. (2019, September 5). Natsionalnyi bank Ukrainy znyzyv oblikovu stavku do 16,5 % [The National Bank of Ukraine lowered the discount rate to 16.5 %]. https://bank.gov.ua/news/all/rishennya-oblikova-stavka-2019–09–05 [in Ukrainian].

Oleshchuk, P. (2010). Kryzovi komunikatsii u politychnomu dyskursi [Crisis communications in political discourse]. Osvita rehionu. Seriia: Politolohiia, psykholohiia, komunikatsii, 3, 161–165 [in Ukrainian].

Pollock, T.G., & Rindova, V. P. (2003). Media legitimation effects in the market for initial public offerings. Academy of Management Journal, 46(5), 631–642 [in English].

Popova, T. (2017, April 19). Kryza uriadovykh komunikatsii v Ukraini. Pro deiaki prychyny i deiaki propozytsii [The crisis of government communications in Ukraine. About some reasons and some suggestions]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/28437716.html [in Ukrainian].

Razumkov Tsentr. (2020, February 21). Otsinka hromadianamy sytuatsii v kraini, riven doviry do vykonavchykh ta pravookhoronnykh orhaniv vlady, otsinka diialnosti Uriadu (liutyi 2020 r. sotsiolohiia) [Citizens’ assessment of the situation in the country, the level of trust in the executive and law enforcement agencies, the assessment of the Government’s activities (February 2020 sociology)]. http://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinka-gromadianamy-sytuatsii-v-kraini-riven-doviry-do-vykonavchykh-ta-pravookhoronnykh-organiv-vlady-otsinka-diialnosti-uriadu-liutyi-2020r [in Ukrainian].

Rudenko, A. F. (2018, December). Vykorystannia antykryzovykh komunikatsii orhanamy derzhavnoi vlady u vyborchyi period: vyklyky ta reahuvannia [Use of anti-crisis communications by public authorities during the election period: challenges and responses]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. http://www.niss.gov.ua/sites/default/files/2019–02/111Rudenko_Analitichna-zapiska_listopad_-2018_red2–02322.pdf [in Ukrainian].

Rudnieva, V. Yu. (2007). Vykorystannia tekhnolohii «spin-doktor» v diialnosti zovnishnopolitychnykh ustanov ta vidomstv [The use of «spin-doctor» technologies in the activities of foreign policy institutions and agencies]. In Menedzhment za umov transformatsiinykh innovatsii: vyklyky, reformy, dosiahnennia [Management in the conditions of transformational innovations: challenges, reforms, achievements], Proceedings of the International Scientific Conference (Pt. 2, pp. 128–131). Sumskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [in Ukrainian].

Sakhan, M. (2014). Pro vykorystannia sotsialnykh merezh internetu yak zasobu stvorennia imidzhu politychnoi vlady v Ukraini [On the use of social networks on the Internet as a means of creating the image of political power in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Iurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho». Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia, 2(21), 143–154 [in Ukrainian].

Skhvaleno proekt «Doktryny informatsiinoi bezpekyUkrainy» vid 29 hrudnia 2016 r. [The project «Doctrines of Information Security of Ukraine» of December 29, 2016 was approved]. (2016, December 31). Holos Ukrainy, p. 2 [in Ukrainian].

Watts, D. (1997). Political Communication Today. Manchester University Press [in English].

Yakovlieva, N. I. (2014). Osoblyvosti politychnoi komunikatsii v umovakh ukrainskykh vnutrishnoderzhavnykh kryz [Features of political communication in the conditions of Ukrainian internal crises]. Proceedings of the National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute» «Political science, Sociology and law, 3/4(23/24), 166–171 [in Ukrainian].

Zinchenko, L. (2015, December 24). Komunikatsiia vlady z hromadskistiu: uspikh chy proval? [Government communication with the public: success or failure?]. Media Sapience. http://osvita.mediasapiens.ua/media_law/government/komunikatsiya_vladi_z_gromadskistyu_uspikh_chi_proval/ [in Ukrainian].

Zubarieva, M. (2014). Prykladni antykryzovi PR-tekhnolohii [Applied anti-crisis PR-technologies]. Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». https://eprints.oa.edu.ua/3384/1/Zubareva_150123%20.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-02

Як цитувати

Кочубей, Л. (2020). Медіарепутація органів державної влади в Україні: антикризовий інструментарій. Український інформаційний простір, (2(6), 152–168. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(6).2020.219845

Номер

Розділ

ЗВ'ЯЗКИ З ГРОМАДСЬКІСТЮ